Nån som kör med rullgas?

quakesk

Aktiv medlem
17 okt 2007
82
0
6
Ja som topic lyder så undrar jag om nån kör med rullgas som på moped/motorcykel.

Tänkte ni kunna lista det positiva och det negativa med det.

Eller har ni byggt om eran gas på annat vis för bättre körning?
Lägg gärna upp bilder på hur bygget ser ut.

Funderar lite på att bygga om till rullgas, så ös på med allt ni vet :)

Mvh

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
personlige ser jag bara nackdelar med det, delsa att åker du på en gubbig led så blir körningen nog ganska ryckig, sen när man burkar runt och håller på så blir det nog svårare. dom har juh satt tumgas av någon anledning :rolleyes: men någon som har det får gärna skriva som har erfarenhet

peter02

Välkänd medlem
30 jan 2010
174
1
6
Umeå (stöcke)
Jag hade på förra skotern,tycker att de funkar bra! fast de var en IndytrailTouring, Skulle nog inte vilja ha de på en sport skoter! men långa fjällresor så tucker jag de är grymt bekvämt!
Å de blir inte ryckigt i guppiga leder =) det är nått som alla frågar men ingen skillnad mot tumgas!

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
personlige ser jag bara nackdelar med det, delsa att åker du på en gubbig led så blir körningen nog ganska ryckig, sen när man burkar runt och håller på så blir det nog svårare. dom har juh satt tumgas av någon anledning :rolleyes: men någon som har det får gärna skriva som har erfarenhet
På en cross kan de nog guppa rätt duktigt.

Anledningen till att de sitter tumgas på skotrar tror jag är pga att man hänger ut över sidorna på skotern vid kurvtagning osv och då blir det obekvämt för handleden att gasa i den vinkeln om man har rullgas

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Ja det här är ju ett kärt ämne för mej.
Rullgas är defenetivt o föredra i alla läget.
Dom flästa argument som förs fram stämmer inte tex att det inte fungerar vid en guppig led i kurvtagning mm kompisen har haft rullgas i över 30 år på diverse maskiner just nu har han en ny 800 RMK o tidigare en 600 RMK det funderar utmärkt 800 är inte ombyggd än för den kom för 1 månad sen.
Jag har försökt o utröna varför man har tumgas väldigt ologiskt bla så håller du i styret med fingrarna o tummen inte handenmed rullgas håller du i styret med hela handen i handen blir varmare med handvärmare.
Det jag har fått som förklaring till tumgas är att det alltid har varit så man har ingen egentlig förklaring.
Något jag ska prova är 4hulingsgas typ susuki med gasen under styret.

E

ejwbegysv

Har flera bekanta som kör med rullgas och dom är helnöjda, dock inget jag själv skulle vilja ha på en lössnö maskin tex, mer led/touring...

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Väcker tråden,
Finns det fortfarande folk med rullgas?
En kompis har rullgas på sin RMK av tidigt tjugohundratal och påstår att det är otroligt skönt efter leden men att den tvingar honom till sittande ställning även utanför (styret är rätt så lågt så det finns nog fler orsaker :p). Han hänger på bra och kör levnadsglatt men sitter hela tiden vilket såklart leder till visst handikapp.
Någon friåkare med rullgas ?

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Farsan provade att köra med rullgas när han körde skotercross förut och han har då inget positivt att säga om rullgas.
blir lätt väldigt ryckigt och så fort du kommer i luften så måste du ta om ditt grepp, likaså i stora gupp.
sedan om du provar att hänga åt vänster(bromssidan), så märker du att det inte är det lättaste att vrida hela handen, för då tappar du kontrollen.

Man har det på cross för att du helt enkelt inte flyttar kroppen på samma sätt, så du ''når gasen hela tiden.

Är du inte nöjd med bara den vanliga gasen, så kan ju vänstergas vara ett alternativ, har dock inte provat det själv:)

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
känns som att friåka är uteslutet, tänkte om man skrååker och står på ena sidan och måste vika ner handen när man vill dra i styret.? tex om du åker sakta nerför och måste dra ner skotern i snön och hålla fullt för att vända. hade rullgas på min phazer2a men va bara 12år och pappa bytte till tumgas då han tyckte de va lite farligt, så någon erfarenhet har jag inte.