Oljeläckade mxz 98:a

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Renoverade motorn på min 98:as mxz i våras och körde runt 50 mil innan säsongen var slut. Ställde sedan av skotern men upptäckte efter ca en månad att all olja läckt ut. Detta var alltså inget jag märkt medan jag kört den utan det verkar som att det läcker rätt långsamt.

Har inte kollat så mycket på det men tycker att det konstigt nog ser ut som att de läcker mellan havlorna i blocket. Kan vara så att det läcker nån annan stans och att man bara blir lurad av hur det ser ut förstås.

Är det något som har nåt bra tips om vad orsaken kan vara? Har kollat oljeslangarna och där verkar det inte vara. Nåt tips?

krappen

Välkänd medlem
1 jan 2000
910
17
18
Luläää
Tjenare!
För några år sedan ägde jag en mxz 670 98a och jag hade precis samma problem, så jag började med att kolla alla slangar sen tog jag ut motorn och särade på block halverna och stoppade dit en ny packning. Men läckaget fortsatte så jag lessnade och lämnade in skotern, 2 gånger hade dom isär motorn, bytte ut alla slangar mm, men läckaget försvann inte!

Jag hoppas du har bättre tur:)

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Låter ju inte alls nå trevligt det där. Men finns det inget man kan smeta dit emmelan blockhalvorna? (eller ännu hellre direkt på skarven för att slippa öppna den igen?). Är det rimligt att det läcker där om det inte är bra tätning eller innebär det att oljepumpen är dålig? Undrar alltså bara om det är normalt att det rinner igenom olja genom pumpen trots att den är avslagen?

svartakatten

Välkänd medlem
27 sept 2004
257
1
18
Luleå
Vanligt packningsklister. Finns många olika fabrikat.
Du behöver inte riva hela motorn för att klistra om.
Det du behöver skruva lös är variator, svänghjul,tändplattan,locket till slidskivan.
Märk upp hur slidskivan är kuggad om du inte vet hur det ska sättas fast.
Sen vänder du motorn upp och ner och delar vevhuset.
Du kan ju passa på att byta packboxarna bakom variatorn och svänghjul när du ändå har upp motorn.

marcus lindström

Välkänd medlem
5 mar 2007
122
0
6
Skellefteå
Vanligt packningsklister. Finns många olika fabrikat.
Du behöver inte riva hela motorn för att klistra om.
Det du behöver skruva lös är variator, svänghjul,tändplattan,locket till slidskivan.
Märk upp hur slidskivan är kuggad om du inte vet hur det ska sättas fast.
Sen vänder du motorn upp och ner och delar vevhuset.
Du kan ju passa på att byta packboxarna bakom variatorn och svänghjul när du ändå har upp motorn.
Precis! Har också kommit fram till att jag inte behöver riva hela motorn igen. Men är rätt drygt behöva plocka ur den igen, tur man börjar göra de rätt snabbt nu. Grejerna är nyligen bytt så ska nog inte behöva byta nåt mer.

Ska dessa motorer ha en packning mellan blockhalvorna eller bara klister? För de satt ingen packning där å fanns ingen att beställa till i packningssatsen heller. Enligt sprängskissar jag kollat på ser det ut som att man bara använder packningsklister. Stämmer detta?

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Precis! Har också kommit fram till att jag inte behöver riva hela motorn igen. Men är rätt drygt behöva plocka ur den igen, tur man börjar göra de rätt snabbt nu. Grejerna är nyligen bytt så ska nog inte behöva byta nåt mer.

Ska dessa motorer ha en packning mellan blockhalvorna eller bara klister? För de satt ingen packning där å fanns ingen att beställa till i packningssatsen heller. Enligt sprängskissar jag kollat på ser det ut som att man bara använder packningsklister. Stämmer detta?
Borde vara så, satt klister på min rotax 500