Nerdrevning av QuickDrive

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Har tänkt dreva ner min Pro Rmk 800 155". Kör uteslutande teknisk skogskörning.

De alternativen jag tittat mest på är:

Kurt's Offroad Pro-RMK Gear Down Kit, 2.41. (utan spännare)

C3 SyncroDrive, 2.52. (med spännare)

Ni som kör med nerdrevat QuickDrive vad kör ni med för modell och utväxling? Hur upplevs maskinen efter nerdrevningen?

Är ett kit med spännare att föredra eller vad tror ni?

Det vore intressant att höra vad ni som drevat har för åsikter i ämnet. Även ni som inte drevat men som ändå har tankar om det får gärna dela med sig av dem också.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.463
376
83
Malå/Adak
Att byta till mindre drivhjul är ju ett annat alternativ. Vet att VMC bl.a gjorde reklam för ett nerdrevningskit i höstas som bestod av mindre drivhjul.

...Det skulle överhuvudtaget inte falla mej in att köpa någonting med en sträckarlös kuggremstransmission..... Varenda ingenjörsfiber i kroppen skriker plågat varenda gång jag ser en sträckarlös QD....
 

Mulleson

Välkänd medlem
7 apr 2009
1.018
2
38
Luleå
En liten offtopic dock inte helt ointressant.

Vad har ni som kör neddrevat noterat för matthastighet vid klättringar? Jag kollade detta i helgen på min maskin utan neddrevning och jag låg på 59 direkt sen upp till 64 vid ca 3 sek fullgas uppför.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
svårt att kolla om man inte kalibrerar om hastighetsmätaren, givaren sitter ju på bromsskivan.
Jag kör med tki belt drive och 2,52-1 i utväxling. funkar bra
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Jag kör med 2:33 på min 163 TDS, har även bytt Helix till en 58-40.46. samt Mtx 68g vikter. Detta fungerar riktigt bra! maskinen är mycket rapp, varven ligger konstant oavsett före vilket är unikt för min del! Tidigare 155or jag kört har haft remproblem, tappat varv och utvecklat på tok för mycket värme. Inga sådana problem detta år.
2:52 utväxling verkar dock oerhört lågt med tanke på hur jag upplever 2:33.
 

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Jag kör med 2:33 på min 163 TDS, har även bytt Helix till en 58-40.46. samt Mtx 68g vikter. Detta fungerar riktigt bra! maskinen är mycket rapp, varven ligger konstant oavsett före vilket är unikt för min del! Tidigare 155or jag kört har haft remproblem, tappat varv och utvecklat på tok för mycket värme. Inga sådana problem detta år.
2:52 utväxling verkar dock oerhört lågt med tanke på hur jag upplever 2:33.
Okej, Helix lät också intressant! Vart handlade du den? Hur funkar den i jämförelse till orginal?

Hur har du viktat dina 68or? Vad kör du för fjädrar?

Hur upplever du maskinen med 2.33 och variatorsetupen du har?
 

Anders F

Välkänd medlem
7 maj 2011
602
3
18
Luleå
Okej, Helix lät också intressant! Vart handlade du den? Hur funkar den i jämförelse till orginal?

Hur har du viktat dina 68or? Vad kör du för fjädrar?

Hur upplever du maskinen med 2.33 och variatorsetupen du har?
MTX 68 gram med 3 gram i hälen samt 1 gram i toppen.
Team silver i primär, black/purple i sekundär.

Maskinen växlar i mitt tycke helt perfekt med denna setup och helix, tror personligen att helixen gjorde stor skillnad då jag körde med i princip samma setup i fjol men med mycket sämre resultat!

Maskinen har en helt annan ork och driv, växlar jämt genom hela registret och fin gasrespons.
Kan inte säga något om matthastighet då jag inte kollat upp detta i detalj men upplever att matthastigheten är betydligt högre och betydligt snabbare än alla andra setup jag kört med!

Fick detta tips av Tom som säljer och tillverkar TKI.