Ny skoter med 900ACE - frågor

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Har köpt ny commander med ACE 900 motor.

Vad gäller vid inkörning?
Tankar man 98 bensin?
Vad behöver man ha koll på?

Tacksam för alla tips.
 
Last edited:

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Inte så mycket att tänka på men kör normalt man behöver ju inte pressa den till att börja med och du bör kolla kedjesträckningen efter kanske 15 mil och sen är det väl 1 service vid 50 mil även på 4T. Jag skulle kört på 95 oktan för det finns inget annat på närmsta macken.
 
Reactions: Conpros

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Grattis till köpet av skoter först o främst 😃🥳. Sitter själv på en Commander GLX och är ruskigt nöjd med den 😁.

Får du tag i 98 kör på det annars funkar 95 utan problem. Så gör jag. Sen när säsongen börjar närma sig sitt slut är jag mer noga med att det är 98 i tanken så maskinen håller bättre under sommarn.

Det jag fick höra vid inkörning är kör första 5 milen med varierande hastighet och acceleration. Men håll inte gasen stum i flera sekunder. För att köra in variatorremmen.
Sen bytte jag Variatorrem och gjorde likadant så båda remmarna är inkörda vid eventuellt variatorrems haveri.
När du ändå håller på kring variatorn kolla så du inte har för stort glapp. Har för mig du drar i parkeringsbromsen o sen rör du på variatorn så ser du hur stort glappet är, man ska ha lite men inte för mycket.

Sen när du kört X antal mil kolla mattspänningen då mattan töjer ut sig, finns videos på youtube hur du enklast kollar och åtgärdar sådant.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Grattis till köpet av skoter först o främst 😃🥳. Sitter själv på en Commander GLX och är ruskigt nöjd med den 😁.
Härligt höra Bohnsack!:D

Har själv en -15 commander e-tec sedan tidigare som vi är mycket nöjda med. Blev dock sugna på 4 taktare efter provkörning.
Blir kul se hur man upplever nya Radien-X schassiet och 900ACEn vid lite längre testkörning.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
4T blir ju lite tyngre fram på smalbandare brukar det märkas om man lämnar spåret men kanske märks mindre på en Commander som har lite bredare matta som hjälper till att bära men dom går grymt tyst.
 

Bohnsack90

Medlem
14 apr 2021
23
14
3
33
Sverige
Svärfar hade en commander 600 e-tec 2014s modell om jag inte missminner mig och den kändes som ett slagskepp jämnfört med detta nya chassit. Eller så var det jag som var för oerfaren då🫣😅. Nu letar man upp nån myr o burkar med GLX'en 😁😎.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Hur är framkomligheten i det lösa på Commandern om man jämför mot lössnömaskiner den har ju rejäl matta som bär och numera är det väl hyffsade kammar på mattan också.
 

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Du behöver inte ha koll på kedjesträckning, det är syncrolåda. Alltså bara drev.
Däremot så är det ett vedertaget trick att fylla i 1-2 deciliter mera olja i växellådan (över nivåplugg) för att förlänga livslängden på transmissionen.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Du behöver inte ha koll på kedjesträckning, det är syncrolåda. Alltså bara drev.
Däremot så är det ett vedertaget trick att fylla i 1-2 deciliter mera olja i växellådan (över nivåplugg) för att förlänga livslängden på transmissionen.
Det är noterat mas!
 
Reactions: mas

nanowire

Aktiv medlem
23 feb 2022
59
22
8
50
Södermanland
Hur är framkomligheten i det lösa på Commandern om man jämför mot lössnömaskiner den har ju rejäl matta som bär och numera är det väl hyffsade kammar på mattan också.
Commander går fint i löst när det är platt, sämre att köra på skrå eller brant uppför i djupsnö jmf med en lång smalbandare m höga kammar och smalt mellan skidorna.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Läste i instruktionsbok om hög och lågväxeln.
Stod väldigt lite info.
Verkar vara syncro på ace 900.
Enligt ÅF ska man köra med högväxel som standard och endast låg vid kälkdragning.
Han sa dock att man aldrig använder neutral inte ens när man parkerar.
Någon ägare till en 900 ace med hög/låg-växlar som har erfarenhet av hur dess lägen ska/bör nyttjas?
 
Last edited:

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Enda gången jag kör på låg är när jag drar sladd och ved, har väl hänt nån enstaka gång att man kört låg med pulka men det går så fint ändå på högväxeln så känns onödigt. Har en 900 ace turbo.
 
Reactions: Conpros

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
242
24
18
Norrbotten
Noterade att den nya skotern verkar ha lite annan inställning i fjädringen än vår gamla commander.
Den nya är högre bak samt känns något mer framtung. Den äldre har vikten mer i mitten (lägre skidtryck).
Har ni som äger commanders ändrat inställningen på dämparna något eller kör ni på fabriksinställning?