Nytt batteri

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
241
24
18
Norrbotten
Ska byta batteriet i skotern (Yamaha Venture 480). Det som sitter i är ett gammalt Biltema Gelbatteri.
Vad ska man välja för ampertimmar?
Är CCA nått bry sig om?

Nått annat man bör tänka på när man köper nytt förutom måtten?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Köp så stort som får plats. Sen verkar det väldigt slumpvis på vilka batterier som håller bäst.
tex så har jag haft flera orginalbatterier som bara ha hållit 2-3år. Sen har jag ett julabatteri som har paserat 6år i en gammskoter och det har jag aldrig laddat, men funkar hur bra som hellst.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
241
24
18
Norrbotten
Tack för svar Asker!
Det som sitter där idag är rätt så max - storlek och det är 12V, 15 Ah och
210 CCA. Då tolkar jag det som att jag kan köpa ett liknande nytt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Yuasha agm serien ska va de bästa och de sitter i de flesta dyrare maskiner från fabrik. Men de går tydligen väck också enligt asker och andra.
Till din 480 krävs inte så hög cca så agm är inte nödvändig, de duger med billigast tänkbara batteri.Till sportskotrar 600-800+ så köper man ett agm batteri pga högsta möjliga cca.
Jag kör yuasha i hojen KTM 990 vinter som sommar och de första höll 8 år är inne på andra nu 4 år still going s.
Men om du känner dig rik köp liknade länken :)

https://www.batteribolaget.nu/produkter/fordon/mc-atv-batterier/yuasa/agm/-yuasa-mc-batteri-ytx16-bs-mf-agm-12v-14,7-ah-4-1
 
Reactions: Conpros

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
AGM och GEL batterierna tål vibrationer bättre än en vanligt vått batteri samt att dom inte läcker ut elektrolyt dom gånger man lägger maskinen på sida eller uppochned. AGM ger oftast en något bättre kallstartström än GEL men känns inte som att det har någon betydelse på dom lättstartade skotermotorerna.
Biltemas fungerar säkert bra och du har ju något års garanti på det så länge du kommer ihåg att spara kvittot.
 
Reactions: Conpros

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
När batterifrågan ändå är uppe så passar jag på att vara nyfiken på om någon provat lithium batteri i skotern.
Är ju ca 75% lättare än ett blybatteri så borde ju passa bra som skoterbatteri bara det håller i temperaturväxlingar och skoterns laddning. Priset verkar ju ha sjunkit en hel del på dom.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
När batterifrågan ändå är uppe så passar jag på att vara nyfiken på om någon provat lithium batteri i skotern.
Är ju ca 75% lättare än ett blybatteri så borde ju passa bra som skoterbatteri bara det håller i temperaturväxlingar och skoterns laddning. Priset verkar ju ha sjunkit en hel del på dom.
De tappar enormt mycket cca vid lilla minsta kyla. De är tveksamt man får igång en sportskoter Vid 0c och vid - 10c så får man absolut inte igång en sportskoter ivf. Nu i slutet på sommaren bytte jag ut yuasha batteriet mot ett lithium på min ktm 990 och de funkade bra ner till +5c men redan vid +10 är de nättojämt jag får igång den.
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
De tappar enormt mycket cca vid lilla minsta kyla. De är tveksamt man får igång en sportskoter Vid 0c och vid - 10c så får man absolut inte igång en sportskoter ivf. Nu i slutet på sommaren bytte jag ut yuasha batteriet mot ett lithium på min ktm 990 och de funkade bra ner till +5c men redan vid +10 är de nättojämt jag får igång den.
Då är det ju inte så konstigt att dom inte används :)
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
AGM Exide kör jag alltid med nu mer, förutom BRPs originalbatewrier som värkar fungera bra iaf mot för Yamaha och polaris batterierna som för mig har gått sönder rätt fört, vet ej varför är väl samma märke?
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Kört 3 säsonger med lithium batteri utan problem.Väger ~1kg ,
Bild: http://speednav.mynetgear.com/earthx.html .
Gör alltid korta tryckningar på startknappen.
Var -25c en natt,-22c på morgonen,1:a trycket inget händer,2:a klickar till och vid 5 startar skotern ( batteriet värmer upp sig självt).
Dom andra Polarisarna med vanliga batterier som jag åkte med fick ta till snöret ( vet dock inte konditionen på deras batterier).
 
Reactions: Broby

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
Vill bara tipsa om detta batteri: Shido LTX20CH-BS
Ville byta på min SBA 850. I morse hade vi -23.Tryckte 1 gång, väntar 15 sek, trycker igen väntar 15 sek, trycker igen väntar 15 sek, 4 trycket (alla korta) startar skotern utan problem. Jag var lite orolig över kalla dagar med lithium, men det verkar funka. Just denna modell passar direkt mot Polaris OEM batteri.
 
Reactions: Broby

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Vill bara tipsa om detta batteri: Shido LTX20CH-BS
Ville byta på min SBA 850. I morse hade vi -23.Tryckte 1 gång, väntar 15 sek, trycker igen väntar 15 sek, trycker igen väntar 15 sek, 4 trycket (alla korta) startar skotern utan problem. Jag var lite orolig över kalla dagar med lithium, men det verkar funka. Just denna modell passar direkt mot Polaris OEM batteri.
Helt otroligt bra att ett Lithium kan starta en 850 när de är så kallt, då kan man spara mycket vikt. Ja hur mycket lättare är de batteriet vs blysuggan?
 

SkyNet

Ny medlem
11 mar 2011
2
0
1
Kiruna
Kan man byta till ett lithiumbatteri utan andra modifikationer ?
Tänker på laddningen främst, eller om det finns andra saker man ska tänka på.
 

mattgojohn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.853
100
63
Skellefteå
Shido batteriet väger ca 1.5kg. Standard drygt 6kg. Det är bara att byta. Shidobatteriet är inte lika högt men det följer med distanser som passar perfekt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.629
797
113
Kramfors
Kan man byta till ett lithiumbatteri utan andra modifikationer ?
Tänker på laddningen främst, eller om det finns andra saker man ska tänka på.
De enda man kan tänka på är om de ska laddas, då använder man endera anpassad lithiumladdare eller lika bra en dum laddare utan finesser. En gammal laddare som aldrig riktigt slår av funkar bra för lithimumbatterierna har inbyggd laddstopp och separat cellbalanserare som ser till att alla celler laddas lika mycket. En smartladdare som inte är gjord för lithium batteri kan stanna och tro att någ är fel. Jag har en halvsmart laddare som inte är gjord för lithium men den kan jag ladda mitt Lithiumbatteri på hojen utan att den stannar.
En hedenhös/stenålders dum addare liknar mest laddningen skotern ger därav att de funkar bra.
 
Reactions: mattgojohn