Ojämn tomgång xr-s etec 800 -11

EliasW

Medlem
27 dec 2012
48
0
1
Umeå
Som rubriken lyder, lämnade in å bytte kolvar för 2 veckor sedan, körde den helgen sen stått tills nu, ska upp till fjällen ikväll och när jag startar för att lasta den är tomgången väldigt ojämn, stannade av när jag la in backen en gång oxå. Fast den fick gå å värma upp blev det inte bättre.
Vad kan det vara, behöver den bara rastas eller något annat? Iomed att man drar till fjälls vill man ju ha den i skick. Tips?

EliasW

Medlem
27 dec 2012
48
0
1
Umeå
Okej. Tror inte den betedde sig så dagen efter bytet då jag var ute å körde.. Men då är det väl bara att gasa med lagom lätt tumme..!

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Min kunde också krångla lite när jag la i backen osv då den var kall och ny. Skulle tro det är varmkörningsprogrammet och inkörningsprogrammet som inte gillar varandra (kolvarna går hemskt tungt då dom är kall och oinkörda?) Då får den svårt att lägga i backen (vända motorns rotationsriktning).

Bara efter ett par resor 10-20mil så är det en helt annan tomgång på den, även under varmkörning. Går extremt stabilt och vill inte för en sekund gå ojämt.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Kör den med alla olika varvtal, även WOT. (inte länge bara) Blir det varmt så slits kolvringarna in bättre (finns bägge skolor).
Undvik överhettning bara.

EliasW

Medlem
27 dec 2012
48
0
1
Umeå
Tack så mycket för svaren! Då kan jag vara lugn å fokusera på försöka ta mig fram i all pudersnö! Uppskattas!