MXZ 500 remavstånd primär

Rasui

Medlem
5 jan 2020
15
0
1
33
Norrbotten
Jag upplever ett ryck när jag startar från stillastående samt när man kör långsamt och växlar mellan att glida och gasa. Jag har inte kollat på vilket varv som det nyper fast men känns lite högt och det är svårt att smyga framåt.

Info:
MXZ 500 -01 750mil
Rem 34-34.5mm (ny verkar ska vara 34.9mm)
Avstånd rem till primär ca 4mm (gissar på problemet här) och på sekundären ligger den 1mm under kanten.
Har ej rengjort eller öppnat upp variatorerna men de ser inte smutsiga/oljiga ut på utsidan.

Är det som jag misstänker att avståndet till primären är problemet? Någon som vet hur jag löser problemet eller kan hänvisa mig till rätt information?

Jag har letat men verkar inte finna det jag söker, min kunskap om ämnet är ju dock begränsad ännu.


Obs. Jag är ny skoterförare och ägare, men med intresse att lära mig meka.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du har rel högt startvarvtal kan de ge den symtomen. Jag köpte nyss en Lynx re600 och den har 3-4mm spel men de enda jag märker av är att variatorn slår i remmen lite halvhårt men inget ryck och absolut inget ryck vid krypåka eller högre fart. Men den har tillslagsvartal 3500v och då känner man inte av något störande hugg men har du tillslag 4500+ så hugger de till rejält vid start och låga farter. Jag har ibland 5000v tillslag på Thundercatten och då hugger den gaska mycket redan från 1,5mm spel även i låga farter typ 10-20kmt när man släpper av o gasar igen. Om du har lite skit i glidbussningar mm samt halvslut variator så förvärras detta fenomen. Om du orkar shimsa in spelet så sätt de så tight de går 0,5mm för då hugger den inte när remmen slits heller. Shimsa sekundärvariatorn är endast till för att få rätt sträckning på remmen. Shimsa den så remmen är max spänd som går utan att den ligger för hårt mot axeln i botten på primären. Spänner du för mycket så blir den tungstartad och vill krypa iväg på tomg.
 

Rasui

Medlem
5 jan 2020
15
0
1
33
Norrbotten
Okej, tack.

Jag har varit ut idag och tittat lite bättre. Tillslagsvarvet låg på lite över 4000varv. Det fanns viss slitning på remmen och med byte till reservremmen så blev det något bättre. Jag tänkte aldrig på att kolla spänningen med nya remmen men det verkade inte vara svårt att fixa.


Vet du av någon guide som visar vart man shimsar i primären för att minska avståndet till remmen? Eller bara vad det är jag ska söka på.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Här har du en film om hur du tar isär primären men inte hur du shimsar in primären kommer snart. Film 2 och 3 är sekundär spänning på två olika årg. Sekundären shimsar du ihop med en skruv bara skitenkelt när mattan nästan rullar med på tomg med upphissad maskin är de rätt spänt (kolla andra filmen). Men först ser du till att primären har axialspel till remmen så inte den ligger o klämmer axiellt för då går de såklart ite ställa in spänningen med sekundärshimsning.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Fan jag hittar inte en enda video på hur man justerar in remmen axiellt i primären hjälp någon som är bättre på att leta videos. Allt från Rotax Tra primärvaritator 01-10 duger ju.
Här nedan länk man man köpa shimskitt till TRA variator ivf du förstår säker vart shimsen ska va bara du skruvar isär dem.
https://www.knracing.se/produkt/tra-remjusterings-kitt/
 
Last edited:

Rasui

Medlem
5 jan 2020
15
0
1
33
Norrbotten
Jag tror att denna information ska hjälpa mig en bra bit på vägen!

Jag får göra så att jag plockar isär den för rengöring sen och kollar hur det ser ut och vart shimsen ska sitta. Känns det efteråt som att jag ändå behöver shimsa så plockar jag ner den igen och monterar dem.

Tack!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag shimsade om min TRA från årg 07 nu i kväll för jag hade ett glapp på 3mm :eek: Jag svarvade själv till ett shims på ca 2,7mm så axialspelet blev då 0,30mm med ny rem och en lite sliten rem fick jag 1mm glapp så jag är nöjd nu. Shimset lägger du dit under fjäderns shims. Om du tillverkar shimset själv gör sugpassning i yttermått så de centreras och inte glappar med obalans som följd Innermåttet måste va större än innerskivans tjockaste del av axeln de måttet är inte så viktigt så ta till rejält stortinnermått. Du fattar när du tar isär de är en nobrainer.
Shimsen lägger du mellan nr 6 och 15 på sprängskissen nedan,,,ju tjockare du lägger dit desto närmare remmen kryper skivan typ tvärtom än första tanken då man ser det. På min variator fanns inga shims alls de är nog vanligt utan shims från fabrik. De är inte bara TRA som har gigantiskt spel från fabrik.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Vattenskärare går ju kanonbra! .Jag gjorde mitt av mässing men stål och aluminium duger bra också även koppar funkar.
 

Rasui

Medlem
5 jan 2020
15
0
1
33
Norrbotten
Här är en sen uppdatering på tråden då jag inte skruvat i skotern förrän nu.

Jag har shimsat och rengjort de smutsiga variatorer. Remavståndet är nu mycket bra och spänningen är bra.

Jag tycker dock ändå att tillslagsvarvet är något högt och hade kunnat ha det säg 500varv lägre än nu. Hur skulle jag gå tillväga för att förbättra det ytterligare?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Svagare starttryck på primärfjädern men då måste du veta hur stark nuvarande fjäder är i starttryck samt sluttryck.
Om du inte vet detta köp en original fjäder och hoppas att de blir bra då vet du start och sluttryck ivf.
 

Rasui

Medlem
5 jan 2020
15
0
1
33
Norrbotten
Okej. Jag har en dålig bild på det men jag hade sagt att fjädern var svart med två lila markeringar (dessa jag inte riktigt ser på bilden).

Jag ska kika runt på fjädrar!