Polaris Dragon VR felande?

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Min gamla Polaris Dragon 09a har backen sakta men säkert börjat krångla med. Och nu inte alls. Förut gick backen bara i vid några tillfällen. Typ då den var kall. Sen började den starta om i framåt läge istället för att lägga i backen. Och nu stänger den av utan att komma igång själv igen :) Har läst mycket på olika forum. Så har nya kolvar o cylinder. Hjälpte inte. Har mätt o justerat TPS:en. Ingen framgång. Det nästa jag tänkte testa var att byta en av pickuperna vid svänghjulet. Den är uppmätt och hade bra värden både varm o kall. Men tänkte testa byta den ändå, då den var relativt billig. Men. Jag funderar på om det kan vara den gamla boven: Voltregulatorn? Skoterns övriga symptom har nu blivit att då den är kall kan jag få igång den på kanske 5 drag. Men då den är varm måste jag hålla minimal gas för att få igång den. Då låg den på typ 2600 varv. Släppte jag minsta lilla då så tvärdog den. Och då jag var ute på isen och testade lite mera gas så svartnade displayen och startade om den. Låter ju som nåt elektriskt dryg fel :-(
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Ang backen så går den bara i om motorn har stabil tomg som brukar ligga runt 1750v. Om backen klatrade även när den hade stabil tomg så kan de va picuppen. Om man dragit av ett startsnöre kan resterna av snöret åkt emellan pickupp och svänghjul så gapet ökat för mycket.
Ang svartnade display så svartnar den om varv talet går under ca 1000 varv! Är du säker på att den svartnar även på högre varv?
Om den svartnar även på 1700 + varv så låter de som voltregulator ,kondensator eller bara jordfel ärga i kontakter mm.
Om jag bortser från svartnade display så låter de som felande tps eller feljusterad tps. Kan du beskriva hur du ställde in den och till vika värden.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ang backen så går den bara i om motorn har stabil tomg som brukar ligga runt 1750v. Om backen klatrade även när den hade stabil tomg så kan de va picuppen. Om man dragit av ett startsnöre kan resterna av snöret åkt emellan pickupp och svänghjul så gapet ökat för mycket.
Ang svartnade display så svartnar den om varv talet går under ca 1000 varv! Är du säker på att den svartnar även på högre varv?
Om den svartnar även på 1700 + varv så låter de som voltregulator ,kondensator eller bara jordfel ärga i kontakter mm.
Om jag bortser från svartnade display så låter de som felande tps eller feljusterad tps. Kan du beskriva hur du ställde in den och till vika värden.
Tomgången ligger stabilt på ca 1750. Minns inte exakt nu om tps:en då det var ett tag sedan. Men hade kopplat in mig med en trafo på 2 av kablarna där jag justerade in rätt spänning (5v om jag minns rätt) på den negativa och den 3e kabeln kopplade jag in multimeter och justerade in den enligt de värden den skulle vara inställd på. Sen justerade jag upp tomgångsskruven tills tps värdet visade värdet för tomgången. Så det är rätt inställt. Displayen slocknade vid typ 6000v +. Så gissar på VR:en.
Backen funkar klockrent då maskinen är nystartad. Men då motorn kommit upp i typ 30 grader så slutar den funka som den ska.
Har lämnat in VR:en till stans Polaris skruvare som sa sig kunna mäta upp den. Så får väl se domen då de ringer tillbaka.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Ok låter som tps är rätt inställd men jag är lite orolig att den står fel ändå pga att backen inte funkar då den är varm.
Jag ställde nyss in en tps på en 12a Polaris prp rmk 800, jag viste inte att de gick koppla in 12v batteri uppe runt styrkronan någonstans så de blev små batterier för att nå ca 5 volt. De blev käpprätt åt hell trots att jag va noga att ställa in 0,7v och sedan justera stoppskruv till 0,94v. Maskinen gick som en påse nötter och backen funkade inte.
Tillslut hittade vi en ecu 12v kontakt uppe runt tankens inlopp för slangar och kablar, jag va van 13- där den kontakten sitter i påsen vid variatorskydd. Ställde om tpsen igen med 12v matning och nålar intryckt i tps kontakten och då gick den bra.
Har inte din maskin 12v kontakt man kan trycka in 12v i?
Men nu hoppas vi på voltregulatorns såklart :)
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ok låter som tps är rätt inställd men jag är lite orolig att den står fel ändå pga att backen inte funkar då den är varm.
