Polaris IQ600r, byte till 700 motor från 2003.

Anders_IQr

Ny medlem
14 sept 2019
3
0
1
44
Gustafs
Hej!

Ny på forumet och ny i skotervärlden, köpte en IQ600r från 2012 nu i vintras som första skoter.
Gillar skotern och trivs med den det lilla jag kört den men vill ge den en lite mer driftsäker motor och göra den lite mer ledvänlig, snällare variator och förbättra kylningen lite, samt se över belysning och fixa en temp-mätare.

Så, har införskaffat en Liberty 700 motor från 2003, noterat att det är lite lägre effekt i dom än 02orna, någon som vet var/hur dom är "strypta"?
Tanken är att "helrenovera" motorn, den är isärplockad, cylindrarna är på väg till Cylinderdoktorn i Husqvarna, vevhuset ska linjeborras och vevlagren ska bytas... och fråga nummer två då, hur får man isär veven för att byta centerlagren? Nån här som gjort det?

Anders
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Varför byta ut motorn för 600 motorn är ju extremt hållbar minst lika hållbar som 700an.
Mitten vevlager byts i första hand på firma som har bra rykte av vevrenovering. Man kan såklart lära sig själv men man når inga bra resultat på de första 10 vevarna!!
Om du skriver vart du bor får du nog tips på närliggande firmor som kan dela och rikta veven. Jag brukar lämna in till Sundvalls motorrenovering i Sundsvall för de är gammal i gemet så de blir garanterat bra. Ju större bättre erfarenhet en vevrenoverare har desto färre riktningsslag/tryck/vridning krävs och de i sin tur gör att veven sitter ihop bättre efter renovering. Ex om en vevriktare måste slå och banka mycket på veven så smids den ut i vevtapp/hålen lägena och då håller den sämre.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Att byta ut 600r motorn är ju lite som att kasta sten i glashus...
Vad är det som hänt med 600 motorn?
När en 600r motor rasar så bygger man om den till en monoblock 800 så har du 145-150 driftsäkra hästar.
Det finns 2st alternativ för att montera 700 motorn, antingen så kapar du ur i chassiet för vattenpump och oljepump och sätter motorn i den höjd som den ska sitta, eller så gör man latmanssättet och höjer motorn i chassiet 50mm.... då måste man också göra om pyramiden för att motorn ska få plats. Sen ska det modifieras pipa och ljuddämpare, få ihop förgasarna till luftburk på ett vettigt sätt...
Jag skulle säga att 700 konverteringen kommer inte bli lika driftsäker... sen har du i slutändan max 125hk.
 

Anders_IQr

Ny medlem
14 sept 2019
3
0
1
44
Gustafs
När jag kollat runt efter delar till 600motorn som sitter i IQr så har jag fått intrycket av att kolvar mm är lite dyrare än tex 700 motorn som jag nu skaffat.Men sen gillar jag tanken på att ha två motorer, packar den ena ihop mitt i vintern så kan man ta det lite lugnare med renoveringen och hitta delar till lite bättre priser samt göra mer jobb själv.

Men jag släpper iden att byta vevlagren själv den här gången, bor i Göteborg(skotern står i Dalarna, motor i Gbg) så jag kan inte tänka mig att det finns någon motorrenoverare i närheten som är bra på att rikta vevaxlar till snöskotrar, så jag måste skicka iväg veven.
Nordimotor och Litsmekaniska har jag hittat som har utbytes vevar, några fler alternativ?

Jobbar som verkstadsmekaniker med tillgång till svarvar, fräsar, svetsare med kunskap om alusvetsning osv, så det kommer inte bli något hafsjobb, tanken är att fixa motorn i vinter, köra med 600-motorn i vinter och sen börja motorbytet till våren.
 

Blommen_

Välkänd medlem
21 jun 2008
142
0
16
Malung
Är också väldigt frågande varför du slopar 600a motorn och börjar kapa i chassit....
Gör säkert skotern mer svårsåld dessutom, med en äldre motor som ger mindre effekt