Oljetörstig Summit 800R 2008

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Har precis fått köra första riktiga turen med inköpet från i somras. Och oljeförbrukningen är inte av denna världen. Ca 5 liter olja på 60 liter soppa blev resultatet efter en helg. Vilket ger en oljemix på ca 8%. Jag har kollat justeringen och den är ok. Det går inte justera nere vid pumpen va? Det är ju trångt och jävligt där nere men jag kan inte se att armen eller wiren gör så att det kärvar heller. Så finns det någon som sitter på smarta förslag på vad det kan vara som gör att den beter sig på detta viset? Den är nyligen renoverad i veven, men är osäker om tätningarna vid oljegreaven är bytta. Båda stiften är lika mörka i färgen så problemet verkar inte vara värre på en sida. Den går bra förutom rejält med brunrök vid gaspådrag.

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Justeringen sitter bakom plasten bakom ljuddämparen. Ta bort ljuddämparen, skruva bort plasten in mot motorn, där sitter justeringen. Tryck in gasen precis så att du spänner gasvajern. Dra sedan isär justeringen så att oljepumpen går till max. Då ser du vajern. Mät den öppna delen av vajern. Ska vara ca 17mm. Justera sedan till 19 mm och prova. Jag åkte med 21mm och då drog den exakt 2%

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Jo har hittat den, den står på 17 nu. Men är släpp på max, går inte skruva ihop mer. Vad sjutton gör man då???

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Tjo! Sent svar, men nu funkar den! Det satt fel oljewire på den. Beställde en ny och nu är allt som det ska. Åkersjön till helgen! 😀

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Ett annat vanligt fel är att gaswiren till förgasarna är feljusterat eller har blivit uttöjd
På min 800R -08 så rörde sig oljepumpens arm 1cm innan trottlarna ens reagerat, detta löstes enkelt med att justera gaswiren lite. När oljepumpen och förgasarna blir synkade så blir även oljeblandningen mer normal.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Fint att det löste sig, men att åka med 2% efter en friåkningsdag som 800PSR skriver skulle jag inte våga. Isåfall med 1% i tanken på de, sikta heller på ett snitt runt 3.5-4%

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Fint att det löste sig, men att åka med 2% efter en friåkningsdag som 800PSR skriver skulle jag inte våga. Isåfall med 1% i tanken på de, sikta heller på ett snitt runt 3.5-4%
2%drog min 800r vid "inspirerad" ledkörning. Friåkte väldigt lite på den tiden så vet inte hur mycket den drog då.
Men jag bytte kolvar vid 400 mil och det fanns inget onormalt slitage.
Körde med Mulles programvara och rejält nedbestyckat.
Alla som plockat isär en e tec är nog rätt förvånade över hur mycket olja som finns i motorn.

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Nä några 2% siktar jag inte på allt som är mindre än de 8% jag hade tidigare är bra :) Det måste varit någon som bytt wire på den och satt i fel. Med max justerad blev avståndet ca 16-17mm. Blev som natt och dag med ny orginal wire. Nu kan jag justera bra mycket. Har ställt den på 17,5 så får vi se vad den tar då. Bättre att minska eftersom än att ställa för snålt på en gång.