Jag ställde nyss in en tps på en 12a Polaris prp rmk 800, jag viste inte att de gick koppla in 12v batteri uppe runt styrkronan någonstans så de blev små batterier för att nå ca 5 volt. De blev käpprätt åt hell trots att jag va noga att ställa in 0,7v och sedan justera stoppskruv till 0,94v. Maskinen gick som en påse nötter och backen funkade inte.
Tillslut hittade vi en ecu 12v kontakt uppe runt tankens inlopp för slangar och kablar, jag va van 13- där den kontakten sitter i påsen vid variatorskydd. Ställde om tpsen igen med 12v matning och nålar intryckt i tps kontakten och då gick den bra.
Har inte din maskin 12v kontakt man kan trycka in 12v i?
Men nu hoppas vi på voltregulatorns såklart :)
Tror mer på att tps:en är kaputt isåfall. Så den ändrat värde vid temperaturskifte etc. Använde mig av en justerbar trafo. Så mätte utspänningen på den tills den visade exakt 5v innan jag började mätprocessen. Felet började ju inträffa av sig själv och inte att någon fipplade med tps:en. Så bör ju vara något som gått sönder och inte blivit feljusterat :) Ja vore skönt att få någon klarhet i felet snart. Men känns inte Ok att köpa Oem VR heller för runt 3000 lökar när den här inte höll betydligt länge. Tror inte maskinen gjort 500 timmar ens.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Pust suck o annat... förra veckan lämnades VRen in hos verkstaden. De mätte upp den och hörde av sig att den visade felaktiga värden. Så de beställde hem en ny. Idag kom den. Så med förhoppningar så monterade man dit den och startade upp skräpet. Ingen skillnad. Ibland funkar backen o ibland inte då den är lite varm. Men märkte nu att tomgången låg på 1650 och gick ibland ner på 1600 och ibland upp till 1700. Så är väl dags att kontrollmäta tps:en igen och samtidigt mäta Stator och kontrollera pick-uperna. Nåt mer som kan inverka på detta? Avgastempgivare etc? Får hoppas att den där glitchen med att färddatorn startade om vid gaspådrag har försvunnit iaf. Annars blir det en till djup suck för att ev köpt en VR i onödan :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Ställ in tps med 12v matning till ecu för jag litar inte på extern ström till tps. Som jag skrev tidigare vart de helt fel tps värde med ca 5v batteri till tps och den maskinen blev knäpp som din är. Nyare 13+ har ecu kontakten i påse vid variatoirskydd och år 12 uppe vid bränsle strömingångar till tank. 2009 har jag ingen koll på om de ens går trula in 12v någonstans men de lär Asker vet så fråga asker med andra ord.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ställ in tps med 12v matning till ecu för jag litar inte på extern ström till tps. Som jag skrev tidigare vart de helt fel tps värde med ca 5v batteri till tps och den maskinen blev knäpp som din är. Nyare 13+ har ecu kontakten i påse vid variatoirskydd och år 12 uppe vid bränsle strömingångar till tank. 2009 har jag ingen koll på om de ens går trula in 12v någonstans men de lär Asker vet så fråga asker med andra ord.
Har inte lyckats hitta någon sådan illustration till min modell tyvär. Ända jag hittat till min är just metoden att skicka på 5v in i tps:en. Ska googla på lite mer.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Ställ in tps med 12v matning till ecu för jag litar inte på extern ström till tps. Som jag skrev tidigare vart de helt fel tps värde med ca 5v batteri till tps och den maskinen blev knäpp som din är. Nyare 13+ har ecu kontakten i påse vid variatoirskydd och år 12 uppe vid bränsle strömingångar till tank. 2009 har jag ingen koll på om de ens går trula in 12v någonstans men de lär Asker vet så fråga asker med andra ord.
