Nybörjare: köra på dåliga/guppiga led hur??

Mauritx

Medlem
21 nov 2015
30
0
1
Ludvika
Jag har fått rejält med smällar under och börjar fundera om hur tåliga en skoter är egentligen?? Min är en Yamaha venture från 04.

När jag ser en sten/bula som sticker ut i leden brukar jag köra över i mitten så att mattan tar i den.. Tar det riktig lugn men ibland blir jag stressa av andra bakomvarande skoter som tycker jag kör för långsam..?? Varför så himla stress och bråttom haha!!

Ibland är spåret för skidorna så djupa att det känns så att man åker på skyddsplåten under... Inte kul..

Och ibland är det bulor som sträcker sig tvärt över leden som är så höga att typ skidorna blir hängande och skoter landar på mittdelen och får en rejäl smäll..

Jag har hör att man kan åka tvärt i ställe men i skogen finns det inte så mycket alternativ än att köra så långsam så möjlig..

Kan man typ gassa rejält i över guppen så att mittdelen flyger över och man landar med mattan?

Tack på förhand för alla tips..

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Om leden är dålig så har man flera val:

1. Sänka hastigheten
2. Köra utanför leden om möjligt
3. Köra med ena skidan i eller strax utanför kanten så att den andra skidan tar de värsta guppen. Brukar funka ganska bra tycker jag och man kan hålla betydligt högre hastigheter. Beror förstås på hur stort utrymme det finns...

EJakobsen

Välkänd medlem
4 apr 2012
880
2
18
Hassela
Om du ser en sten så kan du ju försöka köra så den hamnar mellan skida och matta, boggien mår bättre av att slippa stenkänningar.

Sitter du och kör eller står du?
Står du är det lättare att "svälja" guppen.

Mauritx

Medlem
21 nov 2015
30
0
1
Ludvika
Om du ser en sten så kan du ju försöka köra så den hamnar mellan skida och matta, boggien mår bättre av att slippa stenkänningar.

Sitter du och kör eller står du?
Står du är det lättare att "svälja" guppen.
Jag körde i skogen häromdagen och det som vad mest jobbiga är när spåren för skidan är så djup att det blir typ en förhögning i mitten.. Om man har en skoter som är hög går det bra med min är så låg och då brukar plåten under ta i eftersom skidorna blir typ hängande... En annan sak en bulor/guppar som är ganska höga då blir det att när skidan passerar landar hela mittdelen på skoten på bulan/gupp. Jag har repa en hel del under har jag märkt men kanske är det så det ska vara.. Jag provade att åka genom skogen eftersom jag såg andra skoter åka i men det skulle jag inte har gjort.. Repade en hel del skoter underifrån... Men det kanske ingenting att bry sig?

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Låter nästan som du kör FÖR sakta. Det blir tippigt och stälpigt då. Inte för att vara den som är den men min 70-åriga pappa brukar köra så där sakta så han bli hängande på toppen av en knöl. ;)

Några tips: Prova stå upp när du kör, eventuellt placerar du ena knät på dynan eftersom du sannolikt har väldigt lågt styre. Om du sitter ner så placera fötterna rakt under dig som en ryttare istället för att sätta fötterna i fotholkarna så är det lättare att lyfta på rumpan och parera värsta smällarna. Tänk som en ryttare på en hoppbana, alltid i balans medan hästen galopperar under. Följ med och jobba med armarna.

Hitta nåt ställe på leden där du får vara ifred och testa dra på lite några ggr så släpper det nog snart. :)

Mauritx

Medlem
21 nov 2015
30
0
1
Ludvika
Låter nästan som du kör FÖR sakta. Det blir tippigt och stälpigt då. Inte för att vara den som är den men min 70-åriga pappa brukar köra så där sakta så han bli hängande på toppen av en knöl. ;)

Några tips: Prova stå upp när du kör, eventuellt placerar du ena knät på dynan eftersom du sannolikt har väldigt lågt styre. Om du sitter ner så placera fötterna rakt under dig som en ryttare istället för att sätta fötterna i fotholkarna så är det lättare att lyfta på rumpan och parera värsta smällarna. Tänk som en ryttare på en hoppbana, alltid i balans medan hästen galopperar under. Följ med och jobba med armarna.

