Nära döden

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Vid ny maskin/ny renoverad så brukar jag först starta upp håller koll på glykolnivån och varmköra så termostaten öppnar så man kan känna att det finns värme på kylarna så vattnet cirkulerar, fyller på om nivån sjunker.
Sen blir det en lätt provtur på ägorna, tillbaka till garaget och kolla så att allt är tätt, kollar kylvätskenivån så den är stabil. Sen får maskinen antingen stå tills det är dags eller lastas på släp och upp till fjälls. Varmkör till kylarna blir varma, sen kör jag lugnt någon km så remmen blir varm, sen kör man några korta fullgasrepor så man känner att grejorna lirar. Sen kör jag precis som vanligt. Ingen extra olja i tanken eller annan olja vid inkörningen.
Skillnaden på en ny maskin då har man inkörningsläget och men kör på som vanligt... ända skillnaden är att den går lite halvsurt tills det är avklarat..
Skulle man köra 100 mil "inkörning" ja då har man kört 2/3 av säsongens sträcka, brukar snitta ca 150mil (ingen led) per år och det anser jag är betydligt dyrare än att köra som vanligt direkt :) Har aldrig haft några problem. Skulle säga att rasar det så är det inte pga av inkörningen...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Att bara starta och låta och låta motorn bli full varm och sedan åka iväg är de farligaste av allt speciellt med smidda kolvar. Varför alla inkörningstips rek korta kallstarter är för att cylindern och kolven är som råast de första minutrarna. Kolven kan svälla för mycket i förhållande till cylindern därför ska man bara starta max en min med avkylning och sedan längre och längre igång tid med avkylning emellan. En kompis satt i en smidd kolv i sin nyborrade Yamaha TT 600 och startade varmkörde och for iväg direkt. Han kom 2km sedan nöp motorn. Nu va de stålcylinder och då är inkörning mer noga. Nikasilcylindrar sväller ju fortare än stål så där kan man komma undan med stressinkörning.
Jag kör inte in 100a mil heller för jag kör max 100a mil på en vinter. Men jag är noga med de första uppstarterna och kör enligt inkörningstipsen minst 30 mil ivf men de blir längre o längre fullgasrepor under den tiden. Jag undviker dock full gas i längre sträckor i ca 70 mil +. Jag kör även lite fetare bestyckning i ca 30-50 mil. Jag kör in på mineralolja och nu denna gång även 1% Redline inkörningsolja de första 10 milen.
 
Last edited:

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Angående reedsen så har vforce tappat mitt förtroende helt. Böt kolvar i min för kanske 2 år sen, böt även då till nya vforce med gummitätning. Vid första uppstart släppte 2 blad från korgarna och följde med in i motorn med repor på kolv och cylinder som följd. Så jag kommer aldrig mer skaffa såna
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Vid ny maskin/ny renoverad så brukar jag först starta upp håller koll på glykolnivån och varmköra så termostaten öppnar så man kan känna att det finns värme på kylarna så vattnet cirkulerar, fyller på om nivån sjunker.
Sen blir det en lätt provtur på ägorna, tillbaka till garaget och kolla så att allt är tätt, kollar kylvätskenivån så den är stabil. Sen får maskinen antingen stå tills det är dags eller lastas på släp och upp till fjälls. Varmkör till kylarna blir varma, sen kör jag lugnt någon km så remmen blir varm, sen kör man några korta fullgasrepor så man känner att grejorna lirar. Sen kör jag precis som vanligt. Ingen extra olja i tanken eller annan olja vid inkörningen.
Skillnaden på en ny maskin då har man inkörningsläget och men kör på som vanligt... ända skillnaden är att den går lite halvsurt tills det är avklarat..
Skulle man köra 100 mil "inkörning" ja då har man kört 2/3 av säsongens sträcka, brukar snitta ca 150mil (ingen led) per år och det anser jag är betydligt dyrare än att köra som vanligt direkt :) Har aldrig haft några problem. Skulle säga att rasar det så är det inte pga av inkörningen...
Ja det där liknar mer min filosofi, amerikanarna är nog rätt så rädda att bli dragna inför rätten om det går fel med deras nybyggda räjsmotorer med lotsa dollars i😊

Angående reedsen så har vforce tappat mitt förtroende helt. Böt kolvar i min för kanske 2 år sen, böt även då till nya vforce med gummitätning. Vid första uppstart släppte 2 blad från korgarna och följde med in i motorn med repor på kolv och cylinder som följd. Så jag kommer aldrig mer skaffa såna
Verkar vara lite ojämn kvalitet på dom där v-force, men nu är dom ju redan köpta och dom gamla är lite ledsna så det är väl bara hålla tummarna...

kollade lite på PRO-X kolvarna som ska vara det bästa sen färdigskivad limpa men nja, man har då inte prickat ringstopparna mer än halvdant. Orginalkolvarna är right on the money men är man snålapa och köper billigt på eftermarknaden så är man..
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Hur kunde du köpa Pro-x de är ju bara skit :) Skämt o sido de är mitt fel de va ju jag som lurade på dig dem men faktum är att de är första gången jag hört om ett fel på dem men de ser ganska bra ut (långt ifrån port) de kommer knappast hända något. Snopro däremot så satt ringstopparna några mm närmare boostporten.
Va ringstoppen off lika mycket på bägge cylindrarna?
Du kan väl få nya på garanti?
 
Last edited:
Reactions: pw3

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Hur kunde du köpa Pro-x de är ju bara skit :) Skämt o sido de är mitt fel de va ju jag som lurade på dig dem men faktum är att de är första gången jag hört om ett fel på dem men de ser ganska bra ut (långt ifrån port) de kommer knappast hända något. Snopro däremot så satt ringstopparna några mm närmare boostporten.
Va ringstoppen off lika mycket på bägge cylindrarna?
Du kan väl få nya på garanti?
Hahahaha nä det är lugnt, det är nog ingen fara, bara köra och se glad ut. Provade kolvarna i bägge cylindrarna men det var ingen skillnad.
Orkar inte hålla på och bråka om det där, när det ändå ser ut att funka prima, för att förmodligen få ett par kolvar ur samma batch om det nu skulle vara möjligt att reklamera.
Vore kul att veta hur det brukar vara på wiseco och wössner, om nån brytt sig i att kolla.
Orginalkolvarna har olika kolvringar övre/undre men PRO-X har likadana. Satte ringgapen till 0.55mm och borrade smörjhål så nu ska det bara vara att gääääsa

Värt att notera; har en PRO-X kolv till en Suzuki 450 liggandes, den är made in usa och skoterkolvarna är made in Taiwan.
 

pw3

Medlem
17 jan 2012
40
2
8
Ja det tog tid innan det blev nån provkörning, det var visst dåligt med snö....

Varmkörde några gånger, kollade efter läckage, sen ut i snön. Försökte hålla cylindertrycket uppe, dvs åka med belastning. Kändes som att den ”vaknade” efter en tank ungefär.
Visst kolvslammer kall och vibrerar lite mindre än tidigare men ingen enorm skillnad. Om pro-x kopierat orginalkolven rakt av så har man samma ganska stora kolvspel och då är det inte så konstigt.