Olika motorblock till liberty 800 motorer?

vinklumpen

Medlem
25 nov 2007
16
0
1
Östersund
Har lämnat in mitt gamla block och vev till en verkstad, dom har bytt lager och plockat fram ett renoverat block som enligt dom suttit på en XC800 -01, precis som min alltså..

När vi jämförde med det jag lämnade in skilde blocken på flera punkter, men säkert inget som gör någon egentlig skillnad dock, har ni någon annan erfarenhet vore jag tacksam för åsikter innan jag hämtar ut grejerna... :hmmmm:

Bland annat så hade mitt gamla block en djup skåra i insuget medan det andra har ett borrat hål som mynnar ungefär där skåran slutar i vevhuset.

En annan skillnad är att det är fräst i övre delen av vevhuset på flera ställen på utbytesblocket, är det original från tillverkaren eller är det en rejsputte som har vart framme och gjort nåt?

Sen är tex ytan mot cylinderfoten helgjuten medan mitt gamla block var "ihåligt".

Tacksam för svar,
Mvh,
Magnus

vinklumpen

Medlem
25 nov 2007
16
0
1
Östersund
Nej, inte om jag förstår dig rätt... Om man tittar ner i vevhuset uppifrån är det frästa klackformer istället för gjutna strax nedanför där cylinderfodret slutar.
Den detaljen är väl inte så noga dock men kan vara intressant om nån vet vilken tillverkare det kan vara..

Däremot såg jag en intressantare sak när jag kollade på grejerna igen, insuget verka mynna ut i vevhuset ca 4mm lägre på mitt gamla block jämfört med utbytesblocket.

Utbytesvarianten mynnade istället ungefär lika mycket högre upp, men när man stoppar dit cylindern täpper fodret igen insugsdelen som är högre och då har man plötsligt 4mm mindre insug och eventuellt virvlar av de utstickande delarna från fodret..
Någon som lagt märke till samma fenomen tidigare? Visst borde det bli effektförluster om insuget ser ut på det viset?

Ska iaf dit imorgon med mina reedkorgar och cylindrar för att se om det ser någorlunda rätt ut..

vinklumpen

Medlem
25 nov 2007
16
0
1
Östersund
Provade att stoppa dit min cylinder och reedkorg på utbytesblocket idag men jag tyckte inte det såg speciellt bra ut i insuget, fodret täckte som jag trodde för en bra bit av det..
Så verkstan får försöka arborra lagerbanorna i mitt gamla block istället.. :S