Polaris 120 - Koppla in batteri

E-Eden

Välkänd medlem
30 dec 2009
349
10
18
Timrå
Någon här som har kopplat in ett batteri på elsystemet på en polaris 120? Tänkte testa att montera ett då jag även ska montera annat lyse samt handtagsvärmare. Ett alternativ är att koppla in det på befintligt elsystem så det laddas av skotern då det finns ström över och man kan ta ut mer effekt medans det finns ström i batteriet. Alternativ 2 är att koppla handtagsvärmarnaöver batteriet på eget system och så får man ladda batteriet mellan körningar.

Borde funka bara genom att dra ner kablarna från lyset till batteriet så det laddas från den strömmen och sen gör man ny slinga från batteriet till nytt lyse och handtagsvärmarna med egna knappar för av och på. Slår man då av allt bör det laddas och när man slår på allt så finns det gott om ström för att driva allt.

Någon som har koll om jag tänkt rätt eller har jag missat nått? Kom gärna med tips eller råd.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Tänkte inte på att kolla det när jag kopplade in handvärmarna på pojkens 120, men jag tvivlar faktiskt på att det är likriktare på dessa maskiner.
Sen tror jag statorn är på 50W så frågan är vad den tycker om att tillbringa all sin vakna tid att gå för fullt och lite till för att ladda batteriet :)
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Lånar tråden en sväng då jag precis köpt en polaris 120 till grabben, hur är det med service på dessa? Vad bör man göra löpande förutom fetta in på nipplarna samt byta olja å stift?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Smörja slungkopplingen och kedjan. Har du ingen fettnippel på vevaxeln så måste den smörjas med motorolja typ varannan gångtimme, finns fettnippel så är det betydligt mer sällan än så
 

koffe

Välkänd medlem
9 okt 2005
256
1
18
hälsingland
Tack för svar, hur och vart smörjer jag slungkopplingen? Finns ingen fettnippel vid drivaxeln som jag sett tyvärr..kan du speca lite mer vart på vevaxeln jag bör smörja?
Någon speciell olja till kedjan?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
På insidan av drevet på vevaxeln kommer man åt att olja bussningen. Finns lite tips på barnskoter.se