Polaris Indy 500/650 144".

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Tjenare, tänkte att det var dags att göra en projekttråd om detta "monster" nu! :whistle:

Allt började med att jag fick tag på en Indy 500 som det satt en 650 trippel i för en vettig peng.. Så fort den kom hem var det självklart dags för att plocka isär den och börja med alla planer som jag hade i huvudet.

Det som ska göras/är gjort är.

Byta ut gamla boggien mot en som är 131" från en äldre RMK. [x]
365x32 Ripsaw matta (NY). [x]
Göra förlängare till boggien så den blir 144". [x]
Öhlinare i framvagn. [x]
Göra om dynan och klä om. [x]
Andra skidor, gripper? [ ]
Göra tunelförlängare. [x]
10L dunk hållare. [x]
Få dit ett annat styre och en höjjare då jag är över 1.90.. [x]
Köpa bättre beg primärvariator. [ ]
Fixa till huven jag har eller få tag på en bättre beg. [ ]

Som sagt, Indy'n var nu hemma och jag hade börjat plocka isär den då den inte gick när jag köpte den (därav priset). Började med det vanliga, tändning, förgasare, att den fick bensin osv. Fick efter ett tag igång den och körde några varv runt gården men den gick inte riktigt som den skulle, kändes som att den inte hade någon ork och varvade inte riktigt ut.. Kollade då upp primär variatorn och det visade sig att den var helt slut! Bytte rullar, glidklackar osv sen gick den som bara fan! :heh:




Började sedan letade runt lite på blocket och fick tag på en boggie från en äldre RMK som fanns i närheten, tog också och beställde en ny 365x38x32 matta då dom är så pass billiga. Det enda som var lite jobbigt var att boggien bara var 345 (Som jag visste) så då vart det att göra egna förlängare av boggien som satt på!



Det gick dock väldigt bra, över förväntan faktiskt! Men bara man mäter två gånger och kapar en så går nästan allt! :eyebrows:

Och såhär blev det, har självklart bultat fast den med 3mm plåt på båda sidorna efter att bilden togs.



Hoppas ni orkar läsa allt jag skrivit, det har som sagt hänt mer saker med Indy'n än detta men det kommer i nästa inlägg! :ciao:
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Hej igen, tar och gör nästa inlägg redan nu, så jag kommer ikapp till "nutid" så fort som möjligt!

Nu när boggien var klar vart det dags att ta ner den gamla mattan och drivhjulet som var ett j***a helvete att få lös, men efter lite svordomar så gick det. Har även satt på det nya styret, höjjaren och vajer förlängaren på denna bild. :)



Började sedan passa in RMK boggien. Borra nya hål, sätta dit förstärkningsplåtar och liknande! Ser lovande ut måste jag säga.. :amuse:



Sedan var det dags att sätta dit mattan också, tyvärr vart det bara 32mm kammar då det inte går på något mer på indy 500 chassiet.. :mmph:



Blir dock ganska bra endå, eller vad tror ni? :eyebrows:



Det var dock allt för idag, ha det bra! :ciao:
 

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
28
Dvärsätt
Jag kommer iallafall följa projektet Danne! ;)
44mm matta går väl in? Ozzy och Sebbe har ju/har haft Indys med 44, dock så var det inga 500or :)
 

Mixman

Medlem
18 feb 2013
42
0
1
Jag kommer verkligen följa detta! Riktigt fränt! :)

Jag har själv en indy som kommer få sig en omgång efter vinter, jag har en 44mm matta som ska åka på? Köpa 8kuggar nonslip så borde dem gå på. Det ska jag i alla fall testa!
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Jag kommer iallafall följa projektet Danne! ;)
44mm matta går väl in? Ozzy och Sebbe har ju/har haft Indys med 44, dock så var det inga 500or :)
Låter bra det Viktor! :)
Nej, inte på 500 chassiet tyvärr (utan att använda vinkelslipen), men allt går ju om man bara vill! ;)
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Jag kommer verkligen följa detta! Riktigt fränt! :)

Jag har själv en indy som kommer få sig en omgång efter vinter, jag har en 44mm matta som ska åka på? Köpa 8kuggar nonslip så borde dem gå på. Det ska jag i alla fall testa!
Tacktack! Låter bra det, blir det någon projekttråd om den? :)
Vad är det för chassie? Lite olika där vilken matta man får på, tex 500 chassiet och ett ultra chassie.. :)
 

Mixman

Medlem
18 feb 2013
42
0
1
Låter bra det Viktor! :)
Nej, inte på 500 chassiet tyvärr (utan att använda vinkelslipen), men allt går ju om man bara vill! ;)
Hu? Vad är det som inte skulle gå? Jag har ju köpt matta å allt.. Smäller av om de inte fungerar, har ju sett andra INDY 500or med 44mm helt säker på att de var ett 500 chassi.
 

