Nyköpt skoter...och den *****s FST Cruiser

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Köpte en demo FST Cruiser 2008 i valborgs, den hade gått 35 mil. Hann prova den några mil och den gick finfint.

Haft den i garaget och endast provstartat den några gånger. Igår tog jag ut den och motorskyddet slår till så fort jag kommer över 6000 varv.
Provade idag igen och den tom avgasmällde rejält då den dog.

Inga varningslampor lyser, inte ens check engine. Nu får jag för mig att jag hör ett knackande ljud på tomgång som försvinner så fort jag gasar lite.

Givetvis ska jag höra med polarishandlaren imorogn men det kanske är någon som vet vad det kan vara. Eller upplevt något liknande.

Nog är det fördjävligt att inte ens en ny skoter för 128000 ska fungera...

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Misstänkte soppan. Tydligen ska inte turbon funka om för lågt oktantal.
Tankade den för 7 månader sen. Ja kanske. Slanga ur och fylla thundercatten med den soppan. Tanka nytt. Ja varför inte ?

Ockelbo300s

Välkänd medlem
1 jan 2000
140
0
16
Ockelbo
Stiften kan faktiskt behöva bytas om du har startat FST'n ett antal gånger och sedan stängt av den innan den blivit varm. Enklast att undvika att den "surar" ner sig är att alltid köra motorn varm innan man stänger av den, gör man det är blir det inget strul.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Ja det har ju hänt att man startat den i garaget och stängt av den.
Men jag tar den till handlaren idag. Det måste ändå göras en 1:a service då den gått 35 mil.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Aha det är en snöskoter... då måste tändstiften slå igen trots att det är en 4-taktare.
Tror du det är så enkelt ?
Ja, det är ju värt att kolla upp iallafall... Sen kan du skaffa en bättre attidyd också, det behövs på det här forumet.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Bättre attityd ?

Jag har den attityd jag kan uppnå när jag köpt en ny snöskoter som kostar 127900 och dessutom fyrtaktare för att slippa problem...och så *****s den när snön kommer.

Nu skulle jag köra upp den på släpen. Den drog den runt, tände några gånger men gick inte igång. Sen var batteriet tomt efter 3 försök. Nu laddar jag batteriet.

Vis av wildkatten från 1992 så hade den faktiskt liknande beteende när det var dåligt med kräm i batteriet. Det är ju EFI på denna också. Fast å andra sidan då FSTn kunde dra runt motorn borde den ha kräm till EFIn också.

Mekanikern hos polaris trodde inte att det var soppan, så känslig är den inte.

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Bättre attityd ?

Jag har den attityd jag kan uppnå när jag köpt en ny snöskoter som kostar 127900 och dessutom fyrtaktare för att slippa problem...och så *****s den när snön kommer.

Nu skulle jag köra upp den på släpen. Den drog den runt, tände några gånger men gick inte igång. Sen var batteriet tomt efter 3 försök. Nu laddar jag batteriet.

Vis av wildkatten från 1992 så hade den faktiskt liknande beteende när det var dåligt med kräm i batteriet. Det är ju EFI på denna också. Fast å andra sidan då FSTn kunde dra runt motorn borde den ha kräm till EFIn också.

Mekanikern hos polaris trodde inte att det var soppan, så känslig är den inte.
Som sagt, byt tändstiften. Menar du att du aldrig behöver byta tändstift på din bil? Som också är en 4taktare... Alla förbränningsmotorer måste ha fräsha tändstift för att fungera bra.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Jag hoppas du har rätt. Det är ju inte så många yttre faktorer som kan har påverkat skotern i garaget. Det är väl jag som satt mig på skotern och startat den med en öl i näven och drömt mig bort och stängt av den för att inte drömma mig bort för gott ;)

Se där, jag är inte så negativ iallafall :))

Ska ta mig en tallrik makaroner och köttbullar för att få upp blodsockerhalten sen ska jag ut och prova med laddat batteri.

Rapport kommer..

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Köttbullarna gjorde mig på bättre humör. Batteriladdaren stod på 0, satte i batteriet och jag hör bara ett litet klick. Kollade spänningen 12.68 volt...

Jag ska koppla in ett 12 volt bilbatteri enligt nödstartsintruktionerna.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Gick ut igen för att försäkra mig om att jag hade spänning till startrelät också. Jo 12.6 volt. Provade att starta..klick. Provade igen men höll kvar..JO!!, då drog den runt och startade.

Varmkörde och den tjuvstannade, Den startade igen. Och gick rent. Bläddrade i displayen och batteriet var på full stapel och kollade att boost (turbo) stapeln levde.

Jag tar väl en tur tänkte jag och ser om jag kan återskapa problemet innan jag kör upp den på flaket. Några varv runt huset tills tempen låg på 70 graden.

Ut på vägen och prova, den varvade förbi 6000 och vidare. Lovande !!!
Tillbaka klämde ja i och den drog på upp till 8500 utan problem och den dumpade när jag släppte. Provade en gång till och den gick som en GUUUUD :))

Det måste ha varit köttbullarna som ställde allt tillrätta.
Nej, skämt åsido tror jag att batterispänningen var för låg. Samma syndrom som gamm-villkatten mao.

Jobbar som konsultande testledare i ett IT-företag, kanske är det lagen om alltings jävlighet som blitt arbetskada.

Puss och kram nu ska jag ut med sonen.

Polaris är finfina skotrar *L*

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Måste säga att jag gillar polaris fst touringar. Jag lånade en sådan förra påsken och måste säga att jag blev förvånad hur fint den gick och hade bara handlaren o jag kommit överens om priset hade det blivit en sådan i vinter men nu blev det en nytro xtx istället:) o fan så mycket dyrare:D Skönt att höra att det löste sig med ditt problem.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Måste få berätta fortsättningen. For en tur vid nyår och den stannade flera gåner samt att den inte gick igång ibland. Otrevligt när man är ute i skogen.
Lämnade in den på service (garanti ). Där gick den givetvis igång alla 20 gånger de startade den. Dom gjorde sedvanlig 50 mila service.

Veckan efter fick den totalspatt och gick inte köra alls. Den stannade hela tiden och fick bogsering tillbaka av en Mach 1 (huvva).

Jag märkte att om jag knackade på reläboxen som sitter på variatorskyddet ändrade den beteende. Då startade den. Och stannade om jag knackade igen.

Verkstaden bytte alla relän i boxen och sen gick den fint i 50 mil tills.... i helgen då den dog två gånger och vägrade gå igång utan knack på reläboxen.

Jag kommer att flytta reläboxen från varatorskyddets vibrationer.