Pipor till Ultra SP -96

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Någon som har en aning om vad jag ska ha för pipor till min Ultra SP, och var jag kan hitta dessa? På blocket finns det inte mycket för tillfället, och något annat hittar jag tyvärr inte.

Skotern är i originalutförande bortsett från att primär- och sekondvariatorn är kittade, om det nu skulle betyda något i mitt val av köp?
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Någon som har en aning om vad jag ska ha för pipor till min Ultra SP, och var jag kan hitta dessa? På blocket finns det inte mycket för tillfället, och något annat hittar jag tyvärr inte.

Skotern är i originalutförande bortsett från att primär- och sekondvariatorn är kittade, om det nu skulle betyda något i mitt val av köp?

hitta en skrotat xcr 600 SP 1996-97 och ta rören från den, de passar rakt av på motorn iallafall, sen om piporna går direkt från aggressive ner i indy törs jag inte lova.
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Det finns inga nya färdiga pipor att köpa då? Inte så konstigt med tanke på att min skotermodell är rätt så utgången...

Stefan: Vad ska du ha för dina pipor? är det trippelpipor? (dum fråga kanske)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
hitta en skrotat xcr 600 SP 1996-97 och ta rören från den, de passar rakt av på motorn iallafall, sen om piporna går direkt från aggressive ner i indy törs jag inte lova.
Oavsett skoter eller motor montera ALDRIG pipor från en annan motor än en exakt likadan om inte piptillverkaren utryckligen sagt att det ska gå. Sen är det så att även om det nu skulle funka så är der hursomhelst inte särskillt klokt att sätta dit Polaris egna "orginalrör" för även om dom kanske passar lite bättre så ger dom i regel mindre kräm än t.ex SLPs, så var det i alla fall om man jämförde Ultra SPX med orginalmonterade trippelrör med en SLP-pipad vanlig Ultra.

Sen i det specifika fallet Ultra så har jag bara ett råd, byt maskin! Jag har haft en Ultra och känner väl kanske ett 10-tal andra som också haft sånna genom tiderna och jag vet inte en enda som inte generalrasat någon gång. Den jag hade skar 2 ggr bl.a...... en gång std och en gång pipad.
...... och för att inte tala om bränsleförbrukningen....

Nä allvarligt, funderar du tillockmed på nya pipor, ordinarie pris minst 10 000:-, så lägg istället pengarna på skoterbyte, det finns bra mycket bättre maskiner än Ultran för vad den är värd + 10 papp dvs 25-30000.....
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Oavsett skoter eller motor montera ALDRIG pipor från en annan motor än en exakt likadan om inte piptillverkaren utryckligen sagt att det ska gå. Sen är det så att även om det nu skulle funka så är der hursomhelst inte särskillt klokt att sätta dit Polaris egna "orginalrör" för även om dom kanske passar lite bättre så ger dom i regel mindre kräm än t.ex SLPs, så var det i alla fall om man jämförde Ultra SPX med orginalmonterade trippelrör med en SLP-pipad vanlig Ultra.

Sen i det specifika fallet Ultra så har jag bara ett råd, byt maskin! Jag har haft en Ultra och känner väl kanske ett 10-tal andra som också haft sånna genom tiderna och jag vet inte en enda som inte generalrasat någon gång. Den jag hade skar 2 ggr bl.a...... en gång std och en gång pipad.
...... och för att inte tala om bränsleförbrukningen....

Nä allvarligt, funderar du tillockmed på nya pipor, ordinarie pris minst 10 000:-, så lägg istället pengarna på skoterbyte, det finns bra mycket bättre maskiner än Ultran för vad den är värd + 10 papp dvs 25-30000.....
Jag ger ju absolut inga 10 000 kr för några pipor, max 2-3000 skulle jag kunna tänka mig. Är dom begagnade då vilket jag förmodar så är det inga problem... Bara de är ämnade för just min skoter/motor.

Hur som helst, det är alltså begagnat-jakt jag ska ägna tid åt om jag vill hitta pipor?
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Oavsett skoter eller motor montera ALDRIG pipor från en annan motor än en exakt likadan om inte piptillverkaren utryckligen sagt att det ska gå. Sen är det så att även om det nu skulle funka så är der hursomhelst inte särskillt klokt att sätta dit Polaris egna "orginalrör" för även om dom kanske passar lite bättre så ger dom i regel mindre kräm än t.ex SLPs, så var det i alla fall om man jämförde Ultra SPX med orginalmonterade trippelrör med en SLP-pipad vanlig Ultra.

Sen i det specifika fallet Ultra så har jag bara ett råd, byt maskin! Jag har haft en Ultra och känner väl kanske ett 10-tal andra som också haft sånna genom tiderna och jag vet inte en enda som inte generalrasat någon gång. Den jag hade skar 2 ggr bl.a...... en gång std och en gång pipad.
...... och för att inte tala om bränsleförbrukningen....

Nä allvarligt, funderar du tillockmed på nya pipor, ordinarie pris minst 10 000:-, så lägg istället pengarna på skoterbyte, det finns bra mycket bättre maskiner än Ultran för vad den är värd + 10 papp dvs 25-30000.....
Körde du med SLP pipor på din ultra? Du måste haft en ***** otur eller så körde du med fel bestckning. Jag hade en ultra för något år sen med SLP rör, stingers, v-kitt och deras rekomendation i bestyckning och den gick som en klocka, startade alltid och gick som ett skott. Jag ångrar än idag att jag sålde den, har frågat den nuvarande ägaren på den om hans ska sälja den flera gången men han vill inte för att den går så bra. Och det har suttit pipor i den från det jag köpte den och än idag och det har aldrig varit något fel på den, det är inte ens bytt kolvar i den. Men bränsleförbrukningen är ganska våldsam det är vi överens om! :D
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Hade SLPs pipor, trottelnålar, (Dyra som fan bara dom), SLPs rek bestyckning men senare även bestyckat efter EGT....

Det stora raset kom när den var helt standard, 3 kolvar och 3 omnicasilade burkar, när den var pipad exploderade en kolv i småbitar.... Men som sagt var, ALLA 10-talet ultror jag ens har haft i närheten har detonerat minst en gång, och dom flesta var std...........

Jag monterade SLP-rören själv och gick efter SLPs mont beskrivning, det är inget man gör på en pisskvart och särskillt om eländena är begade som mina var så man var tvungen att nytillverka alla värmeskydd som medföljer nya pipor. Är du intresserad så gå in på SLPs sida www.startinglineproducts.com och kolla, då det begav sej så hade dom monteringsanvisningen samt bestyckningstabeller osv för nedladding där. Har aldrig sett PSIs pipor så dom vet jag inget alls om.

Edit: direktlänk http://www.slp.cc/instsheets/09-680.pdf
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Oavsett skoter eller motor montera ALDRIG pipor från en annan motor än en exakt likadan om inte piptillverkaren utryckligen sagt att det ska gå. Sen är det så att även om det nu skulle funka så är der hursomhelst inte särskillt klokt att sätta dit Polaris egna "orginalrör" för även om dom kanske passar lite bättre så ger dom i regel mindre kräm än t.ex SLPs, så var det i alla fall om man jämförde Ultra SPX med orginalmonterade trippelrör med en SLP-pipad vanlig Ultra.

Sen i det specifika fallet Ultra så har jag bara ett råd, byt maskin! Jag har haft en Ultra och känner väl kanske ett 10-tal andra som också haft sånna genom tiderna och jag vet inte en enda som inte generalrasat någon gång. Den jag hade skar 2 ggr bl.a...... en gång std och en gång pipad.
...... och för att inte tala om bränsleförbrukningen....

Nä allvarligt, funderar du tillockmed på nya pipor, ordinarie pris minst 10 000:-, så lägg istället pengarna på skoterbyte, det finns bra mycket bättre maskiner än Ultran för vad den är värd + 10 papp dvs 25-30000.....
hej, ville bara påpeka att jag på min XCR 600 SP -1996 monterade ULTRA cylindrar och använde mina originalpipor från 600 efterson de är SAMMA pipor som ULTRA SPX SE -97 har, identiska, samma art nr osv. sedan att XCR 600SP motorn från just -96 hade alldeles för fet bestyckning original, ja så fet att den gick nästan inte att köra gjorde ju också att den gick på originalbestyckningen också! he *****r vilken fart det blev i den. men den gick ju bra innan också, men vilken skillnad.

och ni som inte vet det så är det ULTRA block i XCR 600 SP -96 och -97 med "nerfodrade" cylindrar, skotern jag hade och byggde om hade gått över 1000mil när jag gjorde ingreppet och jag körde med detta tills jag sålde den och den gick kanon. skulle tro de flesta skoterras beror på personer som inte riktigt har nån känsla. sen lever väl skotermotorer bland de tuffast liv man kan tänka sig också.

så mitt råd: få tag på xcr 600 sp -96, 97 eller ULTRA spx pipor, skillnaden mellan aggressive och indy lär väl inte vara enorm direkt. de passar till motorn iallafall DET GÅR JAG IGOD FÖR. Enda du behöver se över är BESTYCKNING.
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Har jag förstått saken rätt om jag ska kitta min Ultra med pipor att jag då behöver själva piporna (såklart), samt bestyckning och vikter?
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
Har jag förstått saken rätt om jag ska kitta min Ultra med pipor att jag då behöver själva piporna (såklart), samt bestyckning och vikter?

enligt mig är pipor och förgasarbestyckning nr 1 variator nr 2 (jag körde helt originalbestyckad variator.)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det viktigaste är ju att du får justerat variatorn så du har korrekt varv för piporna, så du inte har för lite/mycket varv, då får du inte ut den effekt som piporna kan ge och förgasarna perfekt. Och nu kommer jag inte ihåg vid vilka varv Ultran har max effekten med SLP rör men det finns kanske någon här som har det på minnet annars är det inte så svårt att kolla upp. Angående min Ultra så stog mätarn på ~650mil när jag köpte den och wiren var av till den så vem vet hur längre den den varit av, samt att jag körde 1 hel vinter med den och jag brukar snitta runt 300mil per år så den hade med all säkerhet gått över 1000mil och då minst 400mil med pipor utan problem. En sak du ska komma ihåg, ha ganska högt tillslagsvarv på den, runt 5000rpm rekommenderar jag, polaris trippeln har inte världens bästa gassvar.
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Det där om att ultran skulle skära med pipor är ren bullshit. Ultran byggdes originalt för 3 pipat dock vid provkörningen gick maskinen vassare än stormen och ströps därför. Tror inte det finns någon skoter motor som svarar så bra på pipor som ultran gör, blir en helt ny skoter och till å med yammas flaggskepp SRX har det kämpigt mot en pipad ultra.

