Nytro rtx vs vector ltx

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Båda -08.
Ca 300mil
Båda runt 65'.

Vilken väljer man?
Vill gärna ha en längre maskin än kort
Men samtidigt lite nyare än rs venture jag tidigare åkt.
Kommer mest åka själv, men blir ibland turer med sambo bakpå och ungarna i pulka bakom.
Kom med för och nackdelar på båda maskinerna.
Vad väljer man?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Då letar man en begagnad matta på blocket på antingen 345 eller 365 och förlänger boggin på en Nytro. Såååå djäkla stor skillnad mellan dom skotrarna!

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Jag skulle säga att det helt beror på vad du har för körsätt och vad du tänker använda maskinen mest till.
Är du ute efter att köra fort och det är lite gropigt så är det nytron som gäller. Nytron är en maskin som det är kul att busa med och som också inbjuder väldigt mycket till stående körning. Allting på nytron är mer eller mindre "aggressivare" än det på vectorn, variatorinslag mm.

Vectorn skulle jag säga är mer åt touringhållet, utan att vara lika klumpig som en touringskoter är, den är skön att åka på, klarar säkert att dra pulka utan problem. Men till skillnad mot nytron är den inte lika rolig att busa med då den är betydligt klumpigare att hantera. Och gropigare leder är nytron som sagt bättre på, iaf om du vill köra fort efter dom.

Vectorn är för den skull inte långsam, den min farsa ägde hade högre toppfart än min nytro rtx jag hade förut (både vectorn, som var en LTX, och nytron var 08: or) han lyckades få upp den i 180 på mätaren, men då var det optimalt före också. Nytron kom knappt upp i 170 i samma före, men nytron accar istället ifrån vectorn och upplevs mycket rappare.

Lite sammanfattat kan man säga att Nytron kör man och vectorn åker man.

Så vore jag du och funderade på att ta med familjen nån gång då och då och dra lite pulka så skulle jag definitivt tagit vectorn, man får väldigt mycket maskin för pengarna. Den har kanske inte lika hög rolighetsfaktor som nytron men den är mycket bekvämare och mer "allround", nytron är jobbigare att köra.

Jag har haft och kört bägge, personligen föredrar jag nytron. Men jag kör alltid själv på den och har inga planer på att dra pulka eller liknande med min skoter. Utan jag har min för att köra lite hårt och busa i lössnö. Dock så har jag ju ingen rtx längre heller, utan har mest kört XTX, men hade en 08:as RTX ett tag.

Men jag skulle nog säga att du får mest skoter för pengarna om du köper vectorn. Nytron t.ex är ju första årsmodellen och har en ännu vekare subframe än de nyare (och den är inte heller jättestark) och väldigt dåliga fotsteg som samlar mycket snö och dessutom lätt hänger upp sig på snön. Fördelen med vectorns fotsteg är att du har varsin liten "kylare" under fotstegen som smälter bort snön som blir på fotstegen, vilket funkar grymt bra om man håller sig på leden för det mesta. Men ger man sig ut för en lite längre tur i snön så hinner inte snön smältas bort utan det samlas väldigt mycket snö på dom då också. Med vectorn ska man nog hålla sig mest på leden, men en 08:as nytro rtx är nog inte speciellt mycket bättre på att ta sig fram.

Kan tillägga att Vectorn såldes till en kille som hade haft en 06:as venture innan och han sa att det var stor skillnad i smidighet mellan vectorn och venturen.

Men som sagt, beror helt och hållet på vad du kommer att använda maskinen till mest.

Bus och hård körning=Nytro Inte lika hård körning+familj= Vector

Så skulle jag ha valt iaf.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ltx lär hålla ihop betydligt bättre.. sen är vad som helst smidigare än en venture. Korta 4t är inget att ha om du vill kunna köra utanför leden. Räckvidden lär också tala till ltx'ens fördel. Iaf om nytron har sin orginal tank. Jag hade dock hellre köpt en apex warrior än ltx'en.

Men om du vill leka och ha kul hela tiden så är 4t inte alls roligt.... däremot långfärd och pulka är dom suveräna på.

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
vectorn vi hade drog runt 1,3l/milen, vilket måste anses som bra. Så den har ju helt klart bättre räckvidd än en standard nytro då den har betydligt större tank.

Berrob: Varför skulle du hellre vilja ha en warrior än en vector LTX?

Vi har haft en sån också och det man absolut älskar med den är motorn! Finns nog ingen motor med skönare ljud än yamahas 4:a, inte bland standardskotrar i alla fall. Men samtidigt som man får mer effekt och ett grymt motorljud så lever den om lite mer än en vector. Annat än motorn så är det inte speciellt mycket som skiljer mellan dom tror jag, man får en elektriskt justerbar öhlinsdämpare. Mer än det och motorn är det väl inte någon större skillnad? Den är betydligt "råare" än en vector och lite mindre snäll i variatorinslag, tycker jag i alla fall. Men effekt finns det så det räcker och blir över, en grym motor! Men variatorbestyckning går ju alltid att ändra om man skulle se det som ett problem.

Men om han ska skaffa en warrior så är det lite mer pengar det handlar om, i alla fall om det ska vara en -08:a som det andra skotrarna han kollat på och runt samma miltal.

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Jag skulle säga att det helt beror på vad du har för körsätt och vad du tänker använda maskinen mest till.
Är du ute efter att köra fort och det är lite gropigt så är det nytron som gäller. Nytron är en maskin som det är kul att busa med och som också inbjuder väldigt mycket till stående körning. Allting på nytron är mer eller mindre "aggressivare" än det på vectorn, variatorinslag mm.

