Oljeblandning till iq 600

TWallin

Aktiv medlem
17 mar 2008
88
0
6
hemma
är det någon som vet hur mkt olja det skall vara per liter (vanlig blandning)? tack på förhand!

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Runt 3%, men det är bättre med för mycket än för lite så 3% och en skvätt. ;)

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
2% är väl "standardblandningen"? Ett tips är att göra ett mått av en gammal 0,5l-flaska, så går det fort och behändigt att blanda :) Om du någon gång är osäker på hur mkt olja du hällt i är det bättre att ha för mkt än för lite, men undvik att ha för mkt, då det fort bildas avlagringar med en överdriven oljemängd.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
3% är standard blandning? iaf på skidoos promaskiner.. då står de 1 liter på 33 liter

och varför är de inte bra med för mkt olja? de är väldigt sällan motorn sotar igen.OM du nu inte kör med typ 5-6% hela vintern.. de är även onödigt och förbannat dyrt..men 2 känns enligt mig lite väl snålt... tänk på att skotern inte alltid får lika mkt smörjning beroende på vad du har för munstycken.... en standard maskin kanske har konstant 1,5% eller nånting..men den ändrar knappt smörjningen då den drar lika mkt olja oavsett vad du har för bestyckning på maskinen

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats
3% är standard blandning? iaf på skidoos promaskiner.. då står de 1 liter på 33 liter

och varför är de inte bra med för mkt olja? de är väldigt sällan motorn sotar igen.OM du nu inte kör med typ 5-6% hela vintern.. de är även onödigt och förbannat dyrt..men 2 känns enligt mig lite väl snålt... tänk på att skotern inte alltid får lika mkt smörjning beroende på vad du har för munstycken.... en standard maskin kanske har konstant 1,5% eller nånting..men den ändrar knappt smörjningen då den drar lika mkt olja oavsett vad du har för bestyckning på maskinen
2% har jag då alltid kört med, har aldrig haft några problem med dålig smörjning :) Men det kanske är annorlunda på Skidoo, vad vet jag! Dock säger det väl sig självt att om man har för mycket olja, är det för mycket, och för mycket är inte bra. Däremot torde det väl rimligtvis variera från maskin till maskin vad som är för mycket och vad som är lagom.

R

Robin

2% har jag då alltid kört med, har aldrig haft några problem med dålig smörjning :) Men det kanske är annorlunda på Skidoo, vad vet jag! Dock säger det väl sig självt att om man har för mycket olja, är det för mycket, och för mycket är inte bra. Däremot torde det väl rimligtvis variera från maskin till maskin vad som är för mycket och vad som är lagom.
Rimligtvis så skulle jag inte gämföra oljeblandningen på en Yamaha ET med en Race maskin från Polaris med betydligt färre år på nacken.

3% skulle jag köra på.

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Rimligtvis så skulle jag inte gämföra oljeblandningen på en Yamaha ET med en Race maskin från Polaris med betydligt färre år på nacken.

3% skulle jag köra på.
Precis.
Jag kör på 3%, blir ofta mer i min Speedwerx.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jag kanske kör 3,5% i min för säkerhetskull.. lr som nån skrev.3% och en liten skvätt till;) de kanske ryker lite extra:) men då vet man att de inte blir stumt i handtaget efter 500m:p

Trices

Välkänd medlem
18 mar 2009
973
0
16
32
Plats

3% skulle jag köra på.
... vilket du även kan utläsa från det jag skrev =)