Plana 583 topp ?

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
vad händer om man planar toppen. kan man plana för mycket, förutom att stiften tar i kolven. ger det något? måste man stycka om? tunnare packning??
Finns det nån bra sida eller nåt för trim till 583? Gärna en med tips och inte bara där dom säljer dyra delar som inte funkar. ;)
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Om du monterar tunnare cylinderfotspackningar så bli de ju högre komp. Samma om du tar tunnare topplockspackningar. Fast hur mycke de ge vet ja int. Sisst ja köpte en packningssats så föjde de me tre olika tjocka cyl.fots packningar. Så lite betydelse kanske de ha....
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Inte bra.....

Timberjack skrev:
Om du monterar tunnare cylinderfotspackningar så bli de ju högre komp.
INTE BRA :eek: !!

Att montera TUNNARE cyliderfots packningar är ingen lösning att rekomendera !!!

Du kommer att få lägre toppeffekt !!! :(


- - - - - - - - - - - - - - - - -
 

Timberjack

Välkänd medlem
2 aug 2004
322
0
16
Skellefteå & Svansele
Ojdå... då fick man lära se nå nytt idag också!! MEN visst borde kompet öka med tunnare packning? Packningarna ja fick med va ca: 0.4, 0.5 och 0.6 mm tjocka. Så de va int så stor skillnad. ..... hoppas ja montera rätt packning i sommras då...:(
 

_Jolle

Aktiv medlem
14 sept 2004
96
0
6
37
Skelleftehamn
www.teamfurious.se
Självklart höjjs kompet, men som sagt risken att spolportarna inte blir helt frilaggda är övervägande.

Däremot så kan du plana toppen samt schimsa cylindrarna om inte spolportarna är helt frilaggda std.
 

Enem

Medlem
22 mar 2005
32
0
1
Pixi
Inte är det nån ide att börja plana.... Köp en större skoter om du är missnöjd..
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Inget gnäll här...

Enem skrev:
Inte är det nån ide att börja plana....

Köp en större skoter om du är missnöjd..
Inget GNÄLLANDE !! :rolleyes:

Alla har rätt att göra vad de vill med sin maskin, samt det är inget konstigt att man vill förbättra/förändra saker på sin maskin. :)

- - - - - - - - - - - - -
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
Är det nån som vet vad man måste göra mer och om det ger några hk eller om det bara skunker. kan man få ner bränsleförbrukningen genom att plana?

Nån som VET??? :eek:
 

_Jolle

Aktiv medlem
14 sept 2004
96
0
6
37
Skelleftehamn
www.teamfurious.se
Finns massor att göra. Klippa till slidskivan, ändra öppningstider för skivan. Porta vevhuset (speciellt om det ser lika jävligt ut som 670ins gör) nån singelpipa ifall du inte vill bygga om piporna eller bygga om staget. Sen kan du rensa luftburken.

Och nej, när man höjjer effekten i sin maskin så blir den inte bränslesnålare. Är nog bara ned bestyckning som ger lägre soppaförbrukning.
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
jag menade om man får ut fler hk per liter soppa så att man kan ändra utväxlingen och få högre fart och samma acc på samma mängd soppa.
men OK, tack för svaret.

måste man stycka om då?
och kan man plana för mycket?
och är det värt det besväret?
 

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
;) Tänk på att det är ganska högt kompförhållande i rotax rv motorer orginal, jag hade en 583 -94 som jag hissade cylindrarna på, körde med 0.8mm packning ist. för org. 0.4mm, det som händer är att du ändrar durationen på spolportarna, du flyttar alltså upp effektkurvan och får ut en högre toppeffekt, du kan antingen bara plana toppen det du höjt cylindrarna (0.4mm i detta fall) eller plana något mer, (0.1-0.5ca) men inte mer om du inte vill ha problem... problemet ligger i ett högt kompförhållande/ inte så bra squishhastighet på orginal topp, men det är en annan diskussion. sen bör du också byta slidskiva, skaffa en skiva från en nyare 583a den ligger toppeffekten på ca8000 rpm på, inte dyr på skroten nån hundring ca. (heter? 501 tror jag? nån som vet?) Jaja, du kan ju också bara plana toppen några tiondelar, men det är inte där du hittar effekten i din motor ;)
 

Skotran

Välkänd medlem
1 jan 2000
671
0
16
Bjurholm
hur gör man för att få ut max hk till så billig peng som möjligt utan att bränsleekonomin ökar dramatiskt?
Alltså, vad är bästa trimmet? :p