MXZ 670 -98 bara en gnista på stiften,?

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Hej

Har en MXZ 670 -98 som inte vill vakna nu till vintern, jag har även haft dåligt lyse sista 2 åren om nu det har någon inverkan. När jag rycker i snöret så får jag en gnista på varje stift sen inget mera. väntar jag någon min & rycker så får jag en till gnista. kopplade ur alla kontakter som sitter under styret & vipps så gick den igång, kopplade i en & en & startade imellan & tillsist var alla kontakterna i men skotern startade fortfarande. tog en tur & hamnade på grannens åker, där tvärdog den & nu går den inte att starta fast jag dragit i/ur alla kontakter.

slyset funkade kanon nu när den gick konstigt nog.

Vad kan det vara för fel????? :eek:

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Låter som att något i tändnings annordningen felar. Att den bryter pågrund av glapp eller kortslutning. Ström går till fel ställe enkelt förklarat.

Räätta mig om jag har fel.

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Statorn?

Kan man mäta sig fram? Vad ska det vara för volt fram till t-spolen när man rycker i snöret?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
lim3 : Vad är statorn?
Statorn är helt enkelt "generatorn" i skotern. Alltså saken som sitter innanför svänghjulet som alstrar ström. Gissar på att din behöver lindas om med nya koppartrådar. Antagligen halvkortis i den, överslag mellan trådarna.

Ganska dyrt att låta linda om den, kolla om du kan låna en av nån polare för att säkerställa att det verkligen är den som är problemet. Det går att mäta upp den också, men kan vara svårt då din verkar ge gnista ibland, alltså bara överslag ibland.

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Var ute & testade i helgen & nu funkar den igen (av sig själv). åkte några mil utan problem. kollade laddningen & jag hade ca 13v växelström. ska det verkligen vara växelström??