Ny mot gammal

Ramback

Aktiv medlem
25 feb 2021
56
7
8
46
Östersund
Hur mycket bättre är en ny ski Doo grand touring 600 ace jämfört med en äldre gtx 600 sdi rev chassi? Alltså, om man bortser från det uppenbara kopplat till driftsäkerhet med en ny maskin. Vad motiverar ett nyköp?
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Jag kan inte jämföra själva chassina mellan de modellerna eftersom jag inte kört något äldre REV-chassi. Antagligen är ju det nyare mer lättkört och bättre rent ergonomiskt samt med största sannolikhet bättre fjädring och komfort, eftersom det är den utvecklingen jag själv märkt av mellan de skotrar av olika årgångar som jag haft. Det har uteslutande varit nyare=bättre. Men utöver det kan jag inte säga desto mer.

Däremot motorn är ju verkligen helt annorlunda. 600 ACE är ju en fyrtaktare på ca. 60 hästkrafter, dvs. halva motorstyrkan mot 600 SDI ungefär. Så där lär du ju märka skillnad. Jag har själv inte kört 600 ACE, däremot haft bekanta som kört med sådana och de är i alla fall otroligt tysta och behagliga. Luktar nästan inget heller. Så värdesätter man det så är det ju perfekt. Har hört sägas av samma bekanta att 600 ACE däremot är rätt seg i karaktären, den har inte samma rapphet som en tvåtaktare när man trycker på gasen utan är mer seg. Vilket i och för sig kanske inte gör så mycket på en touring. Bränslesnål dock och bra på att dra eftersom den är rätt stark även på låga varv. I och med att det är fyrtakt så lär den gå tusentals mil bara man sköter service etc. på den.

600 SDI har jag kört någon kortare sväng och den är väl ungefär som en tvåtaktsmotor i 600-klassen brukar vara vad gäller kraft etc. Går inte lika rent och snålt som e-tec, men okej ändå. Den som sitter i brorsans Lynx Commander vill ha väldigt mycket olja och avgaserna luktar rätt illa, men jag vet inte om han har något fel på sin som gör att den tar för mycket olja. Ska vara hållbar för att vara tvåtaktare och kunna gå uppåt 1500 mil. Är mycket mer högljudd samt luktar mer än 600 ACE och lär ta mer bränsle också, även om 600 SDI inte kan sägas vara dålig på något sätt på den fronten. Fördel att man kan dra igång den med snöre om man är mitt ute i ingenstans, man är inte beroende av att batteri och elstart fungerar.