Plogning av skoterled

goliattm

Medlem
11 feb 2009
12
0
1
Sundsjön
Hej!

Har fått problem med en granne. Det går en markerad skoterled på en gammal banvall där rälsen är borta sen länge. Nämnda granne envisas med att ploga ett par hundra meter för de behöver gå där när de rastar sin hund...

Jag har flera gånger och på olika sätt förklarat varför detta är olämpligt och vilka problem det medför, men möts hela tiden av ”Visa mig ett papper där det står att det är olagligt!”. Jag har nu slut på både argument och tålamod och undrar därför, finns det någon lagstiftning kring detta? Eller någon form av regler/paragrafer som går att hänvisa till? Eller kan man kanske vända på problemet, vilka regler gäller kring snöröjning av mark man inte äger?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Är nog bara markägaren som kan göra något åt detta. Men är det en gammal banvall så är det säkert banverket som fortfarande äger marken och då är det nog rätt svårt att komma vidare...
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Är det en allmän skoterled dvs med kommunalt ansvar eller statligt (länsstyrelsen) eller är det en skoterklubb som ansvarar för leden? Jag skulle ha vänt mig dit i första hand och förklarat problemet så kanske de kan ta kontakt med grannen.

Markägaren kan man också kontakta, det är ju högst troligt att markägaren har lämnat medgivande till att skoterleden går på dennes mark.
 

goliattm

Medlem
11 feb 2009
12
0
1
Sundsjön
Lokalt är det jag som ansvarar för skoterklubben men det finns för all del en övergripande klubb för området. Det har jag inte tänkt på, ska höra av mig dit o se om/vad det finns för avtal med markägaren. Det är NKLJ’s gamla bana, jag har för mig att bolaget fortfarande finns på papper även om det borde va runt 40 år sedan de slutade med tågtrafiken..
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
vill man vara jävlig så börja trampa ordentligt direkt vid snöfall, då ger man snabbt upp plogningen om man nu inte har riktiga grejjer. inte att rekomendera om man har vettiga grannar, men lät ju nästan som att dessa skiter fullständigt i andra, då kan det vara svårt att inte ge igen