mxz 600 -99 stannar tändfel?

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Var förberred för en trevlig grillutflyckt i det fina söndagsvädret, Men tyvär ville inte skotern detsamma, Bara efter ca 5 minuters körning stannade skotern helt plötsligt, och ingentig jag gjorde kunde få den att starta igen, den gick bara ett par sekunder som längs men bara på en cyl
Skotern bärgades hem.
När skotern så småningom hade svalnat av hemma gick den att starta och köra igen, felet verkar uppträda när skotern blir varm.
Har haft skotern i 3 år har funkat bra, gått ca 990 mil.
Sista tiden har den dock haft vissa tendenser att gå ner på en cyl vid tomgång vilket gjort den extremt svårstartad. men nu verkar felet blivit värre. Nån som vet var felet kan ligga. Tacksam för alla tips!

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Var hemma å provkörde skotern idag. Den gick ingen vidare gick bara på den högra cylindern även när jag gasade på lite. kollade gnistan den såg fin ut på den högra cylindern, men på variatorsidan var den mkt svag.

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
Jag gissar på att statorn är en liknande tänddetalj som man kan se i äldre bilar, kondensatorn. Symptomen på att en sån är kass är lite olika beroende på vad det är för fel i kondningen. Den kan bete sig som det beskrivs här eller så kan motorn gå jättebra när den är kall och sedan bara dö utan förvarning... Det senare symptomet är ett j***la huvudbru och har en tendens till att få den mest erfarna mekanikern att bli tokig, tro mig :) , inte för jag är världens bästa mekaniker men det är ett svårupptäckt fel... Byter man den så går bilen som en dröm igen.

Jag är osäker på statorn så rätta mig gärna om jag har fel!

Last edited:

Håke

Aktiv medlem
21 dec 2006
99
0
6
Nordmaling
Tror vid närmare eftertanke att felet kanske började förra säsongen. Den tvärdog nämligen helt plötsligt en gång förra vintern när jag låg å körde i ca 80 km/h, denna gång gick skotern att starta å köra nästan omedelbart efteråt, och gick sen problemfritt resten av säsongen. Tänkte inte så mkt mer på det fram till nu.
kan tillläggas att jag bytte kolvar och nållager förra vintern så den borde vara bra motormässigt.
Hur mäter man upp statorn? sitter det flera lindningar på tändplattan? hur vet jag vilken lindning som sköter tändningen?