Nila ITS vs Gofort pulkunderrede?

m_tech_84

Medlem
11 dec 2012
10
0
1
Som rubriken lyder. Någon som har erfarenhet av dessa pulkunderreden?
för o nackdelar, nån som provat bägge?. Kikat på olika underreden och kommit fram till att dessa passar mig bäst (i teorin) iaf :wondering:. Mest nyfiken på vad ni tycker om Gofort då jag bara sett bilder på det, hur står det sig i komfort/kvalite' jämfört med Nila ITS? Har enbart provat 2-sits Nila med X-tra fjädringen tidigare så det är min enda referens. Kom gärna med förslag på andra underreden om ni har testat nåt ni tycker är överlägset dessa två. MVH Simon

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Erfarenheten om skillnaderna som jag har är att Nila är som en fallskärm/ankare i snö och framförallt i stöp.

En kall vinterdag fastnade polarn på en fjällsjö med 50-60 cm lössnö och 1,5 dm vatten. Yamma viking3 och en Nila, jag hade gåfort och en Lynx med 38 *370 matta. Med denna lynx körde jag åttor i snön och vattnet med min familj ombord i gåfort pulkan.

Nilan blev kvar i vattnet över natten, vi vände den på sida och kom tillbaka dagen efter för att bärga. Lätt då rännorna frös till pansar under natten. Nilan är kanske skönare att åka i men valet för min del är lätt

m_tech_84

Medlem
11 dec 2012
10
0
1
Jo medarnas design på Gofort o Bränna t,ex ser ju onekligen överlägsna ut när det är ospårat osv.
Är det stor skillnad i komfort mellan ITS o Gofort?
Hade vart fint att kunna få upp hastigheten lite utan att reta upp sällskapet i pulkan =).
Var först inne på att montera floatdämpare på en Bränna comfort men ångrade mig när jag såg byggkvaliten på dom, därför står jag nu o väger mellan ITS eller Gofort.

Last edited:

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Har en bränna med luftfjädring, man kan stå på rätt hårt utan att dom i pulkan blir arga. Andra vintern vek sej stålet ned mot glidplasten. Lite vekt konstruerat och många svetsfogar ser lite kalla ut. Helhetsbertyget blir ändå 4 av 5 eftersom man kan hålla hög fart.

m_tech_84

Medlem
11 dec 2012
10
0
1
Ingen fler med erfarenhet av Gofort underredet? Var ute o drog nila 2 sits me x-tra frädring i helgen, tycker det skramlar gode bra om dom! Man behöver inte vända sig om direkt för att veta att pulkan sitter kvar :) nån som provat ett ryckfritt TH drag?

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag har 2 kälkar med gofort. En åkpulka och en BRP Linq Qarrier kälke. Den med pulka har stumma ben och BRP kälken någon slags torsionsfjädring. BRP kälken är en lite studsboll(om den inte lastas lite tungt) när den kommer jämfört med stumma ben om det hjälper dig något vet jag inte. Båda går som namnet antyder att åka fort med och hämmar inte framkomligheten. En modern rissla skulle man kunna kalla gofort. Th draget vet jag inte vad det är men maken till ryckfritt drag har jag aldrig provat som det som sitter på BRP kälken

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kör brännapulka med floatdämpare.
Komforten är grymt bra, man åker helt ärligt bättre i pulkan än på skotern.
De långa plastmedarna som är högt uppdragna i framkant fungerar bra vid ospårat.
Men som sagt, byggkvaliten skulle varit bättre.

m_tech_84

Medlem
11 dec 2012
10
0
1
Kör brännapulka med floatdämpare.
Komforten är grymt bra, man åker helt ärligt bättre i pulkan än på skotern.
De långa plastmedarna som är högt uppdragna i framkant fungerar bra vid ospårat.
Men som sagt, byggkvaliten skulle varit bättre.
Brännan hade helt klart varit ett alternativ, men då ska jag hitta en billig isf.
Float dämpare på Gofort hade ju inte vart dumt men då skulle man hittat nån kring 32cm om d finns?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Ska väl tillägga att jag byggt om både övre och nedre dämparinfästningen för att få dit floatarna.
De är alldeles för långa för att få dit på org.fästena.