polaris iq 44 luftfilter problemlösning

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Tjena.
Jag har tagit bort orginal luftburken och satt dit 2st unifilter istället, men dom är alldeles för långa :(
Problemet är att det är 5CM mellan Förgasrna och drivaxeln, och unifiltren är 12 cm långa :S

Väldigt tacksam för hjälp.

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
man måste vinkla upp filtren lite. Men varför har du tagit bort luftburken?Enligt SMP vinner du ingen effekt på det, det enda du vinner är problem med sprickande insugsgummin. Tro mig, kör med rensad luftburk istället. Du kommer att slippa mycket problem. Jag har haft en utan luftburk, det gick typ 3-4 omgångar med gummin per sessong. Finns ju roligare att lägga pengarna på.

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Okey. tack för tipset, Men har du en aning om du hur ska göra? för dom måste ju vinklas väldigt väldigt mycket.

P.S jag köpte den utan luftburk

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Kommer inte ihåg hur det var gjort på min, men kolla efter en luftburk. det kommer att bespara dig mycket bekymmer. Kommer dock ihåg att mina filter var ovala, och inknycklade där drivaxeln låg.

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Ett tips är ju att du använder dig av 90 graders avloppsvinkel i rätt dim. De låter kanske lite knasit men de fungerar.:ciao:

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
Jag har precis samma funderingar och har skrivit en tråd om detta för inte så länge sedan - men fått dåligt med svar.

Jag har klurat en del på detta och kollat runt en del och det finns en del enkla lösningar:

Det enklaste är att hitta filter som är ovala för det går då att få dom att klara drivaxeln och man kan montera dem direkt på förgasaren. Lösningen är att busenkelt montera ett förgasarstag av en vantskruv (79kr biltema) (se bild) mellan övre förgasarstaget och en bult på toppen. Man kan då dra åt vantskruven lite så pass att förgasarna vinklas upp litegrann. Man kommer då spara insugsgummina eftersom förgasaren inte kommer "studsa" av vikten på filtrerna.

Att vinkla förgasarna litegrann är ingen fara, man kan vinkla dem upp till 10% och jag har till och med för mig att det rekommenderas att ha en lutning på gasarna.

Om man inte hittar bra filter att använda kan man köpa armerad silikonslang i 45 eller 90 graders böj och i samband med förgasarstaget få frigång från drivaxeln. www säljer silikonslang till bra priser). Med hjälp av att använda böjda slangar får man plats att välja o vraka bland många fler modeller på filter!

Senast redigerad av en moderator:

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Men problemet är att min drivaxel sitter i samma höjd som förgasarna med 5 cm mellanrum. så jag behöver ett luftfilter som är max 4,5cm långt. jag lägger upp bilder på det sen.

villk3

Medlem
21 nov 2007
8
0
1
Ett alternativ är ju att bocka en plåt som just går över drivaxeln och limma fast plåten med p400 ett lim som verkligen håller så då kan luftfiltrena ligga på den bockade plåten som precis ligger ovanför drivaxeln, så tänker jag då göra på min tror jag..

Nozzi

Välkänd medlem
2 nov 2008
236
0
16
Ja det låter ju ganska vettigt iaf.. men jag ska upp och testa lite olika teorier nästa helg, men jag hör av mig då vilken lösning som passade bästa och hur de gick.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
wenna hade ju gjort en fin lösning där med vantskruven som stadgar upp förgasarbryggan.

IQ räsern har ju dock ett ganska så tight och tätt motorutrymme,
vilket gör att man får varm och dålig insugsluft :mad:
Så jag hade nog försökt att ta insugs luften utifrån.
Det är ju KALL luft man vill ha....

.

wenna

Välkänd medlem
21 okt 2007
202
0
16
LULEÅ
wenna hade ju gjort en fin lösning där med vantskruven som stadgar upp förgasarbryggan.

IQ räsern har ju dock ett ganska så tight och tätt motorutrymme,
vilket gör att man får varm och dålig insugsluft :mad:
Så jag hade nog försökt att ta insugs luften utifrån.
Det är ju KALL luft man vill ha....

.
Inne på samma spår o tänkte att om man köper böjar så man vinklar upp filtrena 45-90 grader så kan man skära sönder orginal luftburken så filtrena går in i luftburken. Då får man kall o fin luft.

Med orginal luftburk är det sånt jäkla "läkage" överallt, måste ju suga in hur mycket snö o skit som helst. Måste säga att det är otroligt dåligt gjort orginal!

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Idéer.... !

wenna & Nozzi

Kanske något liknande detta kan vara något för era IQ räsers....
( Glöm dock inte att sätta "Puder Sockor" på filtren. )

Alternativ 1.

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
haha riktigt fränt gjort att dra upp luftfiltren där :d Bara man tar sig en liten funderare så löser sig allt till slut. Den konstruktionen du har gjort måste funka väldigt bra med att få in kall luft

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
riktigt fint gjort det där med slangarna men jag personligen tycker du skulle ha haft lite grövre slang.... luften far ju bara lättare i en grövre... KUL med "Lust gas"