Nu äre slut...

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Min Enduro 500 -97 började skramla och låta illa. Variatorn kollades upp men den blev inte tystare för det. Sen började den gå konstigt och ville inte varva ur. Till sist stannade den och ville inte gå alls, tände enbart till lite grann. Först trodde jag att det var en vevaxeltätning som gått sönder och därav ingen vevhuskompression. Sen trodde jag att "actuatorn" dvs nån spole på svänghjulet hade pajjat. Nu ringer meken och har lyft ur motorn. Han hörde hur kulorna från lagren rullade runt inuti den... hehe
Vevlager, ramlager, nållager, allt var färdigt! Och den motorn som bara gått runt 1000 mil? Och lugn och fin körning? (eller nåt)
:)
Bara lagren går väl på 2-3000 spänn eller?
 

Dann

Välkänd medlem
1 jan 2000
278
0
16
Sundsvall
Visit site
behöver inte bli så dyrt.men spara inte på lagren. gör du det kommer du du ångra dig i längden. (det är inte alltid original lagren som är bäst) kolla med någon som verkligen är duktigt på lager av alla de slag inte en vanlig meck.
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Håller med, köp riktiga grejjer och snåla inte. vevlagren borde ju kosta mest att byta då du måste pressa isär och pressa ihop och balansera vevaxeln. Hur gick det med kolvar och cylindrar då?
/Pär
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
Kolvar å cylindrar såg visst bra ut... den stog ju på tomgång när den dog. Men jag har sagt att de ska honas och dit med nya ringar om han ändå skruvat isär skiten. Den va liksom alldeles för lätt att dra igång på nåt sätt.
Befinner mig 90 mil från där skotern står och det är bara farsan som har kontakt med meken, men han har 20 års erfarenhet av rotaxmotorer så jag skulle tro att han fixar bra lager osv... det var visst beställt prylar för 2000 spänn nu.
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
har något mystiskt fel på min skoter..
är en enduro 500 -98

när den är kall så vil den inte gå på tomgågen.. (oftast) ibland kan den ligga på 1500varv och stånka!

brukar även börja gå dåligt nät den är som halvjummen att den bluddrar/fyrtakta och har sig på låga varv men tycker man full gas och låter den varva så går den bra?

men det knasiga är att ibland så kan den gå hur bra som helst.. stabil tomgång på 2000varv och varva fin i hela registret???


snackade men en mekaniker och han sa att stammis fel brukar vara vatten i förgasarna?
någon som kan instämma eller komma med fler tips?
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Att den går dåligt när den är kall är väll inte så konstigt, Bestyckningen gäller ju vid varm motorn, min är likadan. Min beter sig likadant som din, det där med bludder på låga varv i början alltså. Men jag antar att det beror på att den inte är helt varm...

Vatten i förgasarna tror jag nästan inte, då borde det ju frysa? Kanske är det eller lite dynga nånstans. Min tomgång ligger också på 2000 varv, men tycker det låter lite väl högt, har inte kollat i boken men det ska ska säkert vara det...
Brukar din bete sig sådär när den är varm också MaxPower??
/Pär
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
jo det är alltså när den blivit varm!

det knepiga är att ibland så kan den gå hur bra som helst när den är varm och ibland går den kasst!

som ett exempel nu i helgen när jag var ute så körde vi i typ 4 mil innan vi stannade och fkade lite.. inna jag hade stannat så hade den inte gått som den skulle alltså den låter typ brrrrwrooooooom när man gasar.. precis som den surar/4taktar och ingen tomgång!
men efter vi fikat så gick den klockrent!

har ju kört ganska mycke i kallpuder och en gång så började den mistända och ha sig när jag låg och burnade i pudret så jag fick vika av på leden där den sedan började gå bra.. men efter typ 10 sec körning så frög gasen! dock så fick jag lös det och körde hem.. sen när vi skulle köra hem så frös ena trottel fast så vi fick värma den med varmluftspistol...

men fele fanns även innan det hände så jag tycker inte att det kan ha något att göra med?

har hört att det ska vara väldigt bökigt att få lös luftburken på dom här motorerna! men jag får se ska nog ta tummen ur röven och sen vad jag finner!

men som sagt ibland har den även ingen tomgån vid riktigt varm motor!
ska ta och provtrycka förgasarna.. kan ju vara trottelnålens tätning nere i flotörhset som läcker!

just de! en sak till.. när man ska starta motorn när den är kall så får man nästa dra ihjäl sig.. man måste ha någon som håller halvgas på den för att den ska starta!
varvar som upp riktigt sakta innan den får fart!

hur är era 494 motorer? svårtstartade?


 

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
Rengör förgasarna...Min skoter hade smuts i nålventilerna och det var inge kul tills man hade kommigt på vad det var...Min flödade över när man stannande av:(
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
MaxPower, du har nog nå dynga i förgasarna. För det är väll inge skit i luftrenaren som täpper till luft tillförseln eller nåt?
Min är inte så värst svårstartad då den stått ute ett tag. Lite primer och full choke så startar den på tredje draget, första går tungt, andra bättre och sista igång direkt. Jag har då inga större problem med att få den att gå sen den väl startat. beror ju på i vilket läge du har choken.

Luftrenaren är lite bökig att få lös, skruva loss staget och bränslepumpen, sen är det bara attvrida styret fullt åt höger tror jag, sen rekar du bara lös den,styr lite bakåt och vinkla burken frammåt i överkant och dra upp/ut den. Det är då hur jag gör på min 99:a.
/Pär
 

MickeP

Välkänd medlem
1 jan 2000
134
0
6
Luleå Swe
lämna skotern åt någon som är bra på förgasare, min machz visade på liknande symptom- då var det flotörnivåerna som var fel inställda- det kan väl även hända att dom hakar upp sig och flödar när motorn står på tomgång- det tycker den ju liksom inte om!
 

MaxPower

Välkänd medlem
1 jan 2000
734
0
16
Umeå Sverige
ska ta och kolla om jag kan få till det själv.. genom att ta löst dom ochg rengöra samt kolla så dom är synkade!

hjälper det inte så lämnar jag nog in den!
finns det någon i umeå trakten som är duktig?

tack för alla svar!
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag vet inte av någon privat här i Umeå, lantmännen säljer ju lynx och ski-doo så för dom är det ju inga problem, men du kan nog lämmna in den till vilken skoterfirma som helst... finns ju flera ställen här i stan, hössjö, vindeln, sörfors mm...

/Pär
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag har då inga adresser eller nåt till kimpan. Inte för att det där ska vara nå¨t problem för han Men håller inte han på mera med arctic? SMT på Gimonäs är ju duktiga men dom håller ju på mer med motorjobb och inte mek. Men inte ska en förgasarjustering ta nån lång tid för en mekaniker på lantmanna.
/Pär