Jag skulle säga att det helt beror på vad du har för körsätt och vad du tänker använda maskinen mest till.
Är du ute efter att köra fort och det är lite gropigt så är det nytron som gäller. Nytron är en maskin som det är kul att busa med och som också inbjuder väldigt mycket till stående körning. Allting på nytron är mer eller mindre "aggressivare" än det på vectorn, variatorinslag mm.
Vectorn skulle jag säga är mer åt touringhållet, utan att vara lika klumpig som en touringskoter är, den är skön att åka på, klarar säkert att dra pulka utan problem. Men till skillnad mot nytron är den inte lika rolig att busa med då den är betydligt klumpigare att hantera. Och gropigare leder är nytron som sagt bättre på, iaf om du vill köra fort efter dom.
Vectorn är för den skull inte långsam, den min farsa ägde hade högre toppfart än min nytro rtx jag hade förut (både vectorn, som var en LTX, och nytron var 08: or) han lyckades få upp den i 180 på mätaren, men då var det optimalt före också. Nytron kom knappt upp i 170 i samma före, men nytron accar istället ifrån vectorn och upplevs mycket rappare.
Lite sammanfattat kan man säga att Nytron kör man och vectorn åker man.
Så vore jag du och funderade på att ta med familjen nån gång då och då och dra lite pulka så skulle jag definitivt tagit vectorn, man får väldigt mycket maskin för pengarna. Den har kanske inte lika hög rolighetsfaktor som nytron men den är mycket bekvämare och mer "allround", nytron är jobbigare att köra.
Jag har haft och kört bägge, personligen föredrar jag nytron. Men jag kör alltid själv på den och har inga planer på att dra pulka eller liknande med min skoter. Utan jag har min för att köra lite hårt och busa i lössnö. Dock så har jag ju ingen rtx längre heller, utan har mest kört XTX, men hade en 08:as RTX ett tag.
Men jag skulle nog säga att du får mest skoter för pengarna om du köper vectorn. Nytron t.ex är ju första årsmodellen och har en ännu vekare subframe än de nyare (och den är inte heller jättestark) och väldigt dåliga fotsteg som samlar mycket snö och dessutom lätt hänger upp sig på snön. Fördelen med vectorns fotsteg är att du har varsin liten "kylare" under fotstegen som smälter bort snön som blir på fotstegen, vilket funkar grymt bra om man håller sig på leden för det mesta. Men ger man sig ut för en lite längre tur i snön så hinner inte snön smältas bort utan det samlas väldigt mycket snö på dom då också. Med vectorn ska man nog hålla sig mest på leden, men en 08:as nytro rtx är nog inte speciellt mycket bättre på att ta sig fram.
Kan tillägga att Vectorn såldes till en kille som hade haft en 06:as venture innan och han sa att det var stor skillnad i smidighet mellan vectorn och venturen.
Men som sagt, beror helt och hållet på vad du kommer att använda maskinen till mest.
Bus och hård körning=Nytro Inte lika hård körning+familj= Vector
Så skulle jag ha valt iaf.