NYBLIVEN POLARISÄGARE ÄR TACKSAM FÖR RÅD

Polariserad

Medlem
16 jan 2009
10
0
1
Sollefteå
Hej

Har nyligen köpt mig en Polaris Indy 650 -89. Den är iaf enligt min åsikt i mycket fint skick, gått 640 mil, allt är orginal o oskruvat, förutom bytta vikter i variator. Den går otroligt fint i motor, både på tomgång och högre varv, startar nästan alltid på första draget. Nu är det dock några saker jag funderar på, begär inte att någon ska kunna säga exakt vad det beror på, men någon kanske har några ideér eller tips de kan delge mig. Jag har ingen erfarenhet av en sån här maskin.

1: Jag frågade tidigare ägaren ang kylvätskan, om man behöver fylla efter ofta eller så. Han sa att det kunde vara kanske en gång per säsong det krävdes lite påfyllning. Jag fyllde plastbehållaren (som sitter bredvid oljepåfyllningen) till max o efter bara en liten stunds körning så kontrollerade jag nivån, då hade den sjunkit till mitten ungefär, då även när motorn kallnat. Öppnade locket som sitter på toppen, där var det kylvätska ända upp, rann tom över, även då var skotern kall. Vad tror ni, blir det för mycket vätska då man fyller till "max" i behållaren, eller är det mer troligt ett läckage? Har försökt att se något, men icke upptäckt nåt.

Jag ska köra lite mer utan att fylla efter för att se om nivån fortsätter att sjunka, har inte hunnit köra några längre stunder då jag nyss köpt den.

2: Kan det vara så att den trycker ur sig bensin genom luftningen vid full tank? :hmmmm: Fyllde den full innan jag ställde in den i garaget, dagen efter var det en pöl på golvet med bensin. Men det syntes inget läckage då. Kunde läsa i någon tråd här på forumet att någon annan hade haft samma problem, känner någon av er till detta?

Jag är för övrigt kär i denna maskin, hur den ser ut o hur den går, därför känns det viktigt att jag försöker få lite klarheter i vad som för mig inte verkar vara som det ska?

Jag är mycket tacksam för alla råd och tips om polarisen!

Last edited:

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
1: Det verkar vara som det ska,då plastbehållaren är ett så kallat expansionskärl och nivån i den kan variera lite beroende på om den är kall eller varm men kör lite mer och ha koll på nivån.
2:Tryckte den ut mycket bensin?
Ta och titta så att alla slangar är hela och fina då den har några år på nacken samt att inte nån slang är vikt på nåt sätt.

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
33
Östersund
Hej

Har nyligen köpt mig en Polaris Indy 650 -89. Den är iaf enligt min åsikt i mycket fint skick, gått 640 mil, allt är orginal o oskruvat, förutom bytta vikter i variator. Den går otroligt fint i motor, både på tomgång och högre varv, startar nästan alltid på första draget. Nu är det dock några saker jag funderar på, begär inte att någon ska kunna säga exakt vad det beror på, men någon kanske har några ideér eller tips de kan delge mig. Jag har ingen erfarenhet av en sån här maskin.

1: Jag frågade tidigare ägaren ang kylvätskan, om man behöver fylla efter ofta eller så. Han sa att det kunde vara kanske en gång per säsong det krävdes lite påfyllning. Jag fyllde plastbehållaren (som sitter bredvid oljepåfyllningen) till max o efter bara en liten stunds körning så kontrollerade jag nivån, då hade den sjunkit till mitten ungefär, då även när motorn kallnat. Öppnade locket som sitter på toppen, där var det kylvätska ända upp, rann tom över, även då var skotern kall. Vad tror ni, blir det för mycket vätska då man fyller till "max" i behållaren, eller är det mer troligt ett läckage? Har försökt att se något, men icke upptäckt nåt.

Jag ska köra lite mer utan att fylla efter för att se om nivån fortsätter att sjunka, har inte hunnit köra några längre stunder då jag nyss köpt den.

2: Kan det vara så att den trycker ur sig bensin genom luftningen vid full tank? :hmmmm: Fyllde den full innan jag ställde in den i garaget, dagen efter var det en pöl på golvet med bensin. Men det syntes inget läckage då. Kunde läsa i någon tråd här på forumet att någon annan hade haft samma problem, känner någon av er till detta?

Jag är för övrigt kär i denna maskin, hur den ser ut o hur den går, därför känns det viktigt att jag försöker få lite klarheter i vad som för mig inte verkar vara som det ska?

Jag är mycket tacksam för alla råd och tips om polarisen!
Ser inget problem med nummer 1? Nivån ska vara lägre då den är kall oc högre då den är varm. Den spottade antagligen ur sig lite eftersom du fyllde på för mycket.

Nummer 2, dum fråga kanske, men du är säker på att det är bensin då?

Och om det är det så bådar inte det gott:hmmmm:

Ztubben

Medlem
1 jan 2000
10
0
1
46
Kiruna Swe
1. har du ju redan fått svar på.

2. Så gjorde då min -95 XLT sp då jag hade den och det var väl samma design där en bunt år i rad så det är säkert så men skadar ju aldrig att kolla slangar osv på en maskin som börjar ha några år på nacken..

Leffee

Välkänd medlem
25 okt 2006
406
0
16
Sävar
sätt dit en bensinkran! var sådär på gamm lynxen min också. då satt jag dit bensinkran. slutade det! :)

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
1. fyller du upp den pin full så kommer den trycka ur sig lite tills de är den nivå motorn vill ha. och sedan kommer de vara olika nivåer i den där behållaren hela tiden. för vattnet åker ju ut i många system. sedan så har du ju temp lampan som varnar ifall den börjar gå varm. då äre bara kolla hur mkt vätska de är i den. men det är ingen panik om den börjar lysa. för mig att dom börjar varna runt 80 grader.

Lenfold

Välkänd medlem
3 mar 2008
176
0
6
2. Om bränslet du hällde i var iskall, tankade fullt och ställde den i ett varmt garage så ökar volymen (tvärt om mot is/vatten).
I sådant fall så har det antingen blivit ett övertryck i tanken och den läckt genom någon bränsleledning eller så har bensinen expanderat och gått ut genom tankavluftningen.

Polariserad

Medlem
16 jan 2009
10
0
1
Sollefteå
Hej o tack så mycket för alla svaren!

Jo jag är 100% säker på att det är bensin. Men det låter ju också troligt att det är som någon tidigare skrev här. Jag tankade skotern full ute och körde den på släpvagn i många minusgrader, sen ställde in den i varmt garage. Eller vad tänker du Borge att det kan vara?

Har nu konstaterat att det läcker ut kylvätska ur ena cylinderfotspackningen, så nu blir det till att försöka fixa dit ny packning.

Polariserad

Medlem
16 jan 2009
10
0
1
Sollefteå
Det kanske är en bra idé. Är det inte så att man måste hona ur cylindrar också om man byter kolv o kolvringar? Har fått tag på en kille som tydligen är van att skruva i dessa maskiner som ska hjälpa mig. Han får väl göra nån slags helhetsbedömning, men det låter ju sunt att kanske byta sånt som kan vara slitet när man liksom öppnat den. Är det verkligen så att kolvar o ringar börjar vara slut efter de milen?