Ombyggnad av Yamaha Pro-Action boggi

8vD

Medlem
1 jan 2000
14
0
1
Har en -98 600SX och hade tänkt öka fjädringsvägen bak på nåt sätt. Maxximum Performance har ju ett kit för detta, är det någon som har erfarenheter av detta?
Eventuellt har jag kanske tänkt bygga om boggin till en SXR- eller XTC-boggi. Men då är frågan: Vad är det som skiljer dessa boggityper åt (förutom dämparna)? Alltså, vilka delar behöver jag byta på min boggi för att få en XTC-boggi?
Jag vet att denna boggityp har mjukare (FÖR mjuka) fjädrar och dämpare, men MaxxPerf har ett kit för att fixa detta också...
Tacksam för svar!
 

Kristofer

Ny medlem
1 jan 2000
4
0
1
Long Travel

Du får samma fjädringsväg från Maxximum Performance kitt som på en SXR & XTC. Skillnaden är att det kittet är direkt utprovat och testat för den maskin du har, för bästa balans och karaktär av dämparna. Det skiljer mycket i shimsning, styvhet på fjädrarna, gastryck i dämparna osv.. så om du ska öka fjädringsvägen så blir resultatet bäst på de sättet. Det som behövs förutom de är andra balataremmar och controlrod brickor men de ingår i kittet.

Flytta INTE över t.ex XTC dämpare till en SX å tro de ska fungera bra.. precis som du sa är dom för mjuk eftersom dom har en "touring" inställning, speciellt centrumdämparen alldeles för mjuk (shimsning, fjäderstyvhet). Men om du redan har XTC dämpare liggandes så går dessa att modifiera, med nya fjädrar, omshimsning och allt annat.