Nya förarbevisbestämmelser

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
Beror på hur gammal du är. Under 18 så kan man väl få uppskjutet lämp och böter?
Fast man kan ju ha tur också och inte få något :rolleyes:

PontusS

Aktiv medlem
14 feb 2009
70
0
6
Hälsingland
Får ju en massa andra konsekvenser också, under 18 så kan man ju få en träff på lämplighetsintyget också, vilket inte är fullt lika roligt som att betala 2000 kronor och sen klara sig.

Jääänz

Välkänd medlem
31 aug 2006
246
0
16
skellefte
kortet kostar omöjligt 2000kr?!

det är alltså vad bilkörkortet kostar! när jag tog skoterlicensen gick allt på 600kr, det var via en studiecirkel.

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Får ju en massa andra konsekvenser också, under 18 så kan man ju få en träff på lämplighetsintyget också, vilket inte är fullt lika roligt som att betala 2000 kronor och sen klara sig.
:bawling: får passa mig som fasiken tills jag tagit kortet då... F.ö. kostar det 2000 kr hemma hos mig, finns ju inte så mycket konkurenns bland skoterkort i Skaraborg...

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Vad jag hört/läst/sett är det bara 1200 kr i böter om man inte har kortet. De kostar ju runt 2000 kr att ta kortet.... Värt??
Tja, säg att du är i fjällen en helg och blir stoppad tre ggr på två dagar. kanske det är värt det?:hmmmm:
...och det är inte helt orimligt att det händer, förra säsongen blev vi stoppad två ggr samma kväll med två timmars melllanrum, fast andra gången kände en av Poliserna igen oss så vi slapp fiska fram papprerna en gång till.
...och nej, dom stog inte på samma ställe under hela kvällen, dom hade flyttat på sig till andra gången vi blev stoppad.

F.ö tycker jag hela resonemanget är idiotiskt, om det kostar mellan 5-20000:- att ta bilkk och det är 1800 (eller var det nu kostar?) att bli stoppad utan-ger du fasen i att ta bilkort också med samma resonemang?
Det är nog med tjafs kring snöskotern ändå, jag vill inte få inskränkt frihet bara för att du är så förbaskat ointresserad att följa bestämmelser.

Ska du skita i att ta kk för ngt, skippa bilkortet då jag ser sannolikheten som minimal att jag kommer att drabbas av din nonchalans.
:mad: