nu måste ja få hjälp. Snopro 440/700

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Maskinen går sunk!

Den snurrar och går fint på tomgång, men när jag gasar på lite så brölar den. Låter som den går på en cylinder eller att den matas med olja.

Sitter nya stift.
Har jag kopplat ngt fel?
Om jag gjort de så borde den väll inte gått på tomgång?
avgasportarna öppnar väll inte före 7100varv va?
Och upp till dom varven tror ja inte att jag kommer.
Har ju ingen mätare så ja ser

Kan ja ha kopplat ngn ström fel?
Lyset lyser knappt.

Innan jag bytte motor så satt de en m5 motor i och den gick lika dåligt den, Men ja kolla in i grenröret på den och såg att de va massa glykol där så toppackningen lär ju ha fise ihop på den.
kan de va tändspolen annars som är kass? eller skulle båda cyllarna va dö då?
tjuvluft?

Han ja köpte den av sa att han körde på 5%!! olja
Han hade alltså tagit bort oljepumpen på m5 motorn men ja har den kvar på F7motorn
Kan de bara vara så enkelt att dom få liter som va kvar i tanken gör att den går så här?
Har bara fyllt upp med bränsle och inte tömt tanken.
Har palla upp skotern och hållt fullt, har kört skotern och hållt fullt men beter sig lika

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Om lystet knappt lyser så är det ngt elfel , regulator ? kortis ? att ha en mätare är bra så man får varv å felkoder , 5% olja är alldeles för mkt men den går inte så där för det ..

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Om lystet knappt lyser så är det ngt elfel , regulator ? kortis ? att ha en mätare är bra så man får varv å felkoder , 5% olja är alldeles för mkt men den går inte så där för det ..
Jo ja vet men ja har ingen mätare än.
Och ja 5% är saftigt. men nu har ja ju oljepump så ja blandar ju inte själv utan de är ju bra de som va kvar i tanken.
men om ja kopplar ur lyset och handtagsvärmarna som ja antar att ja har kopplat fel då bör den ju gå om de är elfel alltså??
Om inte någon komponenet har gått sönder då.
vart sitter regulatorn?

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
man ska inte köra motorn utan lysen å absolut inte tillsamans med avslagna handtagsvärmare , det blir för mkt ström att ta hand om , ofta går dom dåligt eller sönder just pga av det , ja den sitter på drivaxeln

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Alltså de kommer ju upp en kabel vid sekundären. Den är inte inkopplad och den har inte vare de när den andra motorn satt i.
Lyset har fungerat innan ja bytte motor.
Hantagsvärmarna har inte fungerat.
Pratade med bengan och han sa att om ja kopplade lyset så här skulle de fungera: Kommer en gul och svart från lyset, då kunde ja koppla gula på en gul kabel från stammen. och den svarta kunde ja jorda i chassiet eller så kan ja väll hänga på den på en brun från stammen som enligt elschemat är jord.

och handtagsvärmarna sa han att jag kunde tvinna ihop 3 kablar alltså en från varje element och sätta på brytaren. tvinna ihop dom resterande 3 från varje element och sätta på jord. från brytaren på ett annat stift och vidare till gul på stammen.

Men de måste ju ha blivit galet så vida inte mina handtagsvärmare och tumvärmaren är trasiga

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Bara en snabb koll bara, har du kollat " wirehängnings skyddet" som finns på många modeller vid gashantaget ? vart med om det på andra skotrar där den gått finfint på tomgång men bara brölat om man gassat

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Har 440 gas block så ja vet inte vart de ska sitta ngt wirehängningsskydd?
Sitter bara en kontakt där nere. Den är tejpad men antar att de kanske är en hane och en hona.
De kanske finns 2 kontakter på f7 för att man ska kunna koppla in hastighetsmätaren?
Har ju 440 så ja har ingen mätare.
Men vad ska den där kabeln gå till??

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
tog isär en kontakt som ja hade satt ihop nu och när ja drog igång maskin så lös lyset och tänkte att de va fixat, men när ja gasa tiull en gång så slocka de igen:hmmmm:
Vilken färg på kablarna ska de vara till regulatorn som sitter nere vid drivaxeln? kommer ju upp en gul och en brun .

Vad är de som sitter på chassiet bredvid vätskebehållaren?
Är de ett relä?

Kollade lite skisser nu och den ja pratar om tror ja är nummer 4 på bilden
Unit, timing control.

Hittar ingen sån om ja kollar på f7 så ska ja inte koppla in den ?

Last edited:

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Är de ngn som kan säga vilken färg på kablarna som kommer från stammen som ska på regulatorn?

Har nu suttit och kollat på schemat.
Och enligt de så ska ju en kontakt med 2 gula, en brun och en röd kabel in på den. Bara de att de kommer ju bara 2 kablar nerifrån drivaxeln som är brun och gul.
Sedan så prata ja med en polare som har en m5a som han har bytt till en f7 motor i och han säger att han också bara har 2 kablar där nere
och att hans regulator sitter framför tanken på chassiet och där sitter ju min också:S
å den är ju inkopplad och har för mig att de bara går 2 kablar från den.
Så då e ju frågan vad som sitter nere på min drivaxel då??

Last edited:

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Nu har jag kopplat lite olika med kablar och ja har fått igång lyset iaf.
Voltregulatorn sitter väll framför tanken och inte nere vid drivaxeln?
Pratade med en kille som har en likadan och han säger att de han har nere vid drivaxeln inte heller är inkopplad:S
Men att hans voltregulator också sitter framför tanken och att de går bara en kabel från lyset till den, ska de vara så?

Iaf så går fortfarande inte skoter som den ska, verkar som de försvinner lite vatten, har fyllt på 2 gånger nu så ja börjar fundera på om den får i sig vatten från cylinderfoten eller toppen?
Då borde ja kunna få dessa problem eller?
Går som sagt på tomgång och när ja kör sakta men vill bara dö när ja gasar på och nästan dör. Sen så kan den stå på tomgång en stund och går som vanligt bra när ja kör sakta men inte när ja gasar.

Finns de någon vänlig skäl som kanske har en aning om vad felet kan vara?
Skulle ju vara kul att få köra riktigt någon gång innan snön är borta...

MVH/oGy

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Nu har jag kopplat lite olika med kablar och ja har fått igång lyset iaf.
Voltregulatorn sitter väll framför tanken och inte nere vid drivaxeln?
Pratade med en kille som har en likadan och han säger att de han har nere vid drivaxeln inte heller är inkopplad:S
Men att hans voltregulator också sitter framför tanken och att de går bara en kabel från lyset till den, ska de vara så?

Iaf så går fortfarande inte skoter som den ska, verkar som de försvinner lite vatten, har fyllt på 2 gånger nu så ja börjar fundera på om den får i sig vatten från cylinderfoten eller toppen?
Då borde ja kunna få dessa problem eller?
Går som sagt på tomgång och när ja kör sakta men vill bara dö när ja gasar på och nästan dör. Sen så kan den stå på tomgång en stund och går som vanligt bra när ja kör sakta men inte när ja gasar.

Finns de någon vänlig skäl som kanske har en aning om vad felet kan vara?
Skulle ju vara kul att få köra riktigt någon gång innan snön är borta...

MVH/oGy

Vissa låter 440 voltregulatorn sitta kvar nere vid drivaxeln utan att ha den inkopplad och andra sätter dit F7ans då den passar där (vet ej hur de är med DD F7or). Annars kan man sätta den typ framför tanken. Men maskinen kommer nog inte fungera om du har kvar voltregulatorn från M5an då den har den gamla varianten av voltregulator med bara en gul och brun kabel, förmodligen för att motorn inte har avgasportar.

Men har du F7 motor måste du ha reglatorn med mer kablar in, 2 st kontakter, en med två kablar och en med tre.

/ Johan

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Tack för bra svar!!
Kom faktiskt nyss hem från garaget och insåg då att jag måste byta.
Men jag har ju ngt som sitter framför tanken och jag antar att de är från m5an. Från den kommer som sagt bara en gul och en brun men jag hade ju motorn med efi.
iaf så måste jag ju kunna köpa en regulator från en f7a som jag kan sätta där istället och låta kondensatorn (tror ja att de är enligt skisserna) nere på axeln som används på 440 ligga lös?

Har ju en polare som har en m5a som han nyss också har stoppa i en f7 motor och han fick ju med en regulator som va lös som han satt på samma ställe framför tanken.
Men jag hittar inget som ser ut så på sprängskisserna:S?
Är de någon special grej man får beställa?

Men iaf så har ja en fråga till och de är om jag måste ha f7ans bränsle pump?
För jag börjar fundera på om de är den som gör att den matar på för mkt soppa?
Har ju dragit flera liter på MAX 5 kilometer och de sprutar ju från avgasröret.

Funderade lite över de där och undrar då om de är som ja tror, att en m5a jobbar på högre tryck och att en f7a jobbar på lägre men har större öppningar i spridaren eller hur ja ska säga.

Alltså så att med m5 BTR så matar den på för högt tryck och att den får på to för mkt soppa.

Dom hade iaf inte samma art. nummer och såg lite annorlunda ut tror ja.

aja, blev lite mkt nu:D

Är de någon som har numret eller namnet på "regulatorn" som ja kan sätta framför tanken?

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Tack för bra svar!!
Kom faktiskt nyss hem från garaget och insåg då att jag måste byta.
Men jag har ju ngt som sitter framför tanken och jag antar att de är från m5an. Från den kommer som sagt bara en gul och en brun men jag hade ju motorn med efi.
iaf så måste jag ju kunna köpa en regulator från en f7a som jag kan sätta där istället och låta kondensatorn (tror ja att de är enligt skisserna) nere på axeln som används på 440 ligga lös?

Har ju en polare som har en m5a som han nyss också har stoppa i en f7 motor och han fick ju med en regulator som va lös som han satt på samma ställe framför tanken.
Men jag hittar inget som ser ut så på sprängskisserna:S?
Är de någon special grej man får beställa?

Men iaf så har ja en fråga till och de är om jag måste ha f7ans bränsle pump?
För jag börjar fundera på om de är den som gör att den matar på för mkt soppa?
Har ju dragit flera liter på MAX 5 kilometer och de sprutar ju från avgasröret.

Funderade lite över de där och undrar då om de är som ja tror, att en m5a jobbar på högre tryck och att en f7a jobbar på lägre men har större öppningar i spridaren eller hur ja ska säga.

Alltså så att med m5 BTR så matar den på för högt tryck och att den får på to för mkt soppa.

Dom hade iaf inte samma art. nummer och såg lite annorlunda ut tror ja.

aja, blev lite mkt nu:D

Är de någon som har numret eller namnet på "regulatorn" som ja kan sätta framför tanken?

Nummer 7 är regulatorn, nummer 0630-165, men jag har inte riktigt koll på hur de är på modellerna med DD.

Jag skulle då först och främst fixa en mätare så du ser om den ger någon felkod. Går den i safe läge så går den skit och kan tänka mig att den går som du beskriver. Den går inte som den ska om du inte har rätt voltregulator utan den tredje röd/svarta? sladden.

Du kan ha 440ns voltregulator kvar där nere på drivaxeln om du vill, eller montera den på skissen då den också passar.

/ Johan

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund

Nummer 7 är regulatorn, nummer 0630-165, men jag har inte riktigt koll på hur de är på modellerna med DD.

Jag skulle då först och främst fixa en mätare så du ser om den ger någon felkod. Går den i safe läge så går den skit och kan tänka mig att den går som du beskriver. Den går inte som den ska om du inte har rätt voltregulator utan den tredje röd/svarta? sladden.

Du kan ha 440ns voltregulator kvar där nere på drivaxeln om du vill, eller montera den på skissen då den också passar.

/ Johan

Men då borde ja väll kunna åka med voltregulatorn från en med DD? för polaren har en sån regulator antar jag och den sitter ju uppe framför tanken som de gör på min. Men att min har 2 kablar och hans har 3.

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
kollade skisserna igen och jag bör ju kunna åka med en som är för DD?
Annars måste ja ju köpa hela den där klumpen och lägga ngn stans?

Sen så tänkte ja på de som nämnts tidigare, att ja har ju 440 gasblock så ja har ju inge kablar som kommer från det. Måste ja även ha f7 gasen så ja kan koppla in dom kablarna? tänkte omd e va ngt gashängs skydd som låg på? fast då kanske den borde ha dödat maskinen helt?

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
kollade skisserna igen och jag bör ju kunna åka med en som är för DD?
Annars måste ja ju köpa hela den där klumpen och lägga ngn stans?

Sen så tänkte ja på de som nämnts tidigare, att ja har ju 440 gasblock så ja har ju inge kablar som kommer från det. Måste ja även ha f7 gasen så ja kan koppla in dom kablarna? tänkte omd e va ngt gashängs skydd som låg på? fast då kanske den borde ha dödat maskinen helt?

Ja jo de borde ju gå med regulatorn från en DD också men inget jag provat. Ja annars måste du skruva fast klumpen någonstans.

Jag har 440 gasblock på min så de ska gå.

/ Johan

oGy

Välkänd medlem
23 aug 2009
186
0
6
Östersund
Ja 440 gasblocket skulle inte vara några problem. Man kunde tydligen koppla ur kablarna på f7 gasen utan problem enligt Bengan