När anses en matta vara slut?

Weeå!

Medlem
11 jan 2009
8
0
1
Det är 14 kammar borta på min mountain cat 800.Blir det märkbar skillnad om jag byter matta?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Ja hade nästan alla kammar borta på vänstra sidan..asså bara dom yttersta. Det var inte många kvar å nåra enstaka borta på högra sidan. Men nog gick den bra för det.

Tror inte du märker nån skillnad.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Jag brukar byta matta när jag inser mina egna misstag (som att t.ex. köpa en kortare matta än en 151"). DÅ blire nytt. Eller då jag inser att kammarna är kortare än 51mm ;)

B

Biosteel

14 kammar på en mountain märker du inte av kan jag lova..
Kan tillochmed ge en posetiv effekt!

Själv byter jag matta när de går av eller när jag känner för att testa nå nytt! :D

det ligger nånting i det du säger. märkte sj att jag fick bättre fäste efter leden med min mountain ju fler kammar jag körde bort haha låter konstigt men så är det :):beer:

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Förklarar grundligt.

Du har en matta alla kammar hela etc. Vad innebär det? Jo du förlorar mer effekt för att dra runt mattan i snön..

Du förlorar kammar säg 20st. Woho.. Nu kan mattan hålla högre hastighet i snön utan att motorn tappar ork.
Ritar man ut det där i några grafer så kommer du få något liknande..

Max antal kammar kommer ge sämre effekt än att du saknar c:a 20-30st men tappar du fler kammar kan du förlorar du mer grepp.

Dock gäller det här mer motor svagare skotrar. Men har du 200-300hästar orkar den nog driva runt mattan hur lång o många kammar den har..