Nerdrevning på Freeride?

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Ja dom har ju fått bra kritik om man kollar på treadway å grabbarna på youtube men det är ju som sagt reklam gjord av BRP så de får dom nog betalt för att säga, han kör ju förövrigt CA själv. Men smalare än pilot 6.9. hmm dom är ju jävligt smala dom med, sen tål dom ju typ ingenting, körde sönder båda skidorna på 10minuter på min x-rs på två småstens hugg... Köpte PP sen å dom har man varit i en hel del me utan en skråma...

Får man nå beskrivningar med när man köper V-kit som tex TIED som du beställt JAAG??? Är som sagt jävligt borta vad de gäller variatorer förrutom justeringarna som är original, förstås... Tänkte att om man kanske fick lite koll om man fick med nå instruktioner...
Eller är de nån som har någon bra länk till variatorpreppning/beståndsdelar så man kunde lära sig lite mer om hur allt fungerar med ramper vikter fjädrar m.m. hels på svenska...

pof54

Välkänd medlem
7 mar 2008
126
0
16
Man ska ha så hög hastighet på mattan som möjligt utan att det går för tungt. Summit 2010 är ganska lågt drevad och då drar jag slutsatsen att Freeride kommer ha samma drevning.
2010an går i mitt tycke inte alls tungt. med rätt variatorkalibrering "tror" jag att man kan gå upp i drevning på den och på så vis få högre hastighet på mattan.
Självklart kan ni ju dreva ner men jag tror att man förlorar prestanda.
Ju lägre drevat ju bättre acc kommer man att ha, dvs så kommer man upp till max track speed snabbare. Om man kör boondocking stajl så är en lägre drevning att föredra(ta om flera gånger) Motorn kommer oxå att orka hålla max track speed längre innan man gräver ner sig :)

Om jag inte svamlat ihop det så kom summiten 2009 med 20/45 och Summit HC 2010(10kg tyngre) med 21/45. Jag har drevat ner min HC till 19/45 och funkar bättre så till min körstil. I tyngre före så är skillnaden STOR. Om man bara kör i fluff fluff a la Salt Lake City så kan man ha högre drevat. Tyvärr så är det inte så i SWE hela säsongen:(
Den blev även lite snällare på remmarna efteråt. Toppfarten räcker till så jag ser inga nackdelar med att dreva ner..

pof54

Välkänd medlem
7 mar 2008
126
0
16
Ju lägre drevat ju bättre acc kommer man att ha, dvs så kommer man upp till max track speed snabbare. Om man kör boondocking stajl så är en lägre drevning att föredra(ta om flera gånger) Motorn kommer oxå att orka hålla max track speed längre innan man gräver ner sig :)

Om jag inte svamlat ihop det så kom summiten 2009 med 20/45 och Summit HC 2010(10kg tyngre) med 21/45. Jag har drevat ner min HC till 19/45 och funkar bättre så till min körstil. I tyngre före så är skillnaden STOR. Om man bara kör i fluff fluff a la Salt Lake City så kan man ha högre drevat. Tyvärr så är det inte så i SWE hela säsongen:(
Den blev även lite snällare på remmarna efteråt. Toppfarten räcker till så jag ser inga nackdelar med att dreva ner..
En till fördel är att vid körning på lite högre höjd så behöver man inte klicka om variatorn lika högt. 0-500 möh på 3an, 500-800 möh på 4an.. Variatorn tycker jag funkar bäst på just 3an och 4an.. går man högre så tappar man utväxling,, så känns det iaf..

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
En till fördel är att vid körning på lite högre höjd så behöver man inte klicka om variatorn lika högt. 0-500 möh på 3an, 500-800 möh på 4an.. Variatorn tycker jag funkar bäst på just 3an och 4an.. går man högre så tappar man utväxling,, så känns det iaf..
Vad köstade 19 drevet? Man kan ju alltid testa för de kostar väl inte så mycket...

pof54

Välkänd medlem
7 mar 2008
126
0
16
Kommer inte ihåg exakt.. runt 800 tror jag,, Orginal dock.. finns nog billigare pirat om man vågar ta chansen :)