Placering ballast XP

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Ni som har Xenonkonverterat era XP, var har ni placerat ballasterna?? Det finns ju lite plats bakom instrumentet men har ju läst att de kan balla ur då?

R

RevMan

Tror inte att det har med placeringen av balasterna att göra.
Hastighetsmätargivaren pajjar nog för att xenon drar för lite ström.
Flera stycken häromkring där givaren har pajjat efter xenonkonvertering.
Däremot har jag en jobbarkompis som det fortfarande funkar för, över 300mil
Han har ballasterna mellan lyktinsatserna.
Jag skulle inte våga montera xenon på en XP utan batteri.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Okej, men batteri det har jag så.
Kvarstår samma problem då om jag har batteri eller är det bara de utan batteri som går sönder??
Om hastighetsmätargivaren skulle gå sönder, dyr att laga??

R

RevMan

Den pajjar ändå. Men jag har ingen aning om varför givaren ger upp.
Beror nog på vad man har för xenonsystem det enda jag vet som har funkat kommer från xenonkungen och är kopplat direkt på batteriet.
Kan inte garantera att det funkar heller, vet bara att det har funkat för min kompis.
Kan kolla exakt om jag kommer ihåg imorgon men den kostar nog runt 500plus moms.
I instruktionerna för att byta den står det att man ska ta lös kedjehuslocket men det behövs inte

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Okej. Vore ju intressant att vet vad det är som orsakar att just den går sönder.

Skiljer det sig hur man kopplar in H4-kit mot alla de andra H1, H3, H7 m.fl?? Alla jag har kollat in på bilar kopplar man ju bara in på lampkontakten. Har aldrig kopplat något på batteriet.

R

RevMan

När jag kopplade in mina extraljus så kopplade jag signalen till relät från orginal strömkabeln och strömmen och jord tog jag på batteriet. Inga störningar och det funkar kanon.'

Finns en lång tråd på dootalk om xenon. tror att den heter HID kills speedo men e inte säker.
Har för mig att på våra kit (som har funkat) så kopplar man en styrsignal i den ena orginal lampkontakten och så tar man ström och jord från batteriet.
Står även i instruktionerna till boondocker boxar att om man plockar bort lyset på skotern så ska man koppla in ett 100W motstånd istället för att annars kan boxen skadas.

Av alla maskiner med sdi som vi har sålt sen -04 så har vi bara varit med om en voltregulator som har pajjat och det var på en skoter som hade brytare för att stänga av lyset.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Helvete så svårt detta blev. Är ju så sjukt sugen på att montera xenon men vette faan om man vågar. Känns ju så onödigt om något ska gå sönder pga av det.
Verkar ju vara ett lotto om det håller eller inte.
Det värsta vore ju om man blev ståendes pga av det men det går väl antagligen att köra utan hastighetsmätare.

R

RevMan

Har bara hört svaga rykten om att nått mer än hastighetsmätargivaren pajjar, då har det snackats om voltregulator.
Däremot så har jag varit med om flera gånger att givaren har pajjat.

.Strand.

Välkänd medlem
10 sept 2004
2.194
0
36
Rosvik
Okej, känns lite för osäkert tror jag även om jag är sugen som tusan att testa. Du vet inte några look-a-like lampor som liknar 8-10000K xenon?? Jag vet att det finns massor av dom men alla är ju 4300-5000K typ och det är inte aktuellt. Vill åt det blå skenet som 8000K+ ger.