Nybörjare: Hur mycket snö behövs för att kunna åka?

Mauritx

Medlem
21 nov 2015
30
0
1
Ludvika
Hej bor i södra dalarna och äntligen har snö kommit (fast inte mycket än). Funderar dock hur mycket ska det finnas för att kunna köra skotern? Kommer mattan/skidan att gå sönder om det inte finns mycket snö i vissa partier?

En till sak som jag inte förstår är kylning? Min skoter är en Venture 600 2004 där det finns glykol i systemet, så jag antar det fungerar som en vanlig bil... Är det för mattan man menar?

Har aldrig kör skoter och har inte ens provstarta den.. har inga manualler heller. Är det bara att vrida på nyckel och dra? Jag har fram och bakväxel men ingen neutral?? kommer inte skoter att dra iväg vid starten? Har tänkt gå med på en skoterkurs på trafikskolan ändå för att jag har mycket funderingar...

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
På ett par-3 dm kan du ju köra, men är väl inte optimalt, är det bara puder är det bara glömma på så lite. Men är det "skarsnö" och lederna är dragna på gamla skogsvägar där det är mer öppet så kan du ju ta dig nån vart.

Glykolen i kylsystemet kyls av snön som mattan kastar upp i tunneln på skotern, så utan snö går det varmt fort.

Neutral har bara vissa arbetsmaskiner, på "vanliga" skotrar är det fram/back, den börjar inte dra förän kopplingen har fått lite varv (för dig skulle jag tro det är runt 3500 varv.

Ta skoterkortet, kan vara nyttigt för dig låter det som.

ha så kul!

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hej bor i södra dalarna och äntligen har snö kommit (fast inte mycket än). Funderar dock hur mycket ska det finnas för att kunna köra skotern? Kommer mattan/skidan att gå sönder om det inte finns mycket snö i vissa partier?

En till sak som jag inte förstår är kylning? Min skoter är en Venture 600 2004 där det finns glykol i systemet, så jag antar det fungerar som en vanlig bil... Är det för mattan man menar?

Har aldrig kör skoter och har inte ens provstarta den.. har inga manualler heller. Är det bara att vrida på nyckel och dra? Jag har fram och bakväxel men ingen neutral?? kommer inte skoter att dra iväg vid starten? Har tänkt gå med på en skoterkurs på trafikskolan ändå för att jag har mycket funderingar...
Du behöver så pass mycket snö så att skotern inte "bottnar", dvs hård snö krävs det mindre av än lös. Dessutom finns det författningar som styr, tex terrängkörningslagen och -förordningen.

Det är naturligtvis möjligt att köra skoter på ren barmark, men dels ökar risken för att du skall köra in i någonting hårt (sten, stubbe etc) och slå sönder någonting och dels får mattan ingen kylning/smörjning mellan matta och slideskenorna (det sköter nämligen snön/vattnet).

Vad gäller kylning så sitter kylarna längs undersidorna av fotstegen på din Venture. Kylvätskan cirkulerar i systemet och kyls av när den passerar kylarna. Dels hamnar det snö där men de är så pass väl tilltagna att de faktiskt kyls tillräckligt av den omgivande luften. Kör du väldigt långsamt på hård snö med tung last och kälke så templampan tänds kan du sparka loss snö och lägga på fotstegen, det brukar räcka.

Det är i princip bara att vrida på nyckeln, du har elstart. Använd choken vid kallstart och släpp till halv choke efter några sekunder och sedan efter kanske 10-30 sekunder kan du slå av choken helt och köra iväg. Glöm inte att fylla tvåtaktsolja i tanken under huven.

Här har du en manual för de lite tidigare årsmodellerna. Det allra mesta är precis samma, det som skiljer är layout under huven, annan huv med strålkastare och instrument samt handkontrollerna för handtagsvärmare. Läs den ordentligt!

http://www.yamaha-motor.com/assets/service/manuals/2001/lit-12628-02-17_477.pdf

En skoter har variator, dvs ett slags automatlåda. Den åker iväg när du gasar över ett visst varvtal. Och vad gäller manövrering: Tänk cykel när du kör, inte bil...