Hitta nåt ställe på leden där du får vara ifred och testa dra på lite några ggr så släpper det nog snart. :)
Du har säker rätt.. Jag kör för sakta, helt enkelt är för feg... Hoppas det släpper... Att köra typ horisontel på en bergslutning så att skotern blir lutande klarar jag inte.. Skoter glider ner i ställe och till slut hamnar jag på botten eller som har det hänt två gånger i

Tror du att genom att gassa kan man flyga över gupigheter i terräng. Ibland dyker det ut i terräng naturliga ramp (oftas av sten eller en bula) som om man kör långsam hamnar underrede av skoter i .. Jag körde bmx förut och då brukade jag hoppa över genom att lyfta framdelen men skoter väger en hel del så vet inte om det går!!?? Hur tåliga är skotrarna under??

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Du har säker rätt.. Jag kör för sakta, helt enkelt är för feg... Hoppas det släpper... Att köra typ horisontel på en bergslutning så att skotern blir lutande klarar jag inte.. Skoter glider ner i ställe och till slut hamnar jag på botten eller som har det hänt två gånger i

Tror du att genom att gassa kan man flyga över gupigheter i terräng. Ibland dyker det ut i terräng naturliga ramp (oftas av sten eller en bula) som om man kör långsam hamnar underrede av skoter i .. Jag körde bmx förut och då brukade jag hoppa över genom att lyfta framdelen men skoter väger en hel del så vet inte om det går!!?? Hur tåliga är skotrarna under??
Skotrar tål rätt mycket under skulle jag säga. Har du kört bmx så tänk på den jämförelsen istället för ryttaren. Är typ samma princip. Du kan helt klart ta gupp genom att gasa/balansera så att skidorna lyfter precis som du skulle gjort med cykelns framhjul men det kräver övning/timing såklart. Crossförare och cyklister har mycket gratis när de ska lära sig köra skoter så det är nog bara att träna på... Lycka till!

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Inte tagit förarbevis hos någon seriös utbildare? - Man ska ju där få någorlunda utbildning på hur skoter fungerar, grund i hur man kör och manövrerar vid gupp, skråkörning etc.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.191
151
63
Säfsen
Ja det känns som att du verkligen skulle behöva en förarbevisutbildning innan snön dimper ned på riktigt och du kan komma ut och njuta av riktig skoteråkning. Förhoppningsvis så har Ludvika skoterklubb fått tummarna ur och börjat sladda tills dess.

Fredriksbergs skoterklubb håller förarbevisutbildningar och de tar 2200kr. Men skynda dig för de får in anmälningar dagligen och det är ju begränsat hur många utbildningar de hinner med.
Här är en länk till anmälningsfliken på deras hemsida. http://fredriksbergsskoterklubb.se/index.php/om-klubben/foerarutbildning

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Om du kör i Ludvikatrakten så skulle jag säga att det är för lite snö för att man ska kunna köra utan att det brakar och smäller! Ta det väldigt försiktigt om du inte vill sabba din skoter! 25cm pudersnö gör att man åker på marken nästan hela tiden.

Mauritx

Medlem
21 nov 2015
30
0
1
Ludvika
Ja det är lite snö i Ludvika som det brukar vara varje år.. men om man ska vänta på mycket snö kommer skoter att damma sönder i garaget iställe!! Alla som har skotrar här åker ändå. Tycker det är rätt så ok i visa oploggade vägar

Jag har körkort som är giltig för att åka skoter men har ändå anmält intresset till en kurs.

Ludvika skoterklubb har slutat med att göra förarkurs vilket jag tycker är konstig med hänsyn till att de vill ha nya yngre medlem.. ?? Hur tänkte man där? För teori delen behövs inte mer än en lärare för praktik för väl några skickliga medlem ställe ut och köra som en skoter safari och hjälpa varandra? Eller??

Matias trafikskolan har en kurs där jag har anmält intresset men det händer ingenting..??

