Polaris pro ride 2015 släcker stift

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Jag vet inte helt säkert om 2011-12 passar men mest troligt ,vänta på säkrare svar. Om du inte vet vilken väg kolvarna ska va så blir jag lite orolig. Då måste vi ta alla viktiga punker för montering.
Kolvarna måste ha ringgapen bakåt och de gör sig självt för du ser ringstopparna på kolvarna och de brukar finnas pil på kolvtaket som ska peka mot utblåset
De absolut viktigaste är att kolla att inte någon av rinstopparna går för nära en insugsport vilket är tragiskt vanligt på dessa motorer. Räkna inte med perfekt centrerade ringstoppar . Om de är farligt nära en port byt plats på kolvarna för de kan stämma bättre.
Ringgapet måste kollas med bladmått och sätt det till 0,50-0,55mm på båda ringarna. Ringgapet kollar du med lösa ringar i loppet och vrid dem så ringgapet ligger där de ska för resp sida om boostporten.Tryck ner ringarna med en kolv ca 25mm ner från toppen av cylinder och mät gapet där. Om du måste fila upp ringgapet så tänk på att inte fila så de blir vassa skägg utåt cylindervägg till, fila inåt ring sett så slipper du vassa skägg.
Jag brukar även kontrollmäta kolvarna så de är rätt dim. På bilden du visar står de 0,124mm spel mot borret i cylinder. Man bör ha micrometer men vanligt skjutmått ger en bra vink om de stämmer. Mät i färdriktning på kolven och rel långt ner på kolven. Mät inte ovanför kolvringarna för där är de bet smalare än uppgivet spel. Kolven ska då va 0,124mm mindre än borret i cylinder. Borret på en cfi 800cc 15 är 85mm.
Jag höll på glömma de viktigaste, se till att vända kolvringarna rätt väg om de nu går vända fel väg på wiseco? De kan hända ringgapet är gjort så att de inte går vända upponer. Men om de nu går vända dem båda vägarna så kolla om ringarna är konkav på ena sidan. Om de är konkav ska den konkava sidan va uppåt så ringarna trycks ut mot cylindervägg när explosionen i topp sker. De kan finnas någ märkning på en sidan ringar också och då ska de va vänd uppåt.
 
Last edited:

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Jag vet inte helt säkert om 2011-12 passar men mest troligt ,vänta på säkrare svar. Om du inte vet vilken väg kolvarna ska va så blir jag lite orolig. Då måste vi ta alla viktiga punker för montering.
Kolvarna måste ha ringgapen bakåt och de gör sig självt för du ser ringstopparna på kolvarna och de brukar finnas pil på kolvtaket som ska peka mot utblåset
De absolut viktigaste är att kolla att inte någon av rinstopparna går för nära en insugsport vilket är tragiskt vanligt på dessa motorer. Räkna inte med perfekt centrerade ringstoppar . Om de är farligt nära en port byt plats på kolvarna för de kan stämma bättre.
Ringgapet måste kollas med bladmått och sätt det till 0,50-0,55mm på båda ringarna. Ringgapet kollar du med lösa ringar i loppet och vrid dem så ringgapet ligger där de ska för resp sida om boostporten.Tryck ner ringarna med en kolv ca 25mm ner från toppen av cylinder och mät gapet där. Om du måste fila upp ringgapet så tänk på att inte fila så de blir vassa skägg utåt cylindervägg till, fila inåt ring sett så slipper du vassa skägg.
Jag brukar även kontrollmäta kolvarna så de är rätt dim. På bilden du visar står de 0,124mm spel mot borret i cylinder. Man bör ha micrometer men vanligt skjutmått ger en bra vink om de stämmer. Mät i färdriktning på kolven och rel långt ner på kolven. Mät inte ovanför kolvringarna för där är de bet smalare än uppgivet spel. Kolven ska då va 0,124mm mindre än borret i cylinder. Borret på en cfi 800cc 15 är 85mm.
Jag höll på glömma de viktigaste, se till att vända kolvringarna rätt väg om de nu går vända fel väg på wiseco? De kan hända ringgapet är gjort så att de inte går vända upponer. Men om de nu går vända dem båda vägarna så kolla om ringarna är konkav på ena sidan. Om de är konkav ska den konkava sidan va uppåt så ringarna trycks ut mot cylindervägg när explosionen i topp sker. De kan finnas någ märkning på en sidan ringar också och då ska de va vänd uppåt.
Jag tackar så mycket boost! Tummen upp.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Inte jag, måste isåfall vart någon annan.
Nu hittade jag en tråd där du skrev att en serie wössner med fixkit blev glapp i ringspåren. Gäller de vanliga wössner utan fixkit också eller va de tillfälligt fel från wössner och enbart fixkit kolvar?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Nu hittade jag en tråd där du skrev att en serie wössner med fixkit blev glapp i ringspåren. Gäller de vanliga wössner utan fixkit också eller va de tillfälligt fel från wössner och enbart fixkit kolvar?
Ja det stämmer, var ett par bmp fixkit kolvar det, har aldrig haft det problemet med några andra wössners. Blev missljud lät som det var ett vevstakslager som farit, men det var kolvringarna som glappade upp och ner i spåren.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Nu ljög jag för er... det blev wiseco.. ha ha! Finns det nått speciellt monteringsett med kolvarna, vilket håll dom ska vara åt alltså? Nästan så att man kanske bara byter ringar, kolvarna såg ju som ny ut... ha ha

