Oljud i boggie

gugge1234

Ny medlem
13 feb 2021
2
0
1
28
Gällivare
Hej! Har en Summit HC Edition 2010 800R. Har på sistone märkt ett oljud från boggien vid körning. Uppstår främst när jag kör över gupp dvs när fjädringen är uppe i högsta läge. Är ett klonkande och ibland smällande ljud som att något tar i mattan.

Har hissat upp bakdelen och kört men får ej fram ljudet då, har även försökt köra och kika under samtidigt och även haft sambon att köra men ser inget galet bara sådär.. idag gick även plötligt hållaren för boggiefjädern på skenan av så fjädern låg emot mattan och klonkande så trodde att det var det som var problemet att den var påväg att ge upp. Men har bytt den och har samma ljud fortfarande. Har även spänt mattan nyligen så tror inte att den tar i tunneln.. vad kan göra detta oljud? Går fint utav missljud/klonkande vid plan körning men specifikt i gupp samt även vid burkande kan det höras.

Tack på förhand!
 
D

Deleted member 36860

Har exakt samma problem som du, fått till det?
 

gugge1234

Ny medlem
13 feb 2021
2
0
1
28
Gällivare
Ja! För mig var det boggiefjäder hållaren på skenan som var satt upp och ner dvs fjäderstaget gled på undersidan av bulten och inte ovansidan. Märkte inte det först men upptäckte de sen, kollade även på bilder från när jag just köpt skotern för flera år sen och såg att det suttit så sen dess haha.. löste sig när jag vände hållaren åt rätt håll.