Polaris iq r eller rr

Eriksson98

Ny medlem
15 sept 2019
1
0
1
25
Falun
Hejsan! Jag tänkte köpa en skoter nu till vintern, och jag skulle vilja veta hur stor skilnad det är på polaris iq r och rr med underhåll och kolvbyten mm..
och om man köper en tävlingsskoter hur kunnig bör man vara mekaniskt?
och varför är r modellerna oftast billigare än rr?
Tack för svar :)
 

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Jag tippar på att iqr är billigare då du lär får meka oftare med en sådan,ingen back,och väldigt törstiga på bensin. Och otroligt stötiga att köra med om du ska åka led.
Har du aldrig ägt en skoter tidigare ska du nog inte börja med att köpa en iqr.
Kan tycka att frågan i sig är ungefär samma fråga som hur långt är ett snöre? Mycket beror väl på hur du tar hand om sakerna,och hur hårt du kör. Men jag skulle nog säga att du lär ha lite vana med att skruva om du ska åka racing maskin.

Har aldrig ägt någon själv,men har provkört och skulle aldrig köpa en själv om det inte vore för bankörning.
Mer än så kan jag inte svara på,använd sökfunktionen så får du nog veta mer,finns flertal trådar om dessa maskiner.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De enda jag kan svara på är att "tävlinsmotorn" inte kräver mer service typ tätare kolvbytesintervall eller annan åtgärd "förutsatt"att den är bränsle-bestyckad för allround led klättring myrsurf mm och då menar jag även bestyckad för allmänt lägre varvtal i variatorer. Kruxet är att de är i regel snål på munstycken för att de ska köras korta sträckor på full gas på crossbana, man bestyckar dem medvetet snålt för att få ut max effekt och de går korta sträckor och variatorerna har grönhårigt högt inslag typ minst 5000-6000prm. Kör man dem i crossutförande så byter man kolvar på max 50 timmar men då kan du bara köra full gas 50-100meter annars skär dem! Om man inte bestyckar upp den och drar en repa över en sjö kan den nypa omg!! De är inte lätt att bestycka in en motor perfekt men om du hittar pålitliga bestyckningstips för allroundåka i både bränsle och variatorer så är det såklart enkelt. Men om du ska best in den själv bör man ha avggastempmätare och eller lambdasond eller ännu bättre köra den i bänk och bestycka där. Och de gäller även att kompförhållandet är under 13:1 för många har höga komp för racebränsle. Jo just de finns även risk att stingern ut ur pipa till slutburk är trång för att ge snabb hetta i pipan för crossbana och kör man då längre full gas än hundra meter kan kolvarna smälta trots rätt bränslebestyckning.! Stingerstorleken måste va lika grov som på en rr med andra ord om du ska åka allroundåka. En sak jag också är orolig för är att tändningen kan va för vass i mellanreg och de innebär att motorn kan skära om du kör typ ledåka i jämn fart upp till halv gas men där är jag osäker! Tändkurvor för cross och dragrace kan nämligen va för vass i mellanreg för de kör inte jämn fart i de registret. Ja du hör de är nog rätt mycket man måste ha koll på för att köra annat än bana med en crossmaskin och jag skulle inte lita på en säljare att den är helt rätt inställd för allround.