jespan

Välkänd medlem
5 dec 2009
214
0
16
Ozzy kör med 500 chassie men både ozzy och sebbe körde med 8kugg no-slip hjul!kan hända at du får flytta ner boggien lite på 500 chassiet!
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Hu? Vad är det som inte skulle gå? Jag har ju köpt matta å allt.. Smäller av om de inte fungerar, har ju sett andra INDY 500or med 44mm helt säker på att de var ett 500 chassi.
Ska låta det vara osagt isf, men testa och se!
Jag har dock bara original drivhjul, lär ju kanske funka om man har 8-kuggars! :)
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Ozzy kör med 500 chassie men både ozzy och sebbe körde med 8kugg no-slip hjul!kan hända at du får flytta ner boggien lite på 500 chassiet!
Ska låta det vara osagt isf, men kan iaf direkt säga att det inte funkar med original driv hjul..
Har ett mellanrum på ca 5mm mellan mattan och chassiet vid driv hjulet, men jag har som sagt bara 32mm. :)
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Snart framme i nutid!

Dags att berätta lite mer om vad som redan är gjort!

Känns riktigt kul att man fått lite respons iaf på så kort tid, fortsätt med det! :bigsmile:

Har som sagt fått mattan och boggien på plats, även öhlinarna sitter i framvagn nu och har börjat på något som ska bli en tunnelförlängare, ska också försöka få till någon dyna som ska lämnas in på omklädning. :amuse:



Och såhär vart det, gjort lite fort men det duger! Har även satt på en stänka från en lastbil, passar perfekt! :)



Har fått tillbaka dynan och gjort lite mer småfix som att lufta bromsen osv, så premiärturen nästa!

 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Den gick ju bra, ett tag..

Efter första premiärturen hemma i Aspås-Näset så var det självklart dags att åka upp till Åkersjön eftersom det var sportlov. Jag och några till grabbar drog upp på onsdag natt, lastade av och la sig sedan. Upp tidigt såklart på torsdagen för att dra ut och köra, han ca sex mil innan Indy'n bara tvärdog! Tankarna snurrade runt i huvve "Hoppas fan att den inte skar.."
Klev av och tänkte försöka dra igång den.. HELT STUM! :mad:

Förbannad som fan satt jag mig bara på skotern och väntade in dom andra som var långt efter av någon anledning! :eyebrows: Efter ett tag så var alla där och Johan skulle såklart upp med huven och kolla om man såg några "skador" från utsidan.. Själv så brydde man sig inte ett skit och jag hade inte ens öppnat huven! :mad2:



Johan började kolla runt lite och lyfte sedan på variator skyddet, visade sig att ena rullen hade gått av på mitten i variatorn och farit iväg. Samt att varitorn låst sig i högsta läge (därför den kändes helt stum), knackade lite på variatorn så den for tillbaka och då var det bara att dra i snöret som vanligt.
Vilken jävla lycka jag kände då måste jag säga, även fast variatorn var obrukbar. :eek:hwell:

Bogserade hem den till stugan och där fick den stå tills vi åkte hem några dagar senare!

Väl hemma så började jag riva ner variatorn för att se om det var något att renovera, visade sig att skivorna hade sprickor i sig så det blir att försöka få tag på en bättre beg ist.
Så nu är vi faktiskt framme i nutid (3/18), skoter står fortfarande i garaget utan variator och jag håller på leta för fulla gubbar efter en annan! :whistle: Har du någon till salu så skicka gärna ett PM!

Det vara allt för nu, vart lite mycket men jag hoppas ni orkar läsa! :ciao:
 

Mixman

Medlem
18 feb 2013
42
0
1
Ah, riktigt synd att de ska jävlas, annars vart de riktigt snyggt!

Vad jag tycker är snyggt är när förlängning alt, halva tunneln är vinklad lite uppåt så den ser hög ut bak, de är så sablans snyggt!

Dock var din väldigt frän :)
 

DanielEngstrlöm

Aktiv medlem
14 mar 2013
98
0
6
Krokom
Ah, riktigt synd att de ska jävlas, annars vart de riktigt snyggt!

Vad jag tycker är snyggt är när förlängning alt, halva tunneln är vinklad lite uppåt så den ser hög ut bak, de är så sablans snyggt!

Dock var din väldigt frän :)
Jo, det är ju det.. :eek:hwell:

Förstår hur du menar och jag håller med fullständigt, dock så hade jag varken tid eller orken att göra det på denna skoter. Men jag tycker det funkar som den är! :)

Tacktack! :ciao: