Polaris 2022

slixz

Medlem
14 sept 2017
8
2
3
Åkerberga
Ni som har problem med gasresponsen eller boggar. Det är inte gashängbrytaren som spökar?
Min har gått bra fram till denna helg. Fick då problem med att den tvekade. Gick till sig efter att jag sett till att all is runt gasen var borta.
Hade strul med den brytaren på axysen innan, det var mera framträdande...då dog den i princip då man skulle gasa...detta är kortare perioder som den tvekar. Ingen skillnad om den är avtinad eller inte, så tror inte det har med is att göra. Ska in på service-bullentin och fixa dragningen av gas-wiren nu imorron så ser väl om det blir bättre av att allt justeras upp korrekt.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Upplever att min -22 khaos boggar fruktansvärt mycket från botten, har era gått ur inkörningsläget? Osäker om min har det med 11,5h motortid. På toppvarv sjunger den fint, men just från botten tvekar den väldigt ofta...har trott att det varit inkörningsläget men börjar bli tveksam nu.
Du har ju en stapel som visar hur långt det är kvar på inkörningen. Försvinner när den är inkörd.
 

Mickdoo

Aktiv medlem
27 nov 2012
81
2
8
Kan det vara att dom behöver nya stift när inkörningen är klar?
Min bluddrade också nu sist jag körde men har inte gjort det tidigare. 26 mil körda.
 

JPH

Ny medlem
4 nov 2012
2
1
3
Övik
Hade strul med den brytaren på axysen innan, det var mera framträdande...då dog den i princip då man skulle gasa...detta är kortare perioder som den tvekar. Ingen skillnad om den är avtinad eller inte, så tror inte det har med is att göra. Ska in på service-bullentin och fixa dragningen av gas-wiren nu imorron så ser väl om det blir bättre av att allt justeras upp korrekt.
Har du hunnit testa skotern efter att du haft den inne på servicen?
Min gick tvekade väldigt mycket senast jag var ut.
Då hade jag haft den inne och tinat av den innan och det hjälpte inte. Första 15 milen från ny gick den dock perfekt.
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Om ni varit in på service och fått servicerapporten utskriven, vad har datorn loggat för värde på "intake air temperature"?
 

slixz

Medlem
14 sept 2017
8
2
3
Åkerberga
Har du hunnit testa skotern efter att du haft den inne på servicen?
Min gick tvekade väldigt mycket senast jag var ut.
Då hade jag haft den inne och tinat av den innan och det hjälpte inte. Första 15 milen från ny gick den dock perfekt.
Så sjukt svårt att säga, har skotern 50mil från hemmet så dagen innan servicen så kom jag upp och upptäckte att jag hade ett glapp så säkert 5-6mm på gasskeden...justerade in den och prova....tyckte att det vart bättre med boggandet. Sedan måste jag säga att i helgen klev den ur inkörningsläget och gassvaret vart generellt mycket bättre, mycket krispigare gång på maskinen!
 

pjotor

Medlem
10 feb 2019
10
1
3
49
umeå
Så sjukt svårt att säga, har skotern 50mil från hemmet så dagen innan servicen så kom jag upp och upptäckte att jag hade ett glapp så säkert 5-6mm på gasskeden...justerade in den och prova....tyckte att det vart bättre med boggandet. Sedan måste jag säga att i helgen klev den ur inkörningsläget och gassvaret vart generellt mycket bättre, mycket krispigare gång på maskinen!
haft inne på service men boggar fortfarande. hörde ngt om bränsletryck idag?? passerat inkörning.. sjukt störande, hade samma trubbel på min 19 och då slutade med skoterbyte😡
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Utifrån hintarna så verkardet ju onekligen vara en 900:a på g, eller liknande. Levi hade ju testat den och han är ju mest ledåkare.. så led-racer?
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
haft inne på service men boggar fortfarande. hörde ngt om bränsletryck idag?? passerat inkörning.. sjukt störande, hade samma trubbel på min 19 och då slutade med skoterbyte😡
Hade min inne på service och var med, dom kollade bara gaswiren inte tumgasen.
Prova trycka sprinten utåt, gasa lite och kolla när den börja bluddra, sprinten kan tydligen kärva även utan is på vissa maskiner.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Effekten i 840cc motorn diskuteras ju ofta både med och utan turbo men nu har ju MCXpress bromsat 2022 i en konkurrerande tidning till Snowmobile.

Så vad gav den?
Vet att mulle bromsade år 2017 850 e-tec till 156hp och stämmer ju rätt bra då den är CE certifierad i Europa på 156hk.







 

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
Effekten i 840cc motorn diskuteras ju ofta både med och utan turbo men nu har ju MCXpress bromsat 2022 i en konkurrerande tidning till Snowmobile.

Så vad gav den?
Vet att mulle bromsade år 2017 850 e-tec till 156hp och stämmer ju rätt bra då den är CE certifierad i Europa på 156hk.
Den gav 164,5hk vid 8200varv i MCXpress bänk!
 
Reactions: AllaMärken

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Tack för info. Gav mer än 2019 årsmodeller iaf. :)
Skiljer givetvis lite mellan maskiner men framförallt mellan årsmodeller och om dom är inkörda.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Det var en Patriot 840 -22 utan turbo, ställd i etanol-läge, inkörningsperiod klar.
164,5 hk i etanolläget va hutlöst bra i MCexpress bänk, va i hela friden har Polaris hittat på för att få den effekten? Är även de äldre Polaris 840 uppe i de siffrorna (i Sverige). Bikeman performance bromsar dem till 172-174hk ber på hur het de va. De brukar visa ca10 mer än i Svergie på alla maskiner. 10 hk mindre stämmer dock med 164,5 :rolleyes:
 
Reactions: Mooseater

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
164,5 hk i etanolläget va hutlöst bra i MCexpress bänk, va i hela friden har Polaris hittat på för att få den effekten? Är även de äldre Polaris 840 uppe i de siffrorna (i Sverige). Bikeman performance bromsar dem till 172-174hk ber på hur het de va. De brukar visa ca10 mer än i Svergie på alla maskiner. 10 hk mindre stämmer dock med 164,5 :rolleyes:
Vill minnas att 2019 Polaris 840 gav 157hk hos MCexpress, så något har ju Polaris hittat på med motorn.
Dom testade även i Nonetanol läget och då tappade motorn 4-5hk.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.637
799
113
Kramfors
Vill minnas att 2019 Polaris 840 gav 157hk hos MCexpress, så något har ju Polaris hittat på med motorn.
Dom testade även i Nonetanol läget och då tappade motorn 4-5hk.
Ja undra vad de gjort för att få 7hk till för de är inte lätt. De måste va helt annan pipa luftburk portning topp ja allt möjligt. Och att den tappade effekt i non eht läget va ovanligt.
 

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
Kollade på bromsningen igen och det blev
155hk i nonetanol-läget, varm motor.
161hk etanol-läge varm motor.
164hk etanol-läge kallare motor (första körning)
Tydligen ger 650 motorn mest hk i etanol-läget med. Kommer nog film på det med så småningom.