Sen tycker jag inte förbrukningen är så märkvärdig farsans tar MAX 3.5l under våren och då äre blött före och + grader ute, såpass mycket pulver i motorn så att den slipper kämpa i föret.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Ja de vette fan om inte min Ultra var vassare än vad SRX'n är. Iaf under tiden jag hade min Ultra så kapp drog jag efter älven mot en storm med 860 cylindrar (eller är det 820 :hmmmm:) skit samma, den hade pipor också kommer inte ihåg vilka men han skröt alltid om hur den där ***** stormen hade så mycket hästar (170hp påstod han) och att den gick så ruskigt hårt så en dag vart jag så less på detta och fråga om han vågar ställa upp i ett dragrace mot Ultran, och fick en dryg kommentar tillbaka, ha nog får du lägga ner ett par tusen till på den där skotern om du ska ha någon chans och tji fick han, han hade inte en suck efter Ultran, varken i starten eller i toppfart. Haha jag tror han vart så ledsen att han nästan grät och hur jag har retat han om det. Själv klart var han ju tvungen och skylla på något och det föll på för spänd kedja och att den var för fett bestyckad.
 

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
Ja de vette fan om inte min Ultra var vassare än vad SRX'n är. Iaf under tiden jag hade min Ultra så kapp drog jag efter älven mot en storm med 860 cylindrar (eller är det 820 :hmmmm:) skit samma, den hade pipor också kommer inte ihåg vilka men han skröt alltid om hur den där ***** stormen hade så mycket hästar (170hp påstod han) och att den gick så ruskigt hårt så en dag vart jag så less på detta och fråga om han vågar ställa upp i ett dragrace mot Ultran, och fick en dryg kommentar tillbaka, ha nog får du lägga ner ett par tusen till på den där skotern om du ska ha någon chans och tji fick han, han hade inte en suck efter Ultran, varken i starten eller i toppfart. Haha jag tror han vart så ledsen att han nästan grät och hur jag har retat han om det. Själv klart var han ju tvungen och skylla på något och det föll på för spänd kedja och att den var för fett bestyckad.
Trevlig historia, men jäklar vad hardcore med 860 cylindrar!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.560
425
83
Malå/Adak
Ultrorna skär oavsett om det är med eller utan trimning enligt min erfaranhet....... och min jäkel tog aldrig under 3L/mil, och sällan under 4........
Nu håller det ju på att vara ett antal år sen man *****des med aset och man kanske skulle lyckas bättre nu men en sak är säker, polaren hade en Storm 800 samtidigt som jag hade Ultran och jag skulle välja stormen vilken dag som helst, den gick bättre, höll bättre och drog hälften av soppan.
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Tack för era åsikter om Ultran men nu var det ju inte det jag ville ha utan ren fakta och tips på pipor till min skoter.

Ska slänga upp ett par annonser om SLP-pipor så småningom :)
 

AlexM

Välkänd medlem
4 okt 2009
552
1
16
Boden
Hade jag varit du så hade jag kört på SLP:s pipor,och givetvis deras bestycknings angivelser.Polarn min hade en för några år sen och den gick utav bara hel***e.
Ultran var som sagt byggd för att ha pipor.Men den fick ju inte piska flaggskeppet Storm när det begav sig.
Men jag har för mig att nån årsmodell av Ultra-motorn är bättre än dom andra?Törs inte säga vilken dock.Men jag har för mig att det är nått gorm kring vattenpumpen?Läste om Ultra-motorn i en gammal Snowmobile på jobbet,och där blev den då höjd till skyarna.Men den krävde väl lite modifiering för att funka 100%
Hoppas då att du får tag i pipor,för det finns ingen snurra som låter som en pipad Ultra.
Funderar på att köpa en bara för att fara med nån gång och få njuta av sången:rock:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
En motor på 679cc, tre cylindrar och tre förgasare på 38mm styck och en SINGELPIPA rimmar inte helt enkelt, makes no sense! Tre rör alá SLP eller PSI så rimmar det bättre i mina öron så det där snacket om Stor Ormen (Storm) är nog helt sant

Något som jag tyckte var irriterande denna höst var att det finns inga Ultrapipor på blocket men förra hösten fanns det fullt av dom..
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
skulle inte aaen pipor vara nått då? verkar kosta $749 i USA och om man inte villa ta hem dem själv så gör Revelj racing det.