I frdriksberg kostar 2200 men då ingår inte låneskoter.. Har inga möjligheter att släppa min ditt heller.. Men det är dem som verkar ha bättre koll på läget så kanske blir ditt ändå!!

Lynxer

Välkänd medlem
18 jan 2009
440
0
16
Uttran
Låter precis som mig när jag började åka.
Mycket ligger i tekniken men för mig så var skoterns skick det avgörande.
Började med att kolla boggiedämparen bak. Helt slut! Ungefär samma motstånd som en cykelpump. Bytte den och det blev STOR skillnad. Alla "rygg-knäckar-stötar" försvann.
Nästa år bytte jag skiddämparna och det blev ännu bättre. Plötsligt var inte puckelpisterna efter pimpelgasarna lika jobbiga längre och armarna tog inte lika mycket stryk. Skotern reste sig i framvagnen också, vilket ger lite högre markfrigång.
Sedan höjde jag styret 10Cm och kunde stå bekvämare, vilket underlättar både för parering och sikt. Man kan se bulorna tidigare och välja väg.
Till sist bytte jag mattan och hade jag vetat vilken skillnad det skulle göra så hade den blivit bytt för länge sedan. Originalmattan var sliten och hade bara kammar "tvärs över" vilket inte är optimalt för skråkörning där det jämt ville kana åt sidan. Den nya är en 38mm Rip saw med "fingrar" som är vinklade åt olika håll.
Plötsligt går skotern dit jag styr utan att jag behöver burka lika mycket och greppet blev naturligtvis också bättre, vilket ger bättre drag då den inte släpper så lätt.
Har inte testat skrå ännu men kan inte tänka mig annat än att det kommer gå mycket bättre.
Så innan du dömer ut dig själv, gå igenom maskinen och kolla att allt är som det skall.
Min 13 år gamla touringmaskin känns som ny!

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Låter precis som mig när jag började åka.
Mycket ligger i tekniken men för mig så var skoterns skick det avgörande.
Började med att kolla boggiedämparen bak. Helt slut! Ungefär samma motstånd som en cykelpump. Bytte den och det blev STOR skillnad. Alla "rygg-knäckar-stötar" försvann.
Nästa år bytte jag skiddämparna och det blev ännu bättre. Plötsligt var inte puckelpisterna efter pimpelgasarna lika jobbiga längre och armarna tog inte lika mycket stryk. Skotern reste sig i framvagnen också, vilket ger lite högre markfrigång.
Sedan höjde jag styret 10Cm och kunde stå bekvämare, vilket underlättar både för parering och sikt. Man kan se bulorna tidigare och välja väg.
Till sist bytte jag mattan och hade jag vetat vilken skillnad det skulle göra så hade den blivit bytt för länge sedan. Originalmattan var sliten och hade bara kammar "tvärs över" vilket inte är optimalt för skråkörning där det jämt ville kana åt sidan. Den nya är en 38mm Rip saw med "fingrar" som är vinklade åt olika håll.
Plötsligt går skotern dit jag styr utan att jag behöver burka lika mycket och greppet blev naturligtvis också bättre, vilket ger bättre drag då den inte släpper så lätt.
Har inte testat skrå ännu men kan inte tänka mig annat än att det kommer gå mycket bättre.
Så innan du dömer ut dig själv, gå igenom maskinen och kolla att allt är som det skall.
Min 13 år gamla touringmaskin känns som ny!
Ripsaw-matta är väl bättre på väldigt hårda underlag men istort sett värdelöst om du kör "ospårat" och i lössnö då det bara vill gräva ned sig. 44mm backcountry skulle nog jag säga är optimala mattan på en kort maskin.

Sen till trådstartaren: Är leden som en tvättbräda eller ja som små-whoops på en crossbana så brukar det hjälpa att stå upp och köra fortare så man mer "rider på topparna". Men som det även togs upp så gäller det ju att inställningar på stötdämpare är anpassat efter föraren och att skicket på dessa är ok.

Men kanske var sten och andra jävligheter det undrades om. Det är nog bara att ta det försiktigt eller parkera och vänta på mer snö om det är förmycket av den varan om man är rädd om maskinen. ;)