Vectorn skulle jag säga är mer åt touringhållet, utan att vara lika klumpig som en touringskoter är, den är skön att åka på, klarar säkert att dra pulka utan problem. Men till skillnad mot nytron är den inte lika rolig att busa med då den är betydligt klumpigare att hantera. Och gropigare leder är nytron som sagt bättre på, iaf om du vill köra fort efter dom.

Vectorn är för den skull inte långsam, den min farsa ägde hade högre toppfart än min nytro rtx jag hade förut (både vectorn, som var en LTX, och nytron var 08: or) han lyckades få upp den i 180 på mätaren, men då var det optimalt före också. Nytron kom knappt upp i 170 i samma före, men nytron accar istället ifrån vectorn och upplevs mycket rappare.

Lite sammanfattat kan man säga att Nytron kör man och vectorn åker man.

Så vore jag du och funderade på att ta med familjen nån gång då och då och dra lite pulka så skulle jag definitivt tagit vectorn, man får väldigt mycket maskin för pengarna. Den har kanske inte lika hög rolighetsfaktor som nytron men den är mycket bekvämare och mer "allround", nytron är jobbigare att köra.

Jag har haft och kört bägge, personligen föredrar jag nytron. Men jag kör alltid själv på den och har inga planer på att dra pulka eller liknande med min skoter. Utan jag har min för att köra lite hårt och busa i lössnö. Dock så har jag ju ingen rtx längre heller, utan har mest kört XTX, men hade en 08:as RTX ett tag.

Men jag skulle nog säga att du får mest skoter för pengarna om du köper vectorn. Nytron t.ex är ju första årsmodellen och har en ännu vekare subframe än de nyare (och den är inte heller jättestark) och väldigt dåliga fotsteg som samlar mycket snö och dessutom lätt hänger upp sig på snön. Fördelen med vectorns fotsteg är att du har varsin liten "kylare" under fotstegen som smälter bort snön som blir på fotstegen, vilket funkar grymt bra om man håller sig på leden för det mesta. Men ger man sig ut för en lite längre tur i snön så hinner inte snön smältas bort utan det samlas väldigt mycket snö på dom då också. Med vectorn ska man nog hålla sig mest på leden, men en 08:as nytro rtx är nog inte speciellt mycket bättre på att ta sig fram.

Kan tillägga att Vectorn såldes till en kille som hade haft en 06:as venture innan och han sa att det var stor skillnad i smidighet mellan vectorn och venturen.

Men som sagt, beror helt och hållet på vad du kommer att använda maskinen till mest.

Bus och hård körning=Nytro Inte lika hård körning+familj= Vector

Så skulle jag ha valt iaf.

Kanon, tack för det uttömmande svaret!
Ja har ju tidigare haft en RS Venture -05, så gillade den motorn och hade inga problem med den. Anledningen till jag sålde den var nog mest för man satt " i " den... Annars var det en kanonmaskin.
Är inne på samma som du skriver, har läst mycket om problem på -08 Nytro. Vector är en mer beprövad modell som kräver mindre åtgärder.
Som småbarnsförälder så får man inte mycket tid i garaget, så vill mest ha en maskin att köra...

Kommer bli mest ledkörning i normal tempo för min del då jag åker ensam. Sen kanske nån resa med polare till fjälls. Och då de åker 800.or så lär jag ha någorlunda motor för hänga med, och det har jag i dessa två. Har tidigare kollat på mindre maskiner, men de planerna är skrinlagda.

Så vad är rätt "sommarpris" dessa två maskiner?

A

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Som småbarnsförälder så får man inte mycket tid i garaget, så vill mest ha en maskin att köra...
Jag har fem barn varav den yngsta är 1½ år gammal....om jag säger så här-den tid jag spenderar i garaget är i stort sätt självvald, trots turbo.
Det är inga problem att dra pulka med Nytron. Punkt.
Jag ser öht inga fördelar alls med Vectorn i jämförelse med Nytron-även om -08ans fotsteg är breda.
Ja, framvagnen är lite vekare, men det är ju inte precis så att den blir krokig efter vanlig ledkörning.
Däremot kan jag hålla med om att om jag absolut ska sitta på en äldre design än Nytron, så är Apexen ett roligare val.
Men jag skulle fortfarande välja Nytron.
Fö så får du slita för att hänga med 800:eek:r med en Vector-Nytron har fullt upp, men att gasa med en Vector är tålamodskrävande. ;)

BMd

Välkänd medlem
31 dec 2005
254
1
16
I bilen
Då letar man en begagnad matta på blocket på antingen 345 eller 365 och förlänger boggin på en Nytro. Såååå djäkla stor skillnad mellan dom skotrarna!
Hur stort arbete är det att göra själv?
Behövs nåt specialverktyg, eller klara man av jobbet själv i garaget?
Sett det finns mattor för ca1500 på blocket, sen krävs förlängning av skenor samt tunnel. Kanske lika bra montera non slip.
Nåt ja glömt?

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Hur stort arbete är det att göra själv?
Behövs nåt specialverktyg, eller klara man av jobbet själv i garaget?
Sett det finns mattor för ca1500 på blocket, sen krävs förlängning av skenor samt tunnel. Kanske lika bra montera non slip.
Nåt ja glömt?
Funkar att göra själv, skulle dock säga att du iallafall behöver lite kunskap för arbetet!

moestberg

Välkänd medlem
3 okt 2011
173
0
6
Falun
Hur blev det nu då, vart det en Nytro eller Vector? Och blev du nöjd med köpet?
Jag kommer använda skotern på samma sätt som dig och funderar på en Vector LTX..