Har ni någon susning om det här? Kolvkittet jag har fått tag från åf är wiseco SK1396, 800 rmk cfi 2011-2012? Passar det än fast min är mod 2015?
Dom kolvarna passar till 100%. SK1396 ska passa cfi 800 08-20
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Okej! Vet du vad det är som skiljer?
Det är lite tjockare cylinderkjol på de nyare så det är lite mer uttaget där på packningen. Är det en papperspacknkng så kan man skära upp enligt den gamla. Eller så återanvänder du bara orginalpsckningen om den ser fin ut och den är i plåt.
 

Majsan1

Aktiv medlem
27 dec 2011
54
0
6
Norrland
Det är lite tjockare cylinderkjol på de nyare så det är lite mer uttaget där på packningen. Är det en papperspacknkng så kan man skära upp enligt den gamla. Eller så återanvänder du bara orginalpsckningen om den ser fin ut och den är i plåt.
Det blev att återanvända den gamla, den för 11-12 var som sagt för tight runt kjolarna, försökte ta dremeln men det vart så lite gods kvar runt portarna. Men orginal plåtpackning såg jätte fin ut.

har ni koll på moment, cylinder, topp? Samt vilket ordning man ska spänna allt? Tack på förhand.

Nu är kolvar monterade i cylindrarna, wiseco kolvarna glappar pyttelite i loppen, visst ska det vara så? Dom utvidgar sig med värmen? Det är jämnt glapp på båda sidor.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Ja de ska glappa rätt mycket kall med wiseco för de är smidda så bli inte orolig om motorn klapprar lite kall. De utvidgar sig med värmen så när de uppnått full arbetstemp har de rätt dim. Men nackdelen med smidda är att om man är lite het på gröten och far iväg med kall motor "för hårt" så utvidgar de sig fortare än cylinderloppet och kan kallskära som de heter. Varmkörning är a-o med smidda kolvar. De första 20 min igångkörning med nya kolvar är kritisk speciellt med wiseco som utvidgar sig mest av alla kolvar. Man måste följa inkörnings rek från erkända trimfirmor eller wiseco! I stora drag är det att starta upp motorn i flera omgångar upp till max 55c med avkylning i mellan uppstarterna. De kan bli ca 4-.5 uppstarter, när man fått ihop 20min total motorgång i garage kan man börja köra försiktigt. Undvik jämn fart för där går tvåtaktarna snålast,. Man kan öka tempot mer o mer under 80l bränsle och därefter kan man köra full ut. Nackdelen med smidda är att om man har lilla minsta skit i spridare eller bränslefilter alt snål mappning blir de härdsmälta bet fortare än men gjutna org eller piratkolvar. Fördelen med smidda är att de inte spricker rakt av så lätt och wiseco har bra kolvringar.