Ojämn gång

Högan

Ny medlem
9 mar 2022
4
0
1
70
Örebro
Hej. har en Renegade 600 sdi 2008. Har börjat krångla både vid körning och start när man kört några km tappar den mer och mer effekt går inte att gasa fullt om man då stannar och väntar några minuter går det att köra någon km till, sen nu när jag skulle starta igen gick den väldigt illa stängde av och sen vid nästa startförsök blev det avgassmällar. Det sitter nya stift bara gått 4 mil.nu är det var ska man börja leta bränslefel tändproblem?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Funkar batteriet som det ska? Har för mig att dessa maskiner inte går bra med dåligt batteri, eller att laddningen till batteriet är kass (stator, regulator)
 
Reactions: Högan

Högan

Ny medlem
9 mar 2022
4
0
1
70
Örebro
Finns ström i battariet vid start men när jag skulle sätta batteriet på underhällsladdning i sommras så ville inte laddaren kom upp felkoder på den. Så den är känslig för batteriet då. Ska åka upp där skotern står imorgon har 30 mil att åka så jag tänkte mest på de saker man ska skaffa innan jag åker. Har bytit stift rätt ofta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Prova även öppna tanklocket då den går dåligt för de kan va fel på avluftningen från tank.
Ang batteriet så mät vilovolten och även hur mycket motorn laddar. Om batteriet är ok bör de ligga på 12,4 volt och vid laddning 13,5-14 volt. Varva motorn till minst 3000v vid voltmätning.
 
Reactions: Högan

Högan

Ny medlem
9 mar 2022
4
0
1
70
Örebro
Laddade batteriet med en laddare som hade lite rekondfunktion satte i nya stift även bytt bränslefilter då gick den utan problem i två dagar sen nästa dag slockna ett stift efter en kilometer satte i ett stift som hade gått några mil då funka den resten av dagen.Något måste göra att ett stift slocknar , voltregulator tändplatta?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.144
106
63
Prova ett annat batteri först. Som sagt är dessa väldigt känsliga för dåligt batteri som kan ge många lustiga fel.