Mxz startar inte!?

S

Ski-doomatic

Den har gett upp, en morgon när jag skulle ut och ta en tur så ville den bara inte längre, den startade till lite i början sen har den inte ens tänt till efter det. Visserligen har det varit kallt ett tag nu men det har aldrig varit nått problem förr. Vad kan det vara för fel, jag har provat byta stift, hällt i t-sprit i tanken, värmt med hårtork och annat fast utan liv. Skotern det handlar om är en Ski-doo MxzX 440 -98,

Nån som haft samma problem??

 
J

Johan Larsson

Nope.inte en endaste gång!
bär in han i garaget å värm upp han ifall det e nån slags ispropp.

/JoTT

--------------------
Snöfordon:Mxzx 440 -98
 
T

Tomas

Tjena!! Ja har också haft detta problem nyligen. Jag har en Mxz 500 -98. Om du häller i T-sprit å ställer in den i ett varm garage å låter den tina upp helt så hoppas jag att det ska funka för dig me.

Mvh/ Tomas
 

kapten_

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
Hedemora Sverige
Öhhh....t-sprit i tanken??
Har för mig att t-sprit och olja inte brukar funka så jätte bra ihop.Kan det inte bli så att t-spriten tar bort oljefilmen i cylindrarna med ett ev. motorras som följd. Rätta mig om jag har fel???
 

Marcus

Medlem
1 jan 2000
34
0
1
Om du primar, kommer det nån bensin i slangarna?
Om inte tar du bort tanklocket och blåser ner i tanken så besinen trycks neråt! medans nån annan drar igång! du kan ju även hjälpa till lite o tömma en skvätt besin ner i tändstift hålen!
 

thompa

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Luleå
Häll inte i T-sprit. Det isig innehåller vatten som blir kvar i tanken. Häll hellre i Redline (modell röd) från OK som tar bort ev. vatten i tanken. Förutsättning att du har varmgarage dfär du kan tina upp skotern.

//Thomas
 

jp

Aktiv medlem
1 jan 2000
78
0
6
häll inte i t-röd eller k sprit utan metanol men då måste bensinen vara varm så ställ in skotern i varmgarage ett dygn i förväg, för då blandar sig vattnet med bensinen o följer med den ut men den jöser inga isproppar.
 
S

Ski-doomatic

Tackar för alla tips!
Vet inte vad det kan ha varit, men jag följde era råd om att ta in han i garaget ett dygn sen så var han skapligt svår startad men gick i gång tillslut och nu går han som alltid gjort, kan kanske ha varit ispropp ändå.. Fast han verkade få besin, jaja nu funkar det iallfall fin fint. Har hört talas om förgasar sprit som man kan ha i tanken i förebyggande syfte mot just isproppar är det bra/dåligt? Gäller samma där att bensinen hälst ska vara varm?
 

Sled_demon

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Bjurträsk Sverige
Jaa men ska ju int he T-sprit i tanken för då exploderar ju hela skiten för att det är ju som tändvätska! tänk lite! Annars så ska man hälla ner lite K-sprit i den för det rengör bränsle systemet och motorn går jämnare och bättre.. och det förhindrar isproppar i förgasare
 
H

HH

K-sprit i all ära, men använd en flaska där det står ISOPROPANYL. Garanterat ispropplösande.
 
H

Hjulboggie rules

Isopropanol heter det. Vilken sprit man annars använder har ingen betydelse.

För mig så låter det som att tändmodulen gett upp. Kolla så det blir gnista på stiften, sedan att det kommer bensin. Om allt är OK kan du börja laborera med annat.