Passat fjädring

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Har en offtopik fråga som jag tänkte spåna lite i hära. Köpte mej en 2012as passat 4 motion manuell för ett tag sedan. Drar skotervagn och fullpackad bil fram och tillbaka till fjälls i stort sett varje helg vintertid och är väl nöjd med bilen förutom att den är för låg. Var egentligen ute efter en Xc70 men pga budget så fick det bli passaten.
Min ide var då att man kanske kan köpa fjädring från en alltrack på bildelsbasen och smacka dit, men hittar inga sprängskisser så man kan se exakt vad som skiljer i upphängning? Någon bilkunnig som har någon koll? :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.464
377
83
Malå/Adak
Förr i tiden hade Folkvagn något som hette "dålig väg-paket" som gick köpa till bilarna och eftermontera. Jag satte det på en Golf jag hade en gång i tiden och det var fjädrar och fjäderben.
Kanske finns fortfarande till modernare modeller.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Förr i tiden hade Folkvagn något som hette "dålig väg-paket" som gick köpa till bilarna och eftermontera. Jag satte det på en Golf jag hade en gång i tiden och det var fjädrar och fjäderben.
Kanske finns fortfarande till modernare modeller.
Tror faktisk inte "dålig väg-paket" finns kvar då det har kommit modeller som har det i namnet nästan.
Vet iallaflal att skoda oktavia 4x4 hade dålig väg-paket som standard och den var 3cm högre än en vanlig framkrafsar modell, men sen kom scouten som dålig väg bil istället, och motsvarande på vw sidan.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Har den gått långt? Jag har också en 2012 Passat Bluemotion som jag tro det eller ej knappt rört en skruv på fram till 40000 mil men då kändes den vara i lägsta laget samt att några bussningar började klonka så jag bytte ut hela bakvagnen (lättare än att byta varje stag) samt fjäderbenen fram samt spindellederna och det blev beggade originaldelar från bilar som knappt gått något. Nu blev det samma delar som satt där innan men den höjdes några centimeter runt om.
Jag var också inne på att byta till alltrack-grejer men då min är 2wd så misstänker jag att något säkerligen inte skulle passa.

Kanske går se vad som skiljer på någon bildelssida typ via artikelnummer. Alltracken är väl bara 2-3 cm högre än en standardmodell och bluemotion är 2 cm lägre än en standardmodell.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Min är också en blue motion, 25000 mil har den rullat nu. Så den är lägre än standard alltså? 😝Hade ju varit fint om det fanns någon sida att jämföra sprängskissrr och se vad som skiljer jämfört med alltrack
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
För att komma ner under 120g/km i CO2 utsläpp (som var gränsen för miljöbil då) satte de på sportchassiet på bluemotion. Vet inte om det gäller 170hk versionen iofs. Antar din är en sån då du hade 4wd.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Nej min är 140hk, okej ja men då skulle man ju kunna få upp hhöjden på bilen en hel del eventuellt!
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Ja får du dit alltrack-fjädringen så blir den nog betydligt högre :) Kanske ser konstigt ut utan alltrackens plastskärmkanter. Jag hade en 2016 Altrack ett tag och den satt man högt och fint i men om min 2012 kan klassas som en spargris så var den totala motsatsen...satan va den blev dyr i slutändan.
 
Reactions: suregom

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Riktigt irriterande att det inte verkar finnas någon info på hela nätet om vad exakt som skiljer i fjädring mellan modellerna. Vad strulade med alltracken du hade?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.372
166
63
Offerdal, Jämtland
Det var inte så mycket strul men jag tänkte att då den hade 4wd att den skulle bli lite dyrare att äga men att det skulle vara försummbart då det ändå var en modern bil. Men i slutändan var den nog 4ggr dyrare att äga jämfört med den andra. Svindyra servicar kopplade till dsg-lådan och haldex systemet sen tappade den mycket i värde pga världsläget.
Annars var det en fin bil och fin att dra med när oljan i dsgn väl var varm. När den var kall var den ryckig.
Den blev utbytt mot en id3 som går primärt som pendlarbil 16 mil/dag.