Nu har jag googlat runt o grejat. Ett testinstrument för tps gör precis samma dak. Den skickar in 5v och mäter utgående signal. Så jag började om från början. Glömde tyvär kolla vad värdet stod på på tomgången innan jag rev av gasvajern. Men med tomgångsskruven lösdragen så mätte det 0.715. Justerade som fan tills den stod på exakt 0.700 v och värmde även tps:en med varmluftpistolen för att se om den ändra värde. Det såg bra ut. Justerade tomgången till 0.940 och justerade gasvajern till samma värde. Så allt SKA vara rätt inställt nu. Men får vänta tills imorgon så jag kan fixa en lång jäkla skruvmejsen till att dra åt insugsgummina med. Så imorgon är det väl bäst att fortsätta med pick-uperna? Någon som kunde det exakta avståndet i huvudet och kanske sitter på info om att ohm mäta dem så man kan kolla med värme att de är sjyssta? Får även passa på att mäta statorn och se så inte den spökar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
0,715v ska inte ge dessa problem. Men har du kollat hela gasregistret på tps?
Endera med enbart ohmmätning eller voltmätning. Man söker bortfall eller onormala ökningar/sänkningar i i volt eller ohmvärde medans man gasar och släpper gasen sakta. Värdena ska ju följa gasen exakt och jämt.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
0,715v ska inte ge dessa problem. Men har du kollat hela gasregistret på tps?
Endera med enbart ohmmätning eller voltmätning. Man söker bortfall eller onormala ökningar/sänkningar i i volt eller ohmvärde medans man gasar och släpper gasen sakta. Värdena ska ju följa gasen exakt och jämt.
Japp det har jag testat. Den följer med bra. Ska kika på svänghjulet och lite imorgon. Råkade dra loss tandhjulet på svänghjulet för några år sedan. Ska kolla så den inte har släppt lite och kommit lite i oläge. Får kika på allt jag kmr på nu så man får problemet ur världen någon gång.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Japp det har jag testat. Den följer med bra. Ska kika på svänghjulet och lite imorgon. Råkade dra loss tandhjulet på svänghjulet för några år sedan. Ska kolla så den inte har släppt lite och kommit lite i oläge. Får kika på allt jag kmr på nu så man får problemet ur världen någon gång.
Ok bra. Jag glömde skriva avståndet mellan picupp och svänghjul, allt mellan 0,3 -1mm funkar. -0,7mm borde va ett bra mått då kan ramlagren glappa lite också.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Tack så mycket. Vete fasen vart jag gjort av min "lilla" manual med alla såna där bra att veta värden står. Men nu har jag lite mer att kika på iaf. Ska försöka hitta värdena på pick:uperna och testa värma och jävlas och se om de ändrar värdena.
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Tack så mycket. Vete fasen vart jag gjort av min "lilla" manual med alla såna där bra att veta värden står. Men nu har jag lite mer att kika på iaf. Ska försöka hitta värdena på pick:uperna och testa värma och jävlas och se om de ändrar värdena.
Nu jäklar :) Ställde in pickuperna igen. Ställde dem på 0.65mm. Justerade in tps igen. Och kontrollerade yttre tandhjulet på svänghjulet. Den stod typ 1-1.5 cm fel. Knackade tillbaka den. Och ohm nätte statorn. Den visade värdena Gul-Gul 0.5 ohm, Gr/R-Gr/Gu 16.9 ohm, Gr/R-Br/V 33 ohm, Bl/Gu-Bl/Gu 2.9 ohm, V/R-V 182.3 ohm och V/Gr-V 181.1 ohm. Testade starta upp den utan slutburk och då den la sig på 1850-1900 varv på tomgången. Back knappen funkade alla ggr jag testade den upp till 55 grader i motortemp. Så imorgon om jag hinner ska jag smälla ihop den helt och testköra och se hur den ter sig :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Bara hoppas de funkar nu. Jag provkörde oavsiktligt 2 mm gap mellan picupp och svänghjul nu på min Polaris pro rmk 2015. Startsnöret for in så hela dragstarten exploderade. Underligt nog gick den bra och backen funkade!
 

Audionen

Välkänd medlem
28 jan 2012
179
2
18
Alnö
Bara hoppas de funkar nu. Jag provkörde oavsiktligt 2 mm gap mellan picupp och svänghjul nu på min Polaris pro rmk 2015. Startsnöret for in så hela dragstarten exploderade. Underligt nog gick den bra och backen funkade!
Verkar nästan som dom har någon typ av "Minne". DÅ jag hade råkat dra loss hela tandkransen från svänghjulet, utan att kolla markeringar då jag monterade tillbaka den för några år sedan gick skotern klockrent i flera km innan den tvärdog och inte hade en gnutta liv i sig. Felsökte i evigheter innan jag kom på att jag kanske satt ihop den fel :) Så efter många år är den äntligen korrekt inställd iaf ;-)