polaris eller skidoo ?!?!

jannee

Medlem
9 feb 2010
8
0
1
pajala/kalix
ny köp men vet inte vad ! De står mellan ski doo summit xp 6-800 09.. Polaris rmk 600 144" 2010 och rmk assault 09...

summiten har ju haft sina rem problem?
assaulten har ju också haft sina problem. men är de fixat?
rmk 600 bara positiva saker om den !?

De här är ju saker jag hört och läst..

vill att den ska gå BRA utanför led, men även någorlunda på led. Lätt körd är ju ett stor plus i kanten..

hört att assaulten drar bensin som ett jävla as? vill helst inte ha en skoter som drar 5-8 liter milen, om de nu stämmer?

Skulle gärna vela ha lite tips :)

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
titta även lite på x-trim. går bra ospårat men inte den bästa mountain. men den går väl bra på leden också då den har pps boggien.

men dom där du har tittat på är fina skotrar också. men dom är mer mountain.

hur ska du köra mest??

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
summit'en (800/600)har ju sina problem me motorn, ja men samtidigt så tror ja summit'en (800) är roligare att tanka än Assault'en...
men Assaulten är lite mer "lek" maskin om man jämför me summit'en som är mer lössnö men den är ochså säker rolig att leka me...

x-trim'en är bäst på led men är sämst utanför leden på dom skotrar på har räknat upp...

typ...

jannee

Medlem
9 feb 2010
8
0
1
pajala/kalix
Blir ju mycket mer utanför led och mycket mer lek körning än på led. men blir ju att köra efter led när man drar till andra ställen :) Vill ju komma en bit på en tank, för de kan ju bli långa resor ibland.. och med assaulten kommer jag ju högst 10 mil om den nu drar 5l / mil + om de nu är sant.?

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Blir ju mycket mer utanför led och mycket mer lek körning än på led. men blir ju att köra efter led när man drar till andra ställen :) Vill ju komma en bit på en tank, för de kan ju bli långa resor ibland.. och med assaulten kommer jag ju högst 10 mil om den nu drar 5l / mil + om de nu är sant.?
men summit'en (800) skulle vara bättre pga bränsleförbrukningen och den är säker lika rolig...
summit'en skulla vara perfekt...
om Assaulten drar 5l/mil+ som den säkert gör så tar du då inte ens 10mil...
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=33523&highlight=assault&page=2 där kan du läsa lite...

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
summit'en (800/600)har ju sina problem me motorn, ja men samtidigt så tror ja summit'en (800) är roligare att tanka än Assault'en...
men Assaulten är lite mer "lek" maskin om man jämför me summit'en som är mer lössnö men den är ochså säker rolig att leka me...

x-trim'en är bäst på led men är sämst utanför leden på dom skotrar på har räknat upp...

typ...

det beror väl lite på hur man ska köra ospårat. summit mm är ju till för att klättra med men x-tromen är väl bättre att smyga ospårat med i skogen, alltså köra saktag och spåra medans summiten då man ska klättra uppför riktigt branta backar ospårat.

jannee

Medlem
9 feb 2010
8
0
1
pajala/kalix
Räknar nog bort assaulten därifrån, verkar va problem som fan.. kanske en sån till nästa år.. Men rmk 600? sägs ju vara lättkörda, men har inte hört nå annat.

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
är nog en riktigt fin maskin som säkert inte drar så mycke soppa. en 600 räcker nog gott och väl. ju större motor ju mer rackel är det ju.

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
men om du ska köra lite i skogen så är ju 600:an bättre för den skottar it lika mycke, den håller bättre, drar mindre soppa, billigare försäkring osv...

men samtidigt får du de inte lika roligt som med en 800...

nog tar sig en summit me tex 154"/163" och 51:s kammar bättre än en X-Trim som har 144" och bara 32:s kammar över allt, för de är ju bara gas lite så bär de iväg gode bra me summit'en om man jämför me X-Trim'en

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Är de bättre med 144" än 155" på 600? tänkte om den blir slö, får fundera lite mer. Blir en sån eller summit :)
beror väl lite på exakt hur du kör, är det mycket klättring och lek eller mer att spåra i skogen?? om man ska klättra så kanske 155 blir för lång med en 600 men om du ska spåra tex i skogen där du måste köra sakta så har du ju mer bär med 155 eller hur lång den nu är mot 144. men kanske att en 600 klara den längre, vet ej

CaccezE

Välkänd medlem
11 dec 2008
1.222
0
16
Piteå
Är de bättre med 144" än 155" på 600? tänkte om den blir slö, får fundera lite mer. Blir en sån eller summit :)
ja tror inte den blir slö me 155" men den me 144" är nog roligare att leka med...
men summit'en är nog aningen lättare tror ja...

[ame]http://www.youtube.com/watch?v=ot9CJx9dOes[/ame]

tex den verkar då inte gå så slött...

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48
Jag valde Summit 600:a.

*Lätt
*Soppasnål. 1,33 liter milen = stor aktionsradie
*Finns chans att klicka dit en extra dyna
*Lättstartad
*144´ matta = idealet för mig vid blandad körning. Mindre "busskänsla" än lägre mattor
*E-Tec = luktfri, nästan

Sjukt nöjd hittills.

Fast jag tror inte att de andra maskinerna på något sätt är sämre, men jag fastnade för Summit 600:an.