Nyheter 2011

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Vårt största projekt någonsin, vi har bytt ut pistmaskinen mot en BV206.
Håller just nu på med helrenovering, byte till dieselmotor, lackering m.m.
ca 300 timmar kommer nog att gå åt, vi hade räknat med 100:eek:hwell:

DSC00973.JPG

Men skam den som ger sig....
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Ser fint ut :)
Men för mig som inte är så insatt, vad har en BV för fördelar mot en pistmaskin gällande ledpreparering?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Ser fint ut :)
Men för mig som inte är så insatt, vad har en BV för fördelar mot en pistmaskin gällande ledpreparering?
Byggd för krig = Stadigare.
Går att köra på i princip på barmark, utan att banden går sönder. Har svetsat bandsteg på "Pistarn" i alltför många år.
Sen så finns det en säkerhetsaspekt, BV flyter en stund i vart fall. En pistmaskin sticker åt botten direkt, när isen brister.
En BV är inte lika känslig för stöpis som en pistmaskin, även om det går alldelers utmärkt att köra fast en BV oxå.
Men den är då lättare att få loss.

Sen så är det ju en fördel med en BV, att man sommartid, kan transportera ut mtrl. på lederna. Har iofs i med själva ledprepareruingen att göra.

Nackdelen med en BV, jämfört med en pistmaskin, är nog att den inte drar hårdare, då bandstegen har bättre grepp på snö och is.
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Pistmaskin vs. BV
Tack för ett utförligt svar. :)

Det som fick mig att fundera lite var att jag mindes att jag sett diverse filmer där man använder Pisten Bully året om.
Något jag dock hade missat där, var att man hade bytt till band anpassade för det.

Nog med OT nu.
 

MLt

Välkänd medlem
11 feb 2007
290
0
16
Bureå
Jag kan vara felinformerad...när pistmaskinen köptes in (den som är utbytt) så sa någon att den skulle gå bland annat här förbi Bureå, på Bottnialeden. Var det tänkt så? Problemet kan ha varit Bodaträsket men räknar ni att köra något åt det här hållet med den nya skapelsen?
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Hej!
SkellefteSnöskoters område sträcker sig till Bodanträsket som vi också ruskar, vi har aldrig fått någon sådan förfrågan från Bureå men är alltid öppna för förslag. Dock måste ett sådant uppdrag finansieras = ni måste fixa sponsorer för detta.

Mvh Roger Eriksson
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Bottnialeden - är det leden som går över bodanträsket, rundar flygplatsen sedan mot Bureå?

Det är en rätt hygglig "omväg" om man ska till bureå från ex.vis Innervik har jag noterat. Ett angenämt problem eftersom målet med resan som regel är just resan.

Men ändock - finns det någon närmare väg som bara är bortglömd på skoterledskartan (GPS)?
 

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16
Tyvärr saknas en led från örviken, ser gärna om någon skulle kunna tänka sig ett engagemang där....