Okörda leder

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kollat lite på de leder jag passerar med bil.

Verkar vara helt okört efter snöstormen.

Behöver skottas bort plogvallar igen.

Bäst vore om vi fick bort dom innan dom fryser ihop för mycket.
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Åker ut ikväll och skottar några stycken närmast mig. (torsdag 28 jan)
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Problem!!

Hann inte långt innan jag träffade på Tommy som var ute och sladdade.

Vi följdes åt.

Mot OK, ner mot ån.

På ån var det så mycket flödvatten att snön ovanpå kladdade fast på rullen hela tiden.

Hela ekipaget vägde ton.

Vikingen slirade bara.

Skottade bort så mycket snö det gick på den och runt om, sen var vi tvungen att lämna den på isen.

Får köra bort den då det fryst på.

Tommy fortsatte med Vikingen mot klubbstugan för att spåra (leden var helt ospårad)

Jag var tvungen att vända hemåt.

Så nu vet ni var sladden är.

Tommy kommer säkert meddela er om vart den är.

(Vikingen hade ett lite "tuggande" ljud från variatorn tyckte jag)
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Tomi ringde nyss och redogjorde, vi var väl överens att tackla problemet på lördag fm när det förhoppninsvis har frusit till och vi får samla ihop ett gäng, om ingen har något bättre förslag

När gruvbergsleden stängs av har vi ingen reträttväg till ex. stugan, utan det är ån som gäller
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Kolla även det tuggande ljudet från variatorn..

"tjoff, tjoff, tjoff"
 

Finn-Pajjas

Medlem
29 jan 2010
44
0
1
Sävast
Tomi bytte rem och ljudet försvann som jag uppfattade det
Jo, Jag bytte remmen och tröck ner den ena tändhatten så började vikingen gå mycket bättre. Remmen var helt slut.
Jag tänkte fara ut kring tiotiden på lördag för att hämta bort sladden. sladdar eventuellt upp till skoterstugan en sväng också, om inte rullen på sladden är för isig bara.
 

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Hej! Jag och L-O skulle ut och köra upp lite leder men fick avbryta då Vikingen stannade efter att vi korsat sävastån på väg mot OK. drog den tillbaka till arnes maskin, ingen gnista alls på stiften.

Körde ensam via ok med gallersladd till sävastån efter att ha korsat 97:an sedan tillbaka och lämnade sladden .

Åkte utan sladd via gruvberget till skoterstugan, fikade och sedan åkte vi den vägen tillbaka jag, L-O, J-O och Arto.

Lika bra att vänta med sladdandet tills alla leder är trampade med bara skoter då det är väldigt mycket pudersnö.
Hans-Erik
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
jag sitter i stugan nu o värmer mig tillsammans med vovven.
kör via gruvberget jag med.
 

Hankke

Välkänd medlem
29 apr 2008
492
0
16
Skall försöka hinna köra runt efter några ledsträckor med bv denna veckan för att packa till snön ordentligt
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
Jo, vi åkte längs den bäcken (tror jag..)

Lite vatten men helt OK.

Vi drog upp spåret till utkiksplatsen också.
när jag åkte hem hade det tryckt upp lite mer, ingen fara men kommer man med pulka eller sladd bakom kan det bli spännande
 

Marre

Välkänd medlem
14 okt 2007
286
1
16
Boden
mötte boden klubbens? viking med snowmover vid gruvis, det blev riktigt fint bakom den. men snön är som damm. Man skulle haft en vattensprinkler bakom sladden så pudret fastnade i backen :)
 

ojlind

Välkänd medlem
29 jan 2010
632
0
16
52
Sa Svartbyn
Jag och Medelsvensson var ute igår kväll, underbara leder.. plant under ett decimetertjockt puder lager!
Vissa ledpartier kändes dock som ospårade :eek:)