Nya kolvar

Qnage

Välkänd medlem
7 jan 2008
156
0
6
Luleå
Nu har ja nya piratkolvar (snopro) har kört 17mil med dom, undrar hur många mera mil ja borde köra in dom innan ja kan börja mata o vålda?:rolleyes:

och hur ska man köra när man kör in? hur snabbt? hur många varv? ja har försökt hålla mig under 6k varv hela tiden, är det bra?

Scaleos

Välkänd medlem
16 dec 2007
824
0
16
Sollefteå
När man kör in ska man inte ligga på för låga varv och inte för höga. Man ska undvika att köra länge eller lång sträcka det första man gör, utan att stanna motorn och låta kolvarna härda.
20mil har jag hört ska vara normal inkörnings tid på nya kolvar. Det som är viktigt att tänka på är ju att du varmkör skotern innan du gasar järnet.

D

Deleted member 9532

Jag brukar ha 50Mil som magisk gräns för inkörning av motordelar, Sedan byta motorolja och grejs. Sedan är det full gas ;)

Jag har hört av olika mekaniker att det bästa för kolvarna är att bli inkörda "som vanligt". Alltså köra som man alltid gör, men försöka undvika extrema gaspådrag.

(detta beror ju på hur man kör vanligtvis, men jag tolkar det som; Ha roligt, men inte för roligt!

Klangebo

Välkänd medlem
26 okt 2007
248
0
16
Mora
När du kör in ett par kolvar ska du tänka på att varmköra riktigt, sen är det bara att köra som vanligt, men undvik långa fullgasrepor. de är klart dom första milen kan man ju ta det lite lugnt men man ska annars bara köra som man brukar. Jag har också hört 20 mil som inkörnings tid, så du kan nog börja köra lite hårdare där ikring, men jag skulle endå undvika långa fullgasrepor i ca 10 mil till. Så håll inte fullt mer än ca 5-6 sec tills dom fått gå iaf 30 mil. Men de där med att hålla sid under 6k tror jag inte på, folk brukar ju säga att kolvar och motorer blir som man kör in dom så kör inte för mesigt:) Lycka till!

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
När du kör in ett par kolvar ska du tänka på att varmköra riktigt, sen är det bara att köra som vanligt, men undvik långa fullgasrepor. de är klart dom första milen kan man ju ta det lite lugnt men man ska annars bara köra som man brukar. Jag har också hört 20 mil som inkörnings tid, så du kan nog börja köra lite hårdare där ikring, men jag skulle endå undvika långa fullgasrepor i ca 10 mil till. Så håll inte fullt mer än ca 5-6 sec tills dom fått gå iaf 30 mil. Men de där med att hålla sid under 6k tror jag inte på, folk brukar ju säga att kolvar och motorer blir som man kör in dom så kör inte för mesigt:) Lycka till!

Har bytt nya wiseco på min lynx. Blandade i lite extra olja i bensinen, varmkörde, och vid första körningen var jag ute och pumpgasade, fullgasrepor, vanlig körning i ca 30 min, har fått för mig att man har inte nå längre tid på sig att nöta in kolvringarna. Det är ju kolvringarna som ska nöta sig tät mot cyl-väggen, så man vill ju ha full belastning på kolvringarna så dessa nöts gjämt runt om. Har hållit nu i 30 mil så.

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
hej. egentligen är det så att kolvarna inte ska behövas "köras in".
så är det att du VARMKÖR maskinen innan du drar iväg.

det är om du har nya cylindrar så det är dem som skall köras in..