nå felinställt i boggien??

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
[Uppdaterat: Senast editerat den 08-Nov-03 kl 04:05 PM (CET)]var ute och spännde mattan lite och flyttade den nån mm åt vänster, sen släppte jag lite på fjädern i boggien, sen när jag skulle starta den och köra runt bandet(den står upp pallad nu) så lät det konstigt presis innan mattan stannade, det var nåt som likson vibrerade högt. inte som den kuggade över eller nåt, utan som om mattan vibrerade mot slidsen. mattan tar inte emot slidsen när den hänger i luften, va kan det vara??

det är en lynx enduro 500-97.
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
>Det kanske är någon av
>"driv-pluttarna" på mattans
>insida som ligger och nöter
>mot ett boggihjul?

hmm, ja det skulle det kunna vara, kan jag ha spännt mattan för hårt eller mattan kanske ligger snett? hur tar jag reda på det? hur ska jag ställa in mattan så det blir bra?

 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Mattspänning !

[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Nov-03 kl 12:38 PM (CET)]Hej !

Du skall alltid sträva efter att ha mattan så LÖST som möjligt !!
Dock utan att mattan "Kuggar" över i drivningen.
Justering måste göras med skotern ute i kylan.

Strunta i måtten som står i Instruktionsboken !!

ALLTID SÅ LÖST SOM MÖJLIGT !

Det är lite pillergöra men när man hittat rätt så brukar det bli väldigt bra !
Är man riktigt seriös så monterar man även ett 4'de vändhjul längst bak i boggien !



 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
RE: Mattspänning !

ok, skotern står upp pallad i ett kallgarage nu, går det inte att ställa in mattan då? för jag kan väl inte kolla om den kuggar över när det står upp pallad?

exakt hur ställer jag in mattan?

ska jag först lossa lite på boggie hjulet bak, sen ställa in så mattan ligger lika mkt på båda sidor, sen skruvar man lika mkt på båda sidor så den spänns eller slappas??
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
[Uppdaterat: Senast editerat den 09-Nov-03 kl 06:29 PM (CET)]>>Det kanske är någon av
>>"driv-pluttarna" på mattans
>>insida som ligger och nöter
>>mot ett boggihjul?
>
>hmm, ja det skulle det kunna
>vara, kan jag ha spännt
>mattan för hårt eller mattan
>kanske ligger snett? hur tar
>jag reda på det? hur ska jag
>ställa in mattan så det blir
>bra?

Mattan börjar inte vibrera för att du spänner för mycket, det är troligare att det beror på att den ligger lite snett.

Det du beskrev lät väl rätt ang. spänningen, med mattan någotsånär spänd justerar du den i sidled (1:varva upp mattan med skotern uppallad, 2:kolla linjeringen, 3:justera, 4:börja om på 1 igen tills det är bra).
När du gjort det justerar du mattspänningen så att du enkelt kan dra runt mattan för hand genom att skruva lika mycket på båda sidor.
Till sist kör du en sväng och kollar om mattan kuggar över (gasa gärna lite extra i guppen för det är ju då det är risk att den kuggar), gör den det spänner du lite till och känns det som att skotern rullar tungt släpper du lite, lika mycket på båda sidor då...

Man får ha lite tålamod, till slut så blir det bra...