Polaris IQ 440 variator problem och påsk imorgon!..

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
Tjena, nu senaste turen så börja skotern gå lite underligt, kör framåt på tomgång. har slitit lös locket och fjädern på plats och upptäckt att en rulle har slitits sönder, rullar inget alls samt blivit skev. har en ny rulle hemma liggandes, men får inte lös variatorn på något vänster, provat med olja, vatten, provat hälla ner vatten å hett igen med gängtejp och hett ut under natten så det skulle frysa lös, provat med avdragare, men inget lönar sig, sitter som berget!

men igentligen så är det bara korset som jag måste ha lös för att byta rullarna, jag behöver tips snarast om hur man plockar lös den, ska till fjälls imorgon så behöver otroligt snabba svar, hur får jag lös korset då variatorn sitter på plats?

skotern i fråga är en polaris iq 440 -05

fruktansvärt tacksam för svar!

KalleT

Välkänd medlem
8 nov 2008
2.350
3
38
Frösön/Rönnöfors/Offerdal
Jadu,du e i en riktig knipa,får du lös korset på plats,då klarar du ALLT,korset sitter i en mutter som du måste ha en special hylsa till,får du lös den så har du kommit en liten bit,sen så är korset gängat på plats som en mutter den me,brukar sitta som bara ........e kan säga som så de e nog omöjligt att få lös när variatorn är på plats,du måste ha en special nyckel till korset också,dom verktygena kan man göra själv också om man är händig

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
okej okej, det lät inget vidare hmm, men om jag nu skulle få lös variatorn då skulle allt var gode mycket lättare, ska göra ett nytt försök imorgon, har till kl 5 på mig. nog för att det hade varit skönt att klara ALLT ! :D

tack för ett snabbt och bra svar!

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
förhoppningsvis e du säker på att du använt rätt avdragare,,har du rätt avdragare så SKA variatorn gå att få loss.om du inte fått gängen att släppa inne i variatorn dvs..