Nu har kedjan smullit av. reparationsfrågor.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Nu var det dax. Efter att ha ägt skotern i 35 mil och den passerade just 500 mil idag så gick kedjan sönder vilket resulterade i att hela huset slogs sönder.
Ska försöka få ihop skotern tills i helgen.
Har tittat runt på nya delar och skrivit upp det som jag kommer behöva. Den dyraste utrustningen är nytt kedjehus.
Hittade denna på bildelsbasen.se:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&regnr=WKU076&post_id=20571478

Den har suttit på en rev renegade 600 HO från 2004.
Jag äger en rev 600 HO SDI 2005.
Passar denna utrustning emellan utan större komplikationer? Har svårt att se på sprängskissen.

Andra frågan:
Drevena verkar ej vara linjerade. Det lilla drevet sitter ca 3 mm längre in än det stora. Ska man linjera upp dom eller ska detta vara så?
Köpte skotern av en kille här på sidan och han kändes ej som en sådan som skruvar för mycket.
Felet verkar ha uppstått genom att han troligen inte spänt kedjan. Jag spännde kedjan vid service i våras. Spännrullen har blivit nött av kedjan som verkar ha legat emot det härdade stålet.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Gå in på BRP catalog och jämför artikelnumrena. Är det samma passar det, det är väl de lättaste :)<

Dreven SKA vara linjerade! 3mm är jättedåligt.. finns det en distanshylsa bakom det lilla drevet på axeln?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Gå in på BRP catalog och jämför artikelnumrena. Är det samma passar det, det är väl de lättaste :)<

Dreven SKA vara linjerade! 3mm är jättedåligt.. finns det en distanshylsa bakom det lilla drevet på axeln?
Ja. Det sitter en distanshylsa bakom lilla drevet. Ska jag lägga på en bricka eller liknande på drevet? Nr 56 finns på min maskin.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Man kan VÄNDA på det nedre drevet (stora) också.. testa vända på det och se om det kommer längre ut, kan ju vara så att det sitter fel väg

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Man kan VÄNDA på det nedre drevet (stora) också.. testa vända på det och se om det kommer längre ut, kan ju vara så att det sitter fel väg
Vad vi upptäckte så passar det nedre drevet bara åt ett håll. Beställt nytt kedjehus nu iaf från skroten.

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Ja den "passar" bara en väg, den kommer för nära kedjehuset om den är vänd åt ett håll, men jag chansade att den kanske vänd åt det hållet men då hade ja fel :D

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Ja den "passar" bara en väg, den kommer för nära kedjehuset om den är vänd åt ett håll, men jag chansade att den kanske vänd åt det hållet men då hade ja fel :D
Och sedan så var det ju den lilla som sitter längre in än det stora. Vad ska jag använda för nånting för att linjera in? Eller ska det räcka med originaldelarna? Kan ju vara så att någon monterat isär grejena någon gång och att det saknas utrustning nu.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
ett tips är att gå in på epc.brp.com. Leta upp din maskin för att sedan gå in på kedjehuset och jämföra.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Någon som har en aning varför drevena inte är linjerade? Har tittat på sprängskissen och vad jag kan se så sitter alla delar som sitter efter packboxen där. Ska grejena behöva schimsas in?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Någon som har en aning varför drevena inte är linjerade? Har tittat på sprängskissen och vad jag kan se så sitter alla delar som sitter efter packboxen där. Ska grejena behöva schimsas in?
Kan tänkas att dom ska schimsas.
Men kolla så att sekundäraxel och drivaxel inte har glidit efter på lagerlägen, då far ju linjeringen av dreven åt pipan...

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Kan tänkas att dom ska schimsas.
Men kolla så att sekundäraxel och drivaxel inte har glidit efter på lagerlägen, då far ju linjeringen av dreven åt pipan...
Men man kan ju undra vad för några krafter som skall få någon av axlarna att flytta på sig? Skotern är inte precis våldad med och jag har kört den i dryga 35 mil och inte våldat heller. Ska väl till en bra smäll mot något för att axlarna ska flytta sig. Känns även som att det ska vara sekundäraxeln som ska ha flyttat sig utåt isåfall. Ska riva lös allt och montera dit ny utrustning så får vi se hur linjeringen ser ut då.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Efter isärmontering och ny montering konstaterades det att kedjehuset fortfarande inte linjerade med nya grejer. Nån som hört talas om att någon av drivaxlarna ska kunna flytta sig?
Blir skruvdag idag istället för skoterdag.

gulingen

Välkänd medlem
7 nov 2004
2.436
1
36
Men då hade du den nedre drevet vänt så det hamnar så långt ut som möjligt?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Men då hade du den nedre drevet vänt så det hamnar så långt ut som möjligt?
Det nedre drevet passar bara åt ett håll. Vi har varit isär med primär och sekundär axel och provmonterat på golvet idag. Det verkar som att detta spel uppstår när man inte har kedja monterat. Monterat av matta, boggie och båda axlarna i onödan konstaterade vi. Sedan när vi skulle ihop med allt konstaterade vi att jag fått fel kedja. Saknades en länk. Blir till att lösa det. Problemet verkar ha varit att förra ägarn kört med för slack kedjespänning. När jag sedan spände kedjan blev det helt enkelt för mycket för den stackarn vilket gjorde att den gick sönder. Kedjan är i vilket fall som helst i dåligt skick då den sviktar mycket i sidled.