Orsak till hål i kolv

danis sx600

Välkänd medlem
25 jan 2006
118
0
6
Hallå! Har en 600rs som smält, brännt hål i kolven mot avgassidan. Den andra kolven hade blivit lite rundad på kanten mot avgassidan. Någon som vet vad orsaken till detta kan vara?

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Låter som att den går snålt.
Min har gjort likadant men det beror förmodligen på att tändningen är felaktigt inställd, så det kan förstås vara så även för dig.

Men börja med att kolla bestyckning.

danis sx600

Välkänd medlem
25 jan 2006
118
0
6
Kanske kan vara avgasportarna. Gick ganska segt, även fast det inte var längesen jag gjorde rent dom. Den går inte snålt, den skall vara riktigt inbestyckad.

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Det kan vara vits att klyva det men prova lys in med en stark lampa och titta. Är det en ansenlig mängd är det definitivt värt det.

danis sx600

Välkänd medlem
25 jan 2006
118
0
6
Ingen? Jag tyckte den inte kändes lika rapp dagen det hände. Vart avgassmällar nästan varje gång jag startade skotern också. Jag kan läga in bilder på kolvar och topp.

Forsbergarn

Välkänd medlem
15 okt 2010
124
0
6
Gällivare
Det du beskriver låter nästan exakt som min skärning, jag upplevde också en slöare skoter hela dagen med många avgassmällar. För mig var det den högra cylindern som skar och vid isärplockning upptäckte vi att avgasporten var helt igentäppt med sot och skräp. Till skillnad mot den vänstra som knappt var skitig och gick hur lätt som helst. Kan den högra avgasporten ha sotat igen av skärningen eller har den varit dålig sen tidigare?

Danis, din RS råkar inte ha en Powertekmotor i sig?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
klegget på toppen är allt spån som lossnat från kolven och krossats och fastnad..bara torka rent å så..kika i blocket om de är mkt skrot kvar där nere.. kan vara värt å ta isär och spola rent och fetta in allt..

att de kan vara avgasporten tkr ja är lite väl optimistiskt...borde ha gått som ett riktigt arsle och inte haft nån kraft alls..

och sen..hur vet du att den är rätt bestyckad? var de EXAKT lika kallt nu när du körde som när den var bestyckad? du ska tänka på att de är en PRO maskin och bestyckningen bör ses över varje gång de är skillnad på tempen... du ska även ha koll på din avgastemp i mätarn..
rengör allt och se över förgasare/gummin osv så den inte drar tjuvluft nånstans samt får riktigt med bensin.att nålen inte hängt sig eller liknande..
kolla även så powerjetten inte är igensatt..

Tändningen är ej ställbar på dessa maskiner så den lär de inte vara..
INGEn RS har P-tek motor..

R

RevMan

x2 på powerjets.

Tändningen ställs gissningsvis med ÅF diagnosutrustning, så gör man på alla andra rotax iaf.
Behöver inte röras om det inte är bytt svänghjul eller vevaxel.

Jääpääh

Välkänd medlem
18 sept 2009
644
3
16
Malungsfors
Tankat 95 oktan ist för 99? En kompis som kört sin 440 -06:a på 95 oktan EN dag smälte hål i ena kolven och nästan i andra. Ska va 310 munstycken i den (powerjet så det ska inte behöva bytas så mkt) han hade 290 och då va det kört direkt han bytte bränsle!

danis sx600

Välkänd medlem
25 jan 2006
118
0
6
Okej! Jag har tankat 98 hela tiden. Mina powerjets är pluggade. Jag har kört i kallare väder än dagen det hände. Jag har alltid koll på avgastempen!

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Känns nästan som den gått för länge på samma kolvar, hur länge har du åkt på dom? Racemotorer tycker att kolvar är gott, och då händer det att dom behöver bytas i förebyggande..

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Exakt så såg en kolv på quadmotorn (rm250) när jag gjorde en tankevurpa när jag monterade på cr250 tändningen på rm250 motorn. Säkert minst 10 grader för mycket förtändning resulterade i ett sådant fint hål Då for dock cylinder